اصلاح یارانه ها به معنای حذف ارز ترجیحی نیست


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838630

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با اصلاح نظام یارانه ای به دلیل ارزانی ارز دیگر رانتی وجود نخواهد داشت، گفت: امروز شکل پرداخت یارانه ها اصلاح شده است. بنابراین، حذف ارز ترجیحی منطقی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی گفت: زمانی که یک واردکننده با ارز 4200 تنی کالا وارد کرد، به دلیل تفاوت قابل توجه نرخ نیما با ارز ترجیحی، بیش از حد لازم واردات انجام داد که بخشی از آن به کشورهای دیگر قاچاق شد. ; یعنی کشورهای دیگر هم از منابع ارزی ما استفاده کردند. همچنین ضربه سختی به تولید داخلی وارد کرد، زیرا تولید به نفع تولیدکننده داخلی نبود.

وی افزود: از سوی دیگر محصول نهایی با قیمتی قابل مقایسه با ارز ترجیحی به دست مردم نمی رسد. در سال های اخیر بیش از 70 میلیارد دلار از 4200 حجم ارز به واردات اختصاص یافته است که بسیاری از آن به دست مردم نرسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز نحوه پرداخت یارانه تغییر کرده است. بنابراین، حذف ارز ترجیحی منطقی نیست. یارانه پرداختی به واردکننده اکنون به مصرف کننده پرداخت می شود. وقتی تعدیل انجام می شود در مرحله اول تعدیل قیمت اتفاق می افتد که باید توضیح داده شود.

صالح آبادی گفت: درست است که ابتدا قیمت کالاهای اساسی تغییر می کند، اما لازم است مسئولان توضیح دهند که افزایش قیمت ها در قالب یارانه به مردم پرداخت می شود.

او گفت که بهتر بود اصلاح یارانه ها زودتر اجرا می شد. بنابراین در صورت تداوم توزیع 4200 تنی در سال جاری، تلفات منابع ارزی افزایش می یابد.


رانت ارز ارزان از بین رفته است

وی افزود: ارز را ارزان به واردکننده می دادیم اما در بسیاری از موارد واردکننده و توزیع کننده از رانت استفاده می کردند و درآمد مردم کمتر بود. با اصلاح یارانه ها به دلیل ارزانی ارز دیگر رانتی وجود نخواهد داشت.


برای تامین ارز کالاهای اساسی مشکلی نداریم

وی ادامه داد: تامین ارز برای کالاهای اساسی مشکلی ندارد. با روش جدید می توان آن را آسان تر کرد. زیرا ارز واردات هم اکنون هم توسط بانک مرکزی و هم در سامانه نیما تامین می شود. همچنین به دلیل افزایش قیمت و فروش نفت و فرآورده های نفتی، درآمدهای ارزی بیش از پیش افزایش یافته است.


FATF مانعی برای تجارت نیست

صالح آبادی گفت: در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته داریم و بی شک امسال درآمد ارزی و عرضه ارز بیشتر از گذشته خواهد بود. علاوه بر این، روابط بانکی خوبی با کشورهای منطقه، همسایگان و دوستان برقرار شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: FATF مانعی بر سر راه تجارت و تعامل ما با کشورهایی که با آنها روابط مشخصی برای همکاری داریم نیست، بلکه مانع اصلی در این زمینه تحریم ها هستند که با این سازوکار رفع می شود. وی ادامه داد: سال گذشته روزانه مقدار قابل توجهی واکسن تزریق شد که این موضوع را تایید می کند.


اقدامات بانک مرکزی برای مبارزه با قاچاق ارز

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای مبارزه با قاچاق ارز با اشاره به اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تغییرات این قانون فرصت های خوبی را برای مبارزه با قاچاق ارز و دیگر معضلات موثر در این قانون فراهم می کند. مبارزه با ارز قاچاق قاعده واقعیت است، «این است که الان انتقال وجوه از طریق سامانه های مربوطه رصد می شود و بخشی از وجوه مربوط به قاچاق ارز رسیدگی می شود، 200 میلیون تن.


جداسازی حساب های شخصی و تجاری؛ به زودی

صالح آبادی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان مالیاتی نیز با وضع مالیات بر قاچاقچیان ارز به مبارزه با قاچاق ارز کمک می کند. در حال حاضر اکثر دستگاه های کارتخوان و سایر درگاه های پرداخت از طریق مدیریت ریالی و سامانه های بانک مرکزی تحت کنترل نظام مالیاتی هستند و به زودی تفکیک حساب های شخصی و تجاری اجرایی می شود که می تواند به شفافیت وجوه ریالی کمک کند.

وی با بیان اینکه قوانین نظارتی مختلفی در بانک مرکزی وجود دارد، افزود: این قوانین نظارتی باید در سامانه صمت اعمال شود و این سامانه هوشمند خواهد بود و وجوه در این قالب پرداخت می شود.


بانک مرکزی قصد دارد نقدینگی را کنترل کند

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل نقدینگی گفت: محورهای اصلاح نظام بانکی تدوین و به دولت ارائه شده و فعالیت های مربوطه آغاز شده است. نکته اصلی این تنظیم است. عوامل موثر بر رشد نقدینگی و پایه پولی، وام های دولت از بانک مرکزی، بدهی بانک ها به بانک مرکزی، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه دولتی که همگی سازوکارهای لازم را دارند.

به گفته وی، یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی کنترل ترازنامه بانک ها است که رشد نقدینگی را کنترل می کند و مشخص می کند هر بانک با توجه به توانمندی ها و سیاست های خود چقدر می تواند ترازنامه خود را افزایش دهد. .


ایجاد فرصت برای فروش ارز دولتی در بانک ها

صالح آبادی گفت: امسال علاوه بر بانک مرکزی، بانک های دولتی نیز می توانند عامل فروش ارزهای دولتی باشند. تعدیل ارزی 4200 تومانی نیز به فروش این ارزها به قیمت بازار کمک می کند. بر اساس قانون بودجه امسال، بانک ها باید برای استقراض و اخذ خطوط اعتباری از بانک مرکزی وثیقه بگذارند که عامل مهمی در کنترل تورم و نقدینگی است. همچنین بانک ها باید برای مدیریت نقدینگی خود برنامه داشته باشند و این طرح را به بانک مرکزی اعلام کنند تا پاسخگو باشند و در صورت نبود نقدینگی، آن را از طریق بازار بین بانکی و انتشار اوراق تحویل دهند.


کاهش حجم اوراق بهادار در بانک مرکزی

وی گفت: در گذشته اوراق فقط توسط بانک ها خریداری می شد و امسال نیز صندوق ها در این موضوع مشارکت خواهند داشت. با رپو معکوس، حجم اوراق بهادار در بانک مرکزی کاهش یافت که ممکن است به مدیریت بازار پول کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امسال وضعیت بهتری نسبت به قبل از نظر پایه پولی و نقدینگی را دنبال خواهیم کرد. بدهی دولت باید کاهش یابد و انتظار داریم در صورت بهبود منابع ارزی دولت، بدهی های دولت به بانک مرکزی از همین جا تسویه شود. امیدواریم امسال با بهبود درآمدهای ارزی دولت، تعهدات ارزی دولت تسویه شود.

وی ادامه داد: کسری بودجه کشور با انضباط مالی با برنامه ها و جلسات منظمی که بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد برگزار می شود انشالله کنترل می شود.


اثر تورمی اصلاح یارانه ها زیر 10 درصد است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود اثر تورمی توجیهی یارانه ها زیر 10 درصد باشد. تامین زیرساخت های موجودی الکترونیکی که تحت حمایت بانک مرکزی نیز می باشد، عمدتاً بر عهده وزارت اقتصاد است که امیدواریم تا دو ماه آینده اجرایی شود. یارانه نقدی تا زمان فراهم شدن زیرساخت های لازم برای توزیع کاربرگ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اقدامات خوبی برای بهبود روابط بانک ها و مشتریان انجام شده است. در حوزه تجهیزات خرد مردم باید به منابع و اسناد بانکی دسترسی داشته باشند تا در اختیار بانک ها قرار دهند که خوشبختانه این امر انجام و ابلاغ شده است. امکان اعتبارسنجی و افتتاح حساب های الکترونیکی و امضا برای فعالیت بانکی پاره وقت. بخشنامه ای صادر کرده ایم تا مردم بتوانند با اعتبار مناسب و حداقل ضمانت، تجهیزات خرد تا سقف 200 میلیون تن دریافت کنند که قطعا نتایج خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید