اعتراض شدید به مخالفت با حقوق بازنشستگی

اعتراض شدید به مخالفت با حقوق بازنشستگی

بازنشستگان کارگری منتظر تصویب افزایش مستمری در هفته جاری هستند. دقیقا یک ماه و یک روز از تصویب هیات مدیره تامین اجتماعی به دولت می گذرد. اما به نظر می رسد همچنان بر این مصوبه ایراداتی وجود دارد چرا که برخلاف روال سال های گذشته، دولت هنوز افزایش مصوبه تامین اجتماعی را امضا نکرده و تا قطعی شدن آن امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد. .
کارگران بازنشسته در جیب خودشان مهمان هستند
حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری) در رابطه با این تاخیر و مخالفت احتمالی با دولت گفت: اصولاً حقوق ما به عنوان مستمری بگیران کارگری هیچ ربطی به دولت ندارد. مربوط به خزانه داری کل نیست و از منابع دولتی استفاده نمی کند. حقوق بازنشستگی ما از جیب خودمان پرداخت می شود. کارگران بازنشسته در جیب خود مهمان هستند، اما برخی نه!

خبر مهم یارانه نقدی جدید یارانه به افرادی که هنوز یارانه دریافت نکرده اند پرداخت می شود.
وی افزود: این تاخیر بی سابقه باعث نگرانی گسترده بازنشستگان شده است. به نظر می رسد آنها قصدی با بازنشستگان تامین اجتماعی دارند و از سرنوشت این جمعیت کم درآمد بی خبرند. چرا که اگر این نبود حتماً مصوبه ماه گذشته صندوق تامین اجتماعی را امضا می کردند و کار را تمام می کردند.
اول سطح، بعد مخالفت کنیم!
صادقی گفت: اگر دولت ها و کارکنان سازمان برنامه و بودجه با افزایش حقوق بازنشستگان ما به میزان حقوق مصوب شورای عالی کار مخالفت کنند، تنها یک کلمه سقف، وسط و کف داریم. حقوق بازنشستگی ما برابر با مستمری بازنشستگان کشوری است و سپس بیایید و مخالفت کنید. تقریباً دو میلیون تن فاصله بین سطوح بازنشستگی ما و دولت ها است. ابتدا مساوی کنید و سپس بیایید ساز مخالف را بزنید. به نظر می رسد با مسدود کردن دستمزدهای ناچیز مستمری بگیران شاغل و ایجاد نوعی استتار می خواهند به تصمیمات غلط بودجه خود مشروعیت بخشند وگرنه چرا با افزایش حقوق بازنشستگان که مهمان در جیب خود هستند و باری بر دوش نمی گذارند مخالفت کنند. دولت؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری گفت: ما از منابع دولتی استفاده نمی کنیم اما دولت ها همیشه به تعهدات خود در قبال تامین اجتماعی عمل نکرده اند. تامین اجتماعی مصوب 1954 کار نکرد. و امسال اگر در زمان لایحه بودجه سوال نمی کردیم نام تامین اجتماعی از ردیف های ثابت و متغیر بودجه حذف می شد. به چه زبانی به دولت ها بگوییم که پرداخت حقوق ما ربطی به دولت ندارد و از پس انداز خودمان است. شما فقط مسئول خانواده دولت هستید. به جای دخالت در امور سازمان های مردم نهاد به تعهدات خود در قبال تامین اجتماعی و میلیون ها بیمه شده آن عمل کنید.
بدهی در محل / هرگز پرداخت نشده 3٪
دولت ها هرگز به تعهدات قانونی خود در قبال سازمان تامین اجتماعی عمل نکرده اند. به گفته صادقی، پس از تقاضای زیاد در بودجه 1400، تنها 89 هزار میلیارد تومان به درخواست دولت در این سازمان گنجانده شد که تنها 72 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد؛ به طوری که 1400 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد. در قانون بودجه امسال 90 هزار میلیارد تن از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی واریز شده است و تا امروز یک چهارم سال گذشته هنوز یک ریال از این اعتبار قانونی به حساب این سازمان واریز نشده است.

وی افزود: دولت به تعهدات خود عمل نکرده است. او هرگز سه درصد از حق بیمه سهام در دولت سازمان را پرداخت نکرد. علاوه بر این، در منابع و هزینه های سازمان دخالت می کنند و حقوق بازنشستگان را افزایش می دهند. نگهبانی که سازمان برنامه و بودجه بر تامین اجتماعی و بازنشستگانش دارد اصلا خوب نیست. به نظر می رسد صدای ما شنیده نمی شود. ما طبق قانون صحبت می کنیم و همه مطالبات ما قانونی است. ما به شما می گوییم آنچه را که مدیرعامل و هیات مدیره سازمان تایید کرده اند امضا کنید. تعیین حقوق بازنشستگان کشوری به عهده شماست که در قانون بودجه تصویب و درج شده است. در صورت پرداخت به موقع تعهدات سازمان افزایش حقوق بازنشستگی مشکلی نخواهد داشت چرا که منابع این افزایش دستمزد به صورت خودکار از افزایش دستمزد کارکنان تامین می شود.
سقف و هوا ناعادلانه!
صادقی تاکید می کند: سازمان تامین اجتماعی متعلق به جامعه بیش از 43 میلیون نفری است. منابع مالی ما جدا از دولت است. بنابراین منصفانه نیست که ما را از حقوق بدیهی خود بدون دلایل قانونی محروم کنیم. دولت ها از یک سو در بحث بازنشستگان و افزایش حقوق آنها تعلل می کنند و از سوی دیگر بر سر تعهدات قانونی خود گرگ بازی می کنند. این یک بام و دو روزگار نادرست یعنی چه؟

به گفته این فعال بازنشسته صنفی، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان باید تا نیمه خرداد و قبل از سررسید حقوق بازنشستگان حل شود. بازنشستگان در این ماه مستمری سال نو به اضافه مابه التفاوت دو ماه گذشته دریافت خواهند کرد.

صادقی می افزاید: تصمیم در هیئت دولت به مدت یک ماه تعلیق شده است. این اعتراضات بی اساس ممکن است بازنشستگان را از تصمیم گیرندگان دور کند. محروم کردن این کارگران کم درآمد از حقوق قانونی خود که معمولاً زیر خط فقر هستند جایز نیست. مصوبه سازمان باید در این هفته امضا شود و برای اجرا به سازمان برگردانده شود تا فرصت پرداخت وجود داشته باشد.
لطفا خودتان را به جای بازنشستگان بگذارید!
وی در پایان می گوید: دولت باید خود را به جای مستمری بگیری بگذارد که یک خانواده سه یا چهار نفره را سیر می کند و با این هزینه ها ماهانه فقط 4 میلیون تن حقوق می گیرد. این بازنشسته که با بیماری ها و دردهای دوران پیری دست و پنجه نرم می کند چگونه می تواند با حقوق زیر نیمی از خط فقر زندگی کند؟ یک دقیقه خودتان را جای این مستمری بگیر بگذارید. آن وقت خواهند دید که این تاخیر چگونه به میلیون ها خانواده در کشور آسیب می رساند و چگونه روابط اقتصادی داخلی را مختل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید