اعتراضات 1401 ربطی به بیگانگان ندارد/ محدودیت ها به بی اعتمادی بین مردم و دولت دامن زد

اعتراضات 1401 ربطی به بیگانگان ندارد/ محدودیت ها به بی اعتمادی بین مردم و دولت دامن زد

محمد سلامه، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به رویداد۲۴ گفت: دلیل اصلی اعتراضات مردمی را باید در غفلت داخلی و کار مسئولان جست. به همین دلیل نباید اعتراضات این روزها را به بیگانگان نسبت داد.

اعتراضات مردمی سال 1401 بر خلاف آنچه در دی ماه 1395 و آبان 1397 رخ داد، نه تنها بیش از یک هفته به طول انجامید، بلکه اکنون در سومین ماه خود قرار دارد. دلیل ادامه تحرکات اعتراضی مردم چیست و ریشه آن در کجاست؟ محمد سلامه، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در مراسم بیست و چهارم به این سوال پاسخ داد.

صلاح می گوید: قبل از هر اظهار نظری لازم می دانم به ریشه حوادث و حوادث اخیر اشاره کنم. در واقع باید اذعان داشت که این ریشه ها مربوط به مطالبات انباشته اقشار وسیعی از جامعه است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر حوادث اخیر قرار گرفته اند.
این محدودیت ها بی اعتمادی بین مردم و دولت را دامن زد

البته لازم به توضیح است که اکثر این درخواست ها منطقی است و وظیفه دولت است که به آنها عمل کند. اما متاسفانه سیاست های اعمال شده دستیابی به این الزامات را با مشکل مواجه می کند. در نتیجه این سیاست ها جدا از ناآگاهی و سوء مدیریت، در حوزه های مختلف با مشکلات جدی مواجه هستیم. بنابراین در حوزه اقتصادی که مهمترین آنها بیکاری، افزایش تورم و البته محدودیت مبادلات اقتصادی با کشورهای خارجی است، با محدودیت های زیادی مواجه هستیم.

در حوزه سیاسی، محدودیت آزادی های سیاسی، مداخله غیرقانونی در انتخابات مختلف و محدودیت فعالیت احزاب و گروه ها هزینه بر است. همچنین در حوزه فرهنگی نیز محدودیت‌های غیرموجه و در حوزه اجتماعی به گونه‌ای عمل شده است که بی‌اعتمادی فزاینده بین مردم و دولت پرورش یافته است.

صلاح می گوید: شرح این شرایط نشان می دهد که علت اصلی اعتراضات مردمی را باید در ایجاز و غفلت درونی و البته مربوط به عملکرد دولتمردان و مسئولان جستجو کرد. به همین دلیل سختی ها و اعتراضات این روزها را نباید به بیگانگان نسبت داد.

البته بدیهی است که خارجی ها از شرایط و زمینه ها به نفع خود استفاده می کنند یا بهتر است بگوییم سوء استفاده می کنند. اما اگر بخواهیم مطالباتی را که می تواند مورد علاقه اکثریت مردم باشد اولویت بندی کنیم، بی شک این راه حل مشکلات اقتصادی و سیاسی است. بنابراین طبیعی به نظر می رسد که بخش بزرگی از معترضان برای حل این مشکلات تلاش کنند که متأسفانه نه تنها نشد، بلکه چشم انداز روشنی هم ندارند.

صلاح درباره ماهیت اعتراضات می گوید: باید گفت این اتفاق به دلایل مختلفی از جمله مرگ عجیب و سرکوب شده امینی دختر مهسا رخ داد که دلیل این حادثه بسیار تلخ چیزی جز افراط در ریاضت فرهنگی نیست. همچنین نمی توان نسبت به جوانان معترض بی تفاوت ماند. در واقع این بار نظام با گروهی روبه‌رو است که نگاه خاص خود را به همه مسائل دارد و شیوه زندگی متفاوتی با آنچه دولت می‌خواهد دنبال می‌کند.
حمایت خارجی از اعتراضات نه تنها پایدار نیست، بلکه احساسات منفی ایجاد می کند

وی تصریح کرد: از آنجایی که گنجاندن مطالبات فرهنگی به شکلی که در اعتراضات نشان داده می شود محدود است، نمی تواند پشتوانه اجتماعی بالایی در کشور داشته باشد. در مورد حمایت خارجی باید گفت هر چقدر هم که قوی باشد نه تنها پایدار نیست بلکه باعث ایجاد حساسیت منفی در داخل می شود.

هم! فقدان رهبری یکی از ویژگی های این گونه اعتراضات است که زمینه سوء استفاده و انحراف هر گروه و جنبشی را فراهم می کند. اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که مطالبات مربوط به توسعه فرهنگی و به طور کلی توسعه سیاسی بخشی از مطالبات واقعی و مشروع اکثریت جامعه در مرحله رسیدن طبقه متوسط ​​به اکثریت یعنی به عبارتی است. جایی که جامعه ایرانی در آن قرار دارد.

صلاح می گوید: اگرچه به نظر می رسد ظرفیت اعتراضی مربوط به مطالبات فوق الذکر بیش از این تنش نیست، اما لازم است مسئولان به این موضوع توجه کرده و نسبت به حد معقول مطالبات مردم اقدام کنند. معترضان تا جامعه بار دیگر شاهد اعتراضات مضر باشد

دیدگاهتان را بنویسید