اصولگرایان پشت سوال از رئیس جمهور

اصولگرایان پشت سوال از رئیس جمهور

گروه سیاسی|«نمایندگان مجلس سؤال رئیس دولت سیزدهم را در 6 محور به پایان رساندند». این خبری است که اولین بار بعد از ظهر دیروز در آژانس ایلانا و بلافاصله پس از آن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیگر منتشر شد. ایلانا به نقل از یکی از نمایندگان مجلس که خواست نامش فاش نشود، نوشت: این طرح در 6 محور تهیه شده و تلاش برای جمع آوری امضا از سایر نمایندگان ادامه دارد. موضوعاتی مانند «تلاطم ارزی اخیر» و «عدم اجرای قانون توزیع کالاهای الکترونیکی پس از تغییر روش پرداخت ترجیحی به ارز» در کنار سوء مدیریت دولت در حوادث اخیر و… جاری شد.

اصولگرایان پشت پرده طرح سوال از رئیس جمهور هستند

پس از انتشار این خبر در افکار عمومی و برخی رسانه ها این سوال شکل گرفت که کدام افراد و جریان های مجلس به دنبال طرح سوال از رئیس جمهور یا راه اندازی طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور هستند؟ در شرایطی که برخی تصور می کردند ردپای این تلاش ها به طیف اصلاح طلب و معتدل مجلس برمی گردد، اما به سرعت مشخص شد که بیشتر این تلاش ها نه از سوی جریان های اصلاح طلب، بلکه با رهبری مستقیم عده ای طراحی شده است. اصولگرایان طیف های طیف سمت راست که ساختار قدرت را با یک دست تشکیل می دهند،
نه تنها آنها را به هم نزدیک نکرد بلکه نشانه های جدایی و دوری را بیش از پیش در اطرافشان نمایان کرد. سوالی که بارها چه در مجلس و چه در فضای سیاسی بیرون از آن مطرح شده است. در تضاد حوادث اعتراضی اخیر و در شرایطی که انتقادات مردمی بسیاری از مسئولان را به همراه داشت، برخی از چهره های اصولگرا دولت ریاست جمهوری را مسئول مشکلات بزرگ کشور ارزیابی کردند.

مسعود ده نمکی یکی از آن شخصیت‌های سیاسی بود که در توییتی نوشت: «یک سوال، چرا باید حاکمیت و رهبری تاوان ناکارآمدی دولت‌ها را بدهند؟» آیا این به ساختار سیاسی غلط بازمی‌گردد؟ مثلاً حضور یک نخست وزیر و سقوط دولت او نتوانست بخشی از خشم مردم را فروکش کند». ده نمکی در پی این توئیت هشتگ «#بررسی_ساختار_حکمرانی» را بازنشر کرد بسیاری دیگر از چهره های سیاسی اصولگرا نیز در روزهایی که آتش اعتراضات مردمی شعله ور بود، دولت را به دلیل سوء مدیریت در حادثه تشدید گشت ارشاد مقصر دانستند.. عبدالله گنجی، فرماندار روزنامه همشهری و یکی از چهره‌های اصولگرا در واکنش به این توئیت نوشت: شرط تحقق این امر وجود احزاب برای قدرت‌سازی است. – طرف باید پرداخت کند. پیش از دانمکی، چهره ای مانند عباس لاسمی نمین از احتمال تشکیل دولت تک دوره ای سیزدهم در ایران صحبت می کرد.

ما به دنبال سوال از رئیس جمهور هستیم

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس یکی از نمایندگانی است که معتقد است با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی در استان های مختلف باید هر چه زودتر طرح سوال از رئیس جمهور آغاز شود. سعیدی می گوید: اقدامات دولت در حوزه اقتصادی و معیشتی قابل قبول نیست و واقعیت هم همین است، اما این مماشات و همراهی مجلس با دولت ماندگار نخواهد بود. مجلس از اهرم های قانونی مانند استیضاح وزرا و اعمال اصل 234 قانون اساسی استفاده خواهد کرد.» «یکی از نمایندگان سوالی از رئیس جمهور مطرح کرد اما هیچکس آن را امضا نکرده است. اگر شرایط اقتصادی به همین منوال پیش برود، پیشنهاد را امضا خواهیم کرد.»

این نماینده در این خصوص می گوید: از آقای رئیس جمهور تقاضا داریم نگاه ویژه ای را که مدعی بودند نسبت به مردم سیستان و بلوچستان دارند به یک نگاه عادی و مشکل سوخت، نان و دارو که عرصه را بر مردم تنگ کرده است، تغییر دهند. این استان .حل بخشی از ریشه این مشکلات به کوتاهی دولت در اجرای قانون برمی گردد. در ازای حذف ارز ترجیحی باید کالاهای اساسی و حیاتی مردم در لیست کالاهای الکترونیکی با قیمت شهریور 1400 ارائه شود اما دولت بار اجرای این مشکل را بر عهده نگرفته و آن کمبود است. اجرای این مشکل که این چالش ها را به وجود آورده و سفره های مردم روز به روز کوچکتر می شود. تا زمانی که شاهد کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید باشیم.»

وی در پاسخ به این سوال که برخی احساس می کردند یکنواختی حاکمیت باعث شده است که به فکر حل مشکلات مردم نباشند و چرا مجلس به دولت لج می زند، گفت: این تنوع سلیقه در حکمرانی می توانست بسیار موثر باشد. ، این اختلافات می توانست کمک کند، البته مجلس هیچ رابطه برادری با دولت ندارد. نمایندگی دولت در حوزه اقتصادی و معیشتی غیرقابل قبول است و این واقعیت است، اما این آشتی و همکاری مجلس با دولت دوام نخواهد داشت. یکی از نمایندگان از رئیس جمهور سوال کرد که اگر شرایط اقتصادی به همین منوال پیش برود، پیشنهاد را امضا می کنیم.

سعیدی تاکید کرد: اگر بخواهیم به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم و باید با کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت روابط حسنه داشته باشیم. ” همچنین به دیپلماسی ضعیف ما برمی گردد. ما تحلیل هایی مانند زمستان سرد اروپا داشتیم که در واقع پیش بینی می کرد که به دلیل جنگ بین اوکراین و روسیه، قیمت گاز در اروپا افزایش می یابد و آنها با مشکل مواجه می شوند. این اصلاً اتفاق نیفتاد و قیمت گاز در اروپا در مقایسه با قبل از جنگ، روسیه اصلاً مهم نبود. بعضی جاها کمتر هم شد، کسانی که چنین تحلیل هایی می کردند، مملکت را مورد جفا قرار می دادند».

استیضاح وزرا و طرح عدم کفایت

اما این اولین بار نیست که خبر استیضاح رئیس جمهور یا بی کفایتی سیاسی رئیس جمهور مطرح می شود. 8 ماه پیش یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس رسما از تهیه طرح عدم صلاحیت سیاسی رئیس جمهور در مجلس یازدهم خبر داد. 14 اردیبهشت 1401 بود که مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، نماینده اصولگرایان مجلس یازدهم، طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را رسانه ای کرد. مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر که طراح اصلی این پروژه است، گفت: «اگر فعلا جلوی زیان را نگیریم، طی دو یا سه سال آینده باید هزینه های بسیار بالایی را برای این پروژه بپردازیم. تداوم دولت ناکارآمد.” بله ما می پردازیم.” نماینده مردم شهرستان بابک تصریح کرد: هر چند فریاد نمایندگان منتقد برای استیضاح وزرا نتیجه ملموسی ندارد اما پیامدهای ناگوار تورم و گرانی برای مردم کاملا محسوس است و روز بعد مشکل تامین حداقل مایحتاج خود را احساس می کنند. روز با تعجب و هشدار بر اساس «آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات سیاسی رئیس‌جمهور» مصوب 6 خرداد 1395 به درخواست کتبی حداقل یک‌سوم نمایندگان مردم، طرح رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور این عضو کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی گفت: هیات رئیسه اراده ای برای “اعلام وصول” استیضاح های وزرای دولت سیزدهم ندارد. جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، ببینیم آیا این طرح‌ها در ساختار حاکمیت تک‌دستی فرصت طرحی پیدا می‌کند یا مانند نمونه‌های قبلی به آرشیو برنامه‌های ناتمام مجلس می‌پیوندد.

دیدگاهتان را بنویسید