اظهارات ضد ایرانی وزرای خارجه انگلیس و آمریکا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس صبح چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بار دیگر اتهامات علیه ایران را تکرار کردند.

آنتونی بلینکن در این نشست خبری گفت: ما در محکومیت اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی که اقدامی سیاسی و ناعادلانه بود، در کنار دولت انگلیس هستیم. این نمونه دیگری از رفتار نادرست ایران از جمله بازداشت، شکنجه، اعترافات دروغین و اعدام های ناعادلانه است.»

چند روز پیش رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در توییتی به اعدام علیرضا اکبری که متهم و مجرم شناخته شد به جاسوسی برای سرویس های مخفی لندن در ایران واکنش نشان داد.

در 24 ژانویه، رابرت مالی در توییتی نوشت: «از اعدام علیرضا اکبری، یک تبعه ایرانی-بریتانیایی وحشت کردم. دستگیری های ناعادلانه، اعترافات اجباری، محاکمه های ساختگی و اعدام های سیاسی در جمهوری اسلامی باید پایان یابد.»

چند روز پیش دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که علیرضا اکبری به جرم فساد مالی در کشور و اقدامات گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور به اعدام محکوم شده است.

جیمز کلورلی در این کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران پهپادهایی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه داده است.

او گفت: «اکنون ایران پا را فراتر گذاشته و پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده است که برای کشتن غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌شوند.

وی در ادامه مدعی شد: «یک تهدید دیگر برای صلح و امنیت بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران است که هرگز پیشرفته‌تر از این نبوده است.» آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران این اتهامات را رد کرده است.

ایران می گوید به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. دولت آمریکا در ماه می 2017 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

وزیر خارجه انگلیس در بخشی دیگر از اظهارات خود درباره اعدام علیرضا اکبری مدعی شد که این اقدام با انگیزه های سیاسی انجام شده است. او توضیح بیشتری در مورد آنچه به گفته او “اهداف سیاسی ایران” است، نداد.

کلورلی گفت که انگلیس بلافاصله پس از اعدام تحریم ها را اعمال کرد. وی گفت: دولت ایران از ما، آمریکا و دیگر دوستانمان می‌خواهد که این تحریم‌ها را لغو کنیم و آنچه ما می‌گوییم این است که اگر می‌خواهند این تحریم‌ها برداشته شود، باید رفتار خود را اساساً تغییر دهند. متأسفانه ما هیچ نشانه ای از آمادگی آنها برای انجام این کار نمی بینیم.

او گفت: “من در مورد اقدامات بعدی که ممکن است در پاسخ به رفتار آنها انجام دهیم، حدس و گمان نمی زنم… ما پاسخ خود را به آنچه که قبلاً گفتم محدود نمی کنیم.” ما در جایی که بتوانیم با ایران صحبت می کنیم و امیدواریم که آنها در مقطعی به آنچه ما می گوییم گوش دهند.

در پی این اظهارات بلینکن، وزیر امور خارجه انگلیس، وی درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین گفت: در شرایط برجام، ایرانی ها چند ماه پیش امکان بازگشت سریع به توافق را از بین بردند. فرصتی روی میز بود که آنها رد کردند. فرصتی که توسط همه طرف های درگیر از جمله اروپایی ها، روسیه و چین به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: به همین دلیل چند ماه است که برجام در دستور کار ما قرار نگرفته است. تمرکز ما روی این توافق نیست، بلکه روی اتفاقاتی است که در ایران می‌گذرد.»

دیدگاهتان را بنویسید