اعتبارات پیش بینی شده در بودجه امسال تقریبا قابل جمع آوری است

ساعت: 16:36
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923530

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بودجه امسال با توجه به شاخص های اقتصادی از جمله تحریم ها، مزایا و محدودیت ها، فروش نفت بودجه قابل قبولی بود و با توجه به شرایط کشور منابع پیش بینی شده در بودجه امسال تقریبا قابل دستیابی است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در برنامه پایش این هفته با عنوان «بررسی لایحه بودجه 1401» گفت: بودجه امسال با توجه به شاخص های اقتصادی از جمله تحریم ها، معافیت ها و محدودیت ها، فروش نفت، بودجه قابل قبولی بود. البته من با بعضی خلاصه ها موافق نبودم ولی در کل قابل قبول بود. با توجه به شرایط کشور، اعتبارات پیش بینی شده در بودجه امسال تقریباً قابل دستیابی است.

وی در ادامه گفت: باید گفت که چارچوب بودجه به طور کلی قابل قبول است اما در جزئیات تلاش شورای اسلامی برای مفید ساختن بودجه برای مردم به ویژه در حوزه هایی مانند تورم، سرمایه گذاری، گردشگری، کشاورزی، و غیره .E.

زارع افزود: سال گذشته مبلغ 639 هزار میلیارد تومان در شورای اسلامی برای بحث هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شد، امسال این مبلغ در تبصره چهاردهم 659 هزار میلیارد تومان است که 154 هزار میلیارد تومان آن در صحن علنی است. بودجه.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ایراداتی وجود دارد، به عنوان مثال یکی از دغدغه های موجود بحث تملک سرمایه از استان هاست که 20 درصد افزایش یافته است علاوه بر این تلاش می کنیم ایجاد کنیم. شرایط توزیع آن.بگذارید برخی استان های کشور که دارای مناطق محروم هستند سهم بیشتری داشته باشند.

امسال مردم باید 25 درصد مالیات می پرداختند

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین خاطرنشان کرد: مشکل دیگر بحث انضباط مالی در شرکت های دولتی است که بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی شرکت های دولتی در سال 1400 حدود 134 شرکت دولتی که یارانه دریافت می کنند زیان ده و زیانده هستند. 58 هزار میلیارد تومان و 168 شرکت نیز سودده محسوب می شوند.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که دولت سیزدهم با روی کار آمدن ماهانه 15 هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت قبل و سال آینده باید 18 هزار میلیارد تومان در ماه پرداخت کند. نرخ سود خالص اوراق مالی در این دولت منفی است که باید قدردان آن باشیم، شاید این موضوع بر تورم تاثیر بگذارد و آن را پایین بیاورد.

زارع درباره مالیات نیز گفت: مردم امسال باید 25 درصد مالیات می پرداختند که در بودجه 1401 5 درصد تخفیف در نظر گرفته شده که یکی از نقاط قوت بودجه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: سازمان مالیاتی و وزیر اقتصاد می گویند که حدود 885 هزار شخص حقوقی و 3.5 میلیون شخص حقوقی فرار مالیاتی شده اند و دولت مدعی وصول این مبلغ است.

وی در ادامه بیان کرد: امسال میزان تخصیص پروژه های عمرانی چندان مناسب نبود، اگر از 10 درصد صندوق توسعه ملی دو به پروژه های عمرانی واریز شود که نزدیک به صد هزار میلیارد است، هم کلان پروژه ها و هم پروژه هایی که دارند. پیشرفت خوبی داشته اند و می توانند اشتغال را حفظ کنند و به سمت جلو حرکت کنند امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در تخصیص پروژه ها انصاف منطقی داشته باشد.

زارع همچنین گفت: در لایحه حداقل حقوق پرداختی هفت میلیون تومان و معافیت مالیاتی تا این میزان در نظر گرفته شده است، حقوق بین هفت تا چهارده میلیون 10 درصد، چهارده تا بیست و سه میلیون باید 15 درصد باشد. ، بیست و سه تا سی و چهار میلیون باید 20% و بالای سی و چهار میلیون مازاد بر مبلغ 30% مالیات بپردازند.

این مسئول در ادامه افزود: بودجه بخش کشاورزی به دلایل متعددی ضعیف است که دلیل اصلی آن این است که خرید مطمئن گندم چندین ماه برای کشاورزان زمان می برد، اقدام مناسبی که چند سال پیش در بودجه انجام شد. برای تامین سود تسهیلات کشاورزی بود این سمت دولت بود که متاسفانه دو سال است که در بودجه لحاظ نشده است.

زارع همچنین گفت: مشکل دیگر واردات دو میلیارد خودرو در سال آینده است که منجر به افزایش درآمد مالیاتی می شود. در این واردات، وزارتخانه سیاستگذار و بخش خصوصی مسئول آن هستند. درخواست از دولت این است که در سال جاری دولت این کار را به دو شرکت تولیدی سایپا و ایران خودرو سپرد که در صورت نیاز به مشارکت بخش خصوصی و در صورت عدم توانایی این بخش ها، این دو شرکت را درگیر خواهد کرد. کار کردن

وی همچنین خاطرنشان کرد: کاهش 3 درصدی تعرفه گمرکی مواد اولیه دامی اقدام خوبی است که در لایحه اجرایی شده است، این موضوع می تواند در معیشت موثر باشد. یکی از دغدغه های برنامه ششم موضوع مستمری بگیران بود که مبلغ 333 هزار میلیارد تومان در لایحه برای آنها محاسبه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان تصریح کرد: در خصوص حقوق سربازان در صورت تصویب و پذیرش بار مالی توسط دولت با همکاری نیروهای مسلح مبلغ پرداختی باید بین 6.5 تا 7 میلیون باشد. تومان.

عوارض و مالیات بزرگترین درآمد دولت در بودجه است

مهدی هاشم زاده کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه منابع و هزینه های عمومی موج نیز اظهار داشت: درآمدهای پایدار حدود 978 هزار میلیارد تومان است که عمده آن مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرکی است. واگذاری دارایی های سرمایه ای مربوط به فروش مواد خام نفت، گاز و پتروشیمی 27 درصد افزایش یافت.

وی افزود: در واگذاری دارایی های مالی موضوع اوراق و انتشار آن، واگذاری شرکت های دولتی نیز وجود دارد. در بحث واگذاری شرکت‌های دولتی، پیش‌بینی بیشتر از مبلغی است که واقعاً اتفاق می‌افتد.

این کارشناس همچنین گفت: موضوع دیگر بحث هزینه های جاری است که شامل حقوق و دستمزد، مزایای اجتماعی و یارانه های اعطایی به موسسات اجتماعی می شود، این بخش با نرخ رشد 45.5 درصدی و بالغ بر 1454 هزینه به 1000 میلیارد رسیده است که این میزان است. حدود 3.73 از کل هزینه ها و مخارج کشور است.

هاشم زاده همچنین خاطرنشان کرد: کسری تراز عملیاتی در سال های مختلف بسیار زیاد بود، در سال 1400 با روی کار آمدن دولت نسبت آن به بودجه بالای 50.5 درصد بود که در سال 1401 این کسری کاهش چشمگیری داشت. با افزایش فروش نفت در طول سال توانستیم تا حدودی در بحث قیمت کنترل داشته باشیم، در سال 1402 فاصله موجود نسبت به هزینه های آن سال حدود 32 درصد کاهش یافت.

وی همچنین گفت: امسال حدود 185 هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی منتشر می شود، اما نکته مهم این است که مجموع سود و اصل اوراقی که می دهیم بیش از مبلغ اعلام شده است. پرداخت و سود

نقاط قوت و ضعف احکام بودجه

این کارشناس همچنین با اشاره به نقاط قوت و ضعف این لایحه خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت مصوبات بحث افزایش تخفیف مالیاتی برای بخش های تولیدی است که نسبت به سال گذشته دو درصد و نسبت به عمومی هفت درصد کاهش داشته است. بودجه و در واقع 18 درصد پرداخت خواهد شد ضمناً از فرار مالیاتی از طریق سامانه مودیان به خوبی جلوگیری می شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از نقاط قوت استفاده از ظرفیت فروش نفت برای جبران بدهی ها، بدهی های معوق و تکمیل پروژه های عمرانی است. یکی از جاهایی که ابر پروژه ها پول می گیرند، مشکل تسویه نفت است.

هاشم زاده تصریح کرد: موضوع دیگر مالیات بر فروش نفت خام است که سال گذشته توسط شورای اسلامی اضافه شد و دولت امسال آن را در لایحه قرار داد. برای این کار از عوارض و مالیات های دریافتی از فروش مواد اولیه برای تعیین تامین مالی شرکت های دانش بنیان استفاده می شود و این اقدام زمینه توسعه زنجیره ارزش را فراهم می کند.

این کارشناس همچنین گفت: در نقاط ضعیف لایحه چند قسمت وجود دارد که یکی از مهم ترین موضوعات تسهیلات قرض الحسنه در تبصره 16 است که متاسفانه دولت هشت شرط و سقف بسیار پایین برای آن گذاشته است. در حالی که امسال پیش بینی می شود هفت هزار میلیارد تومان تامین شود و وجود سقف 200 هزار میلیارد تومانی منطقی نیست.

وی در ادامه افزود: مشکل دیگر حذف جدول منابع و هزینه ها در تبصره 14 است که بخشی از آن در جداول اصلی درج شده است اما سایر قسمت ها جدول بندی نشده است و این مشکل در واقع باعث عدم شفافیت جدول می شود.

این کارشناس در پایان گفت: آخرین مورد تعیین سقف ریالی خوراک پتروشیمی ها است که پیش از آن از سال 94 فرمول خوراک پتروشیمی ها با قیمت جهانی گاز مطرح و تصویب شد و این روند ادامه داشت تا اینکه 1400. متاسفانه از سال 1401 در بودجه شاهد کنار گذاشتن سقف شناور و شفاف هستیم، تعیین سقف قیمتی 5 هزار تومانی در سال گذشته و 7 هزار تومانی امسال بخشی از درآمد تبصره 14 را به طور جدی کاهش می دهد. .

دیدگاهتان را بنویسید