اعتراف آمریکا به ترس از انتقال فناوری بین ایران و روسیه

وی با تکرار ادعاها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، مدعی شد پهپادهایی که ایران در اختیار روسیه قرار داده برای زیرساخت های اوکراین بسیار کشنده و مخرب هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ارائه پهپادهای مرگبار توسط ایران به روسیه که برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی مورد استفاده قرار می گیرند، جای نگرانی دارد.

ند پرایس همچنین ادعای دیگری را مطرح کرد که ما نیز از احتمال ارسال موشک های ایرانی به روسیه و گسترش همکاری های این دو کشور در زمینه های دیگر ابراز نگرانی کرده ایم.

وی در عین حال افزود، همانطور که مقامات آمریکایی گزارش داده‌اند، ما هیچ اطلاعاتی در مورد عرضه احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به روسیه نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت روسیه ممکن است از کشورهای دیگر از جمله ایران و کره شمالی برای جایگزینی تسلیحات خود کمک بگیرد.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: ایران به دنبال رشد اقتصادی نیست و از منابع محدود خود برای حمایت از عوامل نظامی و نیروهای وابسته خود در منطقه استفاده می کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به ند پرایس گفت که ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه به وقت محلی در دیدار با خبرنگاران در واشنگتن، همزمان گفت که واشنگتن شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه است.

این مقام ارشد کاخ سفید گفت: می دانیم که پایگاه صنعتی دفاعی روسیه تحت فشار است. آنها نمی توانند نیازهای تسلیحاتی خود را تامین کنند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جایگزینی تسلیحات به ویژه مهمات دقیق مشکل دارد.

غرب به رهبری آمریکا ماه هاست که همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین ادعاهای ضد ایرانی مطرح می کند که تهران به شدت آن را رد می کند. ایالات متحده ابتدا ادعا کرد که پهپادهای ایرانی می فرستد، سپس ادعا کرد که ممکن است موشک های زمین به زمین را از ایران به روسیه برای استفاده در آن جنگ منتقل کند.

حسین امیرعبدلاخیان در حاشیه اولین نشست بین المللی منشور دوستان سازمان ملل متحد در تهران، روابط ما با روسیه را مبتنی بر حسن همجواری و منفعت متقابل دانست و افزود: می خواهم تاکید کنم که این آشفتگی که برخی از کشورهای غربی دارند. کشورهایی شروع کرده اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه در مورد بخش موشکی گفته اند کاملا اشتباه است و مسائل پهپادها درست است.

وی خاطرنشان کرد: ماه ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که اگر اسنادی دارند مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، در اختیار ما قرار دهند.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران در جنگ اوکراین بی طرفی فعال خود را حفظ کرده و هرگز به طرف های این جنگ سلاح نداده است تا در آن از آن استفاده کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران به طور مستمر از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و با وجود توافقنامه همکاری دفاعی دوجانبه، هرگز به طرف های متخاصم سلاح نداده است. برای استفاده در جنگ اوکراین و نه پس از درگیری.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل گفت: کشورهای غربی بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده سعی در ایجاد ارتباط نادرست بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین دارند در حالی که قطعنامه 2231 منع نمی کند. صادرات سلاح و نه، دستورات و ظرفیت لازم را به دبیرخانه سازمان ملل برای انجام این تحقیقات داده است.

به گزارش ایرنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز با ارسال یادداشتی به واشنگتن پست در پی ادعای جدید این روزنامه مبنی بر راه اندازی خط تولید پهپاد در روسیه تاکید کرد: در پی ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری های اوکراین، ایران برای بررسی این ادعاها درخواست یک نشست تخصصی مشترک با مقامات اوکراینی کرد.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: تاکنون گام های مهمی در تعامل مشترک کارشناسان دفاعی ایران و اوکراین برداشته شده است و تا رفع تمامی سوءتفاهم ها در این زمینه ادامه خواهد داشت.

نماینده ایران همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه سال‌ها است که بر اساس قراردادهای فیمابین همکاری‌های دفاعی، علمی و تحقیقاتی مشترک دارند که سابقه آن به قبل از شروع جنگ اوکراین بازمی‌گردد.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین دوره پنج ساله محدودیت های تسلیحاتی ایران در قطعنامه 2231 شورای امنیت در اکتبر 2020 به پایان رسید و ایران می تواند با توجه به نیازها و اولویت های خود با سایر کشورها همکاری دفاعی داشته باشد.

نماینده ایران در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین موضعی روشن، ثابت و تزلزل ناپذیر اتخاذ کرده و تاکید کرده است که تمامی اعضای سازمان ملل باید اصول و اهداف مندرج در منشور سازمان ملل و بین‌المللی را کاملاً رعایت کنند. قوانینی از جمله حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشورها.

دیدگاهتان را بنویسید