اصناف کردستان; متاثر از بی عدالتی سازمان امور مالیاتی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، سازمان امور مالیاتی امسال رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است. این سازمان به جای اینکه سود فروشنده را مبنای محاسبات خود قرار دهد، تورم را ملاک قرار می دهد در حالی که تا سال گذشته سازمان امور مالیاتی با توافق با اصناف یا اعمال ماده 97 قانون مالیات های مستقیم از مودیان مالیات می گرفت. . اما امسال قانون تغییر کرد و سازمان درصدی از گردش مالی اصناف را مالیات تعیین کرد.

مشکل اینجاست که سازمان امور مالیاتی در محاسبات خود جایگزین سود و تورم شده است.

تا پیش از این، مالیات بر اساس درصدی از سود فروشنده بود، اما از این پس تورم در مرکز این محاسبات قرار دارد.

اصناف بزرگترین ساختار غیردولتی یعنی اقتصاد با سهمی حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی و حدود نیمی از اشتغال کشور را تشکیل می دهند و بعد از نفت به عنوان بزرگترین بخش اقتصادی کشور شناخته می شوند. این ارقام زمانی که بدانیم سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی 1 درصد و سهم بخش کشاورزی حدود 9 درصد است گویای آن است.

20 درصد ظرفیت شهرک صنعتی در اختیار واحدهای صنفی است و این واحدها عمدتاً به خدمات فنی مشغول هستند.

جالبتر اینکه سازمان مالیاتی به همه استان ها یک چشم نگاه کرده و این قابل قبول نیست!!! چرا که استان کردستان در 20 سال گذشته همواره یکی از نیازمندترین و نابرابرترین استان ها در تمامی شاخص های توسعه ای بوده و هیچ یک از شاخص های توسعه در این استان به میانگین کشوری نرسیده و با استان های صنعتی و پردرآمد کشور تفاوت دارد. کشور . .

اصناف فاقد هرگونه تسهیلات دولتی و بانکی هستند و اگر در طول عمر خود از تسهیلات به ویژه در حوزه بانکی استفاده کرده اند، علاوه بر اشتغال اصناف ناشی از اشتغال، کارآفرینی و سرمایه گذاری است که در منابع بانکی ایجاد کرده اند. و اشتغال اغلب پایدار است، به ویژه با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از جویندگان کار در کشور وجود دارد.

این یک تصور اشتباه است که فروشندگان در نتیجه نوسانات اخیر تورم به سودهای غیرمنتظره ای دست یافته اند. با افزایش قیمت کالا و خدمات، هزینه تحویل به فروشنده نیز افزایش می یابد، بنابراین اکثر اصناف نمی توانند مالیات جدید پرداخت کنند.

اما دغدغه مالیاتی اصناف تنها به گردش مالی سامانه صید چک، دستگاه کارتخوان و حساب بانکی فروشنده خلاصه نمی شود، بلکه سازمان امور مالیاتی اسناد مالی سال های گذشته را نیز مبنای اخذ مالیات قرار داده است.

اکثر اصناف در زمینه توزیع کالا و خدمات فعال هستند و عملکرد این بخش تاثیر زیادی در رشد سایر بخش ها به ویژه بخش های تولیدی کشور در عرضه کالا به بازارهای داخلی و حتی غیره دارد. صادرات نفت از دیگر مزایای ایجاد مشاغل صنفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اصناف در افزایش اشتغال، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری انعطاف زیادی دارند.

2- اصناف صنعتی و خدماتی معمولا از واحدهای صنفی کوچک می آیند و توانسته اند پایه های خود را تقویت کرده و به نسل امروز منتقل کنند.

2- اصناف نسبت به شرکت های بزرگ با سرمایه کمتر موفق به ایجاد شغل بیشتر شده اند، علاوه بر این، امکان ایجاد مشاغل “خوداشتغالی” در اصناف باعث شده است تا کارآفرینان با انگیزه بیشتری برای کار در این بخش سرمایه گذاری کنند.

4- جذب و پذیرش در اصناف آسانتر است. زیرا در فعالیت اصناف اشتغال برای تمامی اقشار جامعه اعم از جوانان، سالمندان، زنان، کارمندان و حتی افراد دارای معلولیت امکان پذیر است. اقدامات اساسی و موثر در جهت واگذاری آن به جمعیت صنفی، کاهش مالکیت، بسترسازی و اجرای اصل 44 که شامل اهدافی از قبیل تسریع رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت عمومی، تامین عدالت اجتماعی و ارتقای کارآفرینی است. فرصت ها، افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی، افزایش اشتغال و تشویق بخش های مختلف به سرمایه گذاری.

اتحادیه ها و اتحادیه ها با افزایش کیفیت و بهره وری از طریق ارتباط نزدیک و نزدیک با مردم می توانند تأثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی و سطح زندگی شهروندان داشته باشند.

اکنون با توجه به رکود اقتصادی و اتخاذ مالیات های بالا، مشکلات عدیده ای برای اصناف به وجود آمده است تا جایی که بسیاری از فعالان این حوزه به دلیل قوانین جدید مالیاتی واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده اند.

از دولت مردمی می‌خواهیم سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناسبی را اعمال کند که فضای کسب‌وکار را در بخش اصناف بهبود بخشد.

نوشته باخمن عزتی

دیدگاهتان را بنویسید