اعتدال واقع بینانه؛ سیاستمدار آزاد اندیش

اعتدال واقع بینانه؛  سیاستمدار آزاد اندیش

روز جدید : شامگاه یکشنبه 19 دی ماه 95 خبری منتشر شد که نه تنها ایران بلکه جهان را شوکه کرد. خبر این بود که آیت الله … علی اکبر هاشمی، رفسنجانی یار دیرین امام و حامی مردم در کشور ماندگار شد. این خبر آنقدر بد و ناگهانی بود که باورش برای خیلی ها سخت بود، اما به هر حال هاشمی از میان جمعیت پرید و به جلسات پیوست. از آن زمان تاکنون، بسیاری از شخصیت‌های عالی رتبه کشوری و لشکری، مقامات، مسئولان و شخصیت‌های سیاسی از جایگاه، رویکرد و عملکرد فکری و اندیشه‌ای آیت‌الله‌ها سخن گفته‌اند و همگی به مقام والای آیت‌الله… و مراسم اشاره می‌کنند. ، همایش ها و سمینارهای مختلفی برای ایشان برگزار شده است. اما در پنج سالی که از رحلت آیت الله هاشمی می گذرد، در نگاه دوستان، رفقا و رفقا، تاسف از نبود آیت الله… هیجان انگیز است. ما متاسفیم که اگر هاشمی بود در این 5 سال جامعه و کشور شرایط متفاوتی را تجربه می کرد و بسیاری از مسائل به گونه ای دیگر حل می شد. اما با گذشت زمان ثابت شد که سرعت تغییرات آنقدر سریع است که ماندن در تاریخ و جلو نرفتن غیرممکن است. بنابراین اگر امروز هاشمی نیست، باید اندیشه و منش هاشمی را در جامعه گسترش دهیم، اندیشه ای که مبتنی بر آزاد اندیشی، اعتدال و اعتدال، تلاش برای پیشرفت و توسعه کشور و سعادت مردم است. از این رو امروز در پنجمین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی باید علاوه بر برگزاری مراسم یادبود این عالم وارسته، فاضل و فقید، رنگ و بوی علمی به یاد آیت الله هاشمی داده شود و ایشان به دنبال ترویج باشند. و آثار او را منتشر می کند.ایده های هاشمی. هاشمی از همه لحاظ برای پیشرفت کشور تلاش می کند و به گفته گلمعلی دهگان، فعال سیاسی، «هاشمی را می توان در حد اعتدال تعریف کرد»، او یک آرمان گرا واقع بین است و به همین دلیل توانسته با نسل های زیادی از جامعه ایران ارتباط برقرار کند. الان هم جامعه به افرادی با منش و منش هاشمی نیاز دارد که بتوانند با اقشار و اقشار مختلف جامعه از نسل های مختلف ارتباط برقرار کنند. گفت و گو کنید، خواسته های آنها را فهرست کنید و بتوانید در جامعه ارزش افزوده ایجاد کنید. از این طریق می توان به اتحاد و همدلی همه مسئولان و بزرگان دست یافت.

این یکشنبه شب یکی از سخت ترین روزهای من بود

شنبه شب بود که یادگار امام با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به وقایع دی ماه و با اشاره به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مطلبی با عنوان «یاد روزهای دردناک و غم انگیز دی ماه» نوشت: چکش … آقای هاشمی دیگر بین ما نبود! آن که از روستای دور به امامی پیوست و جز او را ارتقاء نداد و تا آخر با همان عزم و اراده ماند. و این اتفاق افتاد. آیت الله سیدحسن خمینی ادامه داد: در این سال ها دی ماه با ماتم و حزن آمیخته است. از شهادت سردار سلیمانی تا جان باختگان مظلوم تشییع کرمان و جان باختگان عزیز هواپیمای اوکراینی. از جان باختگان کشتی سانچی تا اوج حادثه پلاسکو… و اندوه شدید دیگری که رحلت جانسوز آیت الله هاشمی رفسنجانی است. یادگار امام می فرماید: این شب یکشنبه برای من یکی از سخت ترین و سخت ترین روزهاست. وقتی با آهوی علی و یکی دو دوست دیگر در کوم بودیم، جلد دوم سخنرانی های علی آقا را نهایی کردیم و تلفن زنگ زد. خبر مثل چکش افتاد … آقای هاشمی دیگر بین ما نبود! همان که از دهکده ای دور به امامی پیوست و جز او را ارتقا نداد و تا آخر بر همان عزم و وصیت ماند. و این همان چیزی بود که اتفاق افتاد … به یاد داشته باشید که همه ما هر روز می رویم.

تابلوی کامل

آیت الله هاشمی بعد از حوادث سال 1367 خطبه آخرین نماز جمعه ای را که حضور داشت نخواند و برای خیلی ها این سوال پیش آمد که چرا آیت الله … که همیشه از قلعه نماز جمعه به عنوان سکوی وحدت استفاده می کرد، نماز را ترک کرد؟ جمعه نرفت. دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله هاشمی در خطبه های نماز جمعه حضور داشتند و چقدر جای ایشان در خطبه های نماز جمعه خالی بود، گفت: آقای هاشمی در خطبه های نماز جمعه سعی کرد چیزی بگوید که مردم ایمان خود را افزایش دهند و به انقلاب و حکومت کشور و امام ایمان بیاورند و آنچه را که برای پیشرفت جامعه مفید است انجام دهند. آیت الله …. سید حسین موسوی تبریزی گفت: در نماز جمعه به مسائل شخصی توجه نمی کرد، اما همیشه به نفع مردم بود. در نماز جمعه خیلی با دقت صحبت می کرد و آنچه لازم بود می گفت، حالا ممکن است عده ای خوششان بیاید و برخی دیگر خوششان نیاید. برایش مهم نبود که کسی آن را دوست نداشته باشد یا از گفتگو خوشش بیاید. دادستان سابق گفت: ایشان شخصیتی بودند که از ابتدای الفبای انقلاب به قبل از سال 40 حضور داشتند و می دانستند در کشور چه می گذرد، برای حفظ این دستاوردها چه باید کرد. . وی افزود: شاهد بودم که امام خمینی (ره) همیشه از ایشان حمایت می کردند و در بسیاری از مسائل با مشورت آقای هاشمی آخرین کار را انجام می دادند. آنهایی که می‌خواستند بدانند می‌دانستند آقای هاشمی چه می‌خواهد بگوید و چه کرد.

اشتباهی که به راحتی می تواند ادعای شما را رد کند، شکست خوردن است

علیرغم اینکه 8 سال از انتخابات سال 92 می گذرد و 3 دولت در این مدت فعالیت داشته اند. اما ماجرای ردصلاحیت عجیب و تکان دهنده آیت الله هاشمی همچنان مایه بلاتکلیفی و افکار عمومی است. ضمن اینکه این ابهام پس از انتخابات 1400 و رد صلاحیت جنجالی علی لاریجانی بیشتر شد. در همین رابطه غلامعلی رجایی مشاور آیت الله هاشمی درباره مواضع ایشان در مورد انتخابات گفت: آقای هاشمی گفته به هیچ وجه نباید عصبانی باشیم. از سوی دیگر خواستار صبر و شکیبایی بیشتر و تمام قوا شد. اگر الان آقای رئیسی انتخاب می شد معمولاً دستور می داد که کابینه را طوری تنظیم کنید که از نیروهایی که سرمایه کشور هستند استفاده کنید. وی درباره برکناری آقای هاشمی در سال 92 نیز گفت: فکر می کنم این یکی از اشتباهاتی بود که در دهه های رژیم شاهد بودیم. رجایی درباره شباهت‌های رد صلاحیت لاریجانی با آیت‌الله هاشمی گفت: یکی از شباهت‌ها این است که برخی افراد حتی اگر رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده مجلس و وزیر باشند. 12 سال دیگر خودی نیستند.”

دیدگاهتان را بنویسید