اصول و ویژگی های حکومت علوی / سیره امام علی باید الگوی مدیران باشد


ساعت: 11:42
تاریخ انتشار: 02/03/1401
کد خبر: 1833858

همه مورخان حکومت امام علی (ع) را حکومتی بی نظیر می نامند که در تاریخ عدالت و سادگی و اخلاق بی نظیر است و امیرالمومنین علی (ع) حاکمی است که چنین داستانی ندیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، بیست و یکمین ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) است که حکومت و حکومت عدل برترین و پایدارترین الگوهای حکومتی است. همواره.

همه مورخان حکومت امام علی (ع) را حکومتی بی نظیر می نامند که در تاریخ عدالت و سادگی و اخلاق بی نظیر است و امیرالمومنین علی (ع) حاکمی است که چنین داستانی ندیده است.

سبک حکومت داری و تلاش شبانه روزی مسلمانان برای برقراری امنیت و عدالت برای همه انسان ها و بدون خدشه دار شدن حقوق بشر، حتی با نزدیک ترین و در عین حال ساده ترین انسان زمان خود، از علی قهرمانی ساخته بود که الگو بود. عشق به همه انسانها باشد تاریخ آزاد باشد و همه نسلها در همه اعصار آرزو کنند در مسیر منویات خود یک حاکم داشته باشند.

حضرت علی (ع) در زمان خود و حتی در دورانی که اصرار بر اجرای عدالت و برابری الهی در جامعه اسلامی، زمینه شهادت ایشان توسط خوارج ترک دین و سرانجام شهادت ایشان را فراهم کرد، الگوی شجاعت، ظلم و عدالت بود. سحرگاه 19 رمضان توسط ابن ملجم بر اثر شمشیر به شدت مجروح شد و سه روز بعد در 21 رمضان درگذشت.


بهترین نمونه حکومت اسلامی، بیانات امیرالمومنین علی (ع) است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص با بیان اینکه بهترین الگو و الگو برای حکومت اسلامی بیانات امیرالمومنین علی (ع) است، گفت: نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) ع) به عنوان یک سند راهبردی برای حکمرانی در جامعه آن را کچل کنید.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: نظام اداری و اجرایی کشور باید مبتنی بر نظام عدلیه علوی باشد و بهترین راه برای اجرای این نظام استفاده از معارف علویان در نهج البلاغه و اخلاق است. از ائمه

وی گفت: در خطبه 154 نهج البلاغه با استناد به مواردی نیز شرایطی برای مدیریت امر در جامعه اسلامی ذکر شده است که همه مدیران و کارکنان نظام اداری باید به آن پایبند باشند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایطی که حضرت علی (ع) ذکر کرده و البته بر اساس سیره ائمه (ع) حکمرانی در جامعه اسلامی باید مبتنی بر عقل، تدبیر و مشورت باشد. مدیری که عاقلانه رفتار کند و در موارد بر اساس تدبیر و عقلانیت تصمیم بگیرد، قطعاً در آینده نظام اداری جایگاه مطلوب تری خواهد داشت.


ویژگی های مهم حکومت علوی

امام جمعه میاندوآب همچنین با تشریح مهم ترین ویژگی های حکومت علوی در این زمینه گفت: التزام کامل به مبانی دین مبین اسلام، اقامه مشارکت و عدالت در نظام اسلامی، توجه به معنویت، تقوا و ساده زیستی از جمله مواردی است که ویژگی های حکومت علوی

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با اشاره به اینکه هر حکومتی که کارش بر پایه اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست، گفت: اقامه دین الهی اولین ویژگی است و این ویژگی مادر همه ویژگی هاست. امیرالمومنین و حکومت و عدالت و دموکراسی و احترام به مردم در زندگی امیرالمومنین نیز به همین امر مربوط است.

وی با بیان اینکه هر حکومتی که علوی نباشد یعنی منحرف شده است، افزود: اگر مسئولی اعم از امام جمعه و استاندار و … علوی نباشد در واقع منحرف شده است.

امام جمعه میاندوآب گفت: عدالت از ویژگی های حکومت علوی است و اگر به سمت عدالت گرایش داشته باشی علوی هستی وگرنه معاویه.

وی توجه به معنویت، تقوا و سادگی زیستی را از دیگر ویژگی ها دانست و گفت: مسئولان نظام اسلامی باید ویژگی های حکومت علوی را الگوی خود قرار دهند و ساده زیستی داشته باشند و از تجمل گرایی برای علوی بودن خودداری کنند.

حسن زاده بیان می کند: باید روحیه زندگی علوی را زنده کنیم. عدالت، تقوا، تقوا، عفت، بی تدبیری در راه خدا و میل به مبارزه در راه خدا، باید به این سمت برویم، این اساس کار ماست.


حکومت امیرالمومنین(ع) باید الگوی مسئولان باشد

امام جمعه چهاربرج نیز با بیان اینکه ولایت امیرالمومنین(ع) باید الگوی همه مسئولان باشد، گفت: جامعه بشری تشنه اسلام علوی است.

امام جمعه از چهاربرج گفت: فرمایشات حضرت امیرالمومنین (ع) به حکومت و اقدامات و احکام آن در اداره کشور بهترین ترازو یا الگو است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید