اعتراف سرمربی تیم ملی: بله در تیم من اختلاف بود!

اعتراف سرمربی تیم ملی: بله در تیم من اختلاف بود!

تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران با کسب یک مدال طلا، دو نقره و دو برنز در مسابقات جهانی کشتی آزاد نوجوانان ایتالیا با کسب عنوان چهارمی به کار خود پایان داد. مجید ترکان سرمربی این تیم پس از بازگشت از رم منتقدان خود را به نتیجه گرایی متهم می کند و به آنها توصیه می کند که بیشتر به “کیفیت” توجه کنند تا “کمیت”! مشروح گفتگوی ترکان با خبروزی را در ادامه می خوانید:

هدف کسب تجربه بود

ترکان در خصوص نتایج تیم ملی کشتی آزاد به خبرنگار خبروژی گفت: در رده اصلی کشتی آزاد چشم به راه هستیم. هدف اصلی ما حمایت از تیم های جوانان و بزرگسالان است. برنامه ریزی من هم در همین راستا بود. کشتی گیران تیم نوجوانان در این مسابقات باید برای آینده تجربه کسب کنند. اتفاقاتی مانند کشتی گرفتن با کشتی گیر هندی یا 4 ثانیه آخر تجربیاتی هستند که باید در این مسابقات کسب می کردند. بهترین میدان آزمایشی همین مسابقات جهانی بود. در مجموع بازیکنان سخت کار کردند، اما نباید فراموش کنیم که حریفان ما در دسته اصلی بسیار قوی تر از سال های گذشته بودند و با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت هستند.

وقتی درخت می افتد، تبر زیاد می شود

آیا ترکان دلیل چهارم شدن تیمش با وجود عدم حضور روسیه در این مسابقات را همین سرعت رقبا در پیشرفت تیم های اصلی کشتی می داند؟ پس پیش بینی قهرمانی ایران در این دوره از رقابت ها بر چه اساس بود؟ سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید: «سال گذشته هند اول شد و آمریکا دوم شد. امسال آمریکا با امتیاز بالای 190 مقام اول را کسب کرد، فکر می کردید اگر روسیه بود می توانستند قهرمان شوند؟ ما چطور از سال گذشته چقدر به هند نزدیکتر شده ایم؟ این را هم در نظر بگیرید که اگر فقط یکی از کشتی گیران ما در مسابقه خود پیروز می شد یا هند و آذربایجان یک باخت بیشتر می کردند تا الان دوم یا سوم شده بودیم. این حرف ها دوباره بود؟ این کشتی گیر به مدال طلا دست یافت. پس اینقدر کم نگاه نکن اشکالی ندارد، تا زمانی که درخت ایستاده است، وقتی بیفتد، تبر زیاد می شود.»

من به آینده نگاه می کنم

پس نتیجه مسابقات کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان را ناکام نمی دانید؟ ترکان در پاسخ به این سوال به خبرنگار خبروژی گفت: با چشم به راه کار می کردم. اگر زمان حال را می بینید اما آینده را نمی بینید، نتیجه می شود. آنها به دنبال چه می گردند؟ چه تعداد از کشتی گیران مدال جوانان، حضور در تیم ملی و کسب مدال جوانان و بزرگسالان؟ حالا چند کشتی گیر بودند که مدال نگرفتند اما در رده سنی نوجوانان مدال گرفتند؟ یعنی اگر زمان حال را نمی دیدم و چشمی به آینده نداشتم کاملاً گم می شدم. البته اگر به هر دو توجه کنیم و مدال بگیریم هم اکنون و هم در آینده، نورعلی نور است، اما آینده مهمتر از توجه به حال و آینده است. سوال من این است که از 10 کشتی گیر که پارسال در رده سنی نوجوانان کشتی گرفته اند، امسال چند نفر در رده سنی نوجوانان کشتی گرفته اند؟ از تیم فرنگی که به مقام قهرمانی رسیده است، سال آینده چند کشتی گیر به میدان می روند؟ ما باید کشتی را با این دید هدایت کنیم. این دیدگاه ها باید وجود داشته باشد.

آره؛ بین مربیان ما اختلاف بود

نتیجه آزاد نوجوانان در حالی به دست آمد که اخبار زیادی از اختلاف بین کادرفنی و رقبا به گوش می رسید. مواردی که بر کیفیت نتایج تاثیری نداشت. ترکان این تفاوت ها را تأیید می کند: «در این زمینه فقط یک نکته را می گویم که هزاران گونه می توان آن را تفسیر کرد. همه یک مربی ثابت دارند، اما مربیان ما متناوب بودند! نمی گویم خوب است یا بد، اما بحث مربی دوره ای شرایط خاص خودش را دارد و بله در این شرایط اختلاف نظر وجود دارد، اما همانطور که تاکید می کنم تیم های اصلی باید برای حمایت از رده های بالاتر تلاش کنند، من هم بر این نکته تاکید کنید در سطح پایه، مربی باید آموزش ببیند.”

وی تاکید می کند: ما در انتخاب فرزندان قانون فرآیند یا چرخه را رعایت کردیم. از ما پرسیده شد که آیا هر 10 نفر وزن کامل دارند؟ گفتم نه 2.3 وزنه خالیه. چون قانون را رعایت کردم.

قرارداد من یک ساله بود و تمام شد

پس از پایان رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان جهان، زمزمه هایی مبنی بر جدایی مجید ترکان از فدراسیون کشتی به گوش می رسد. اما او به هاباروشی گفت: قرارداد من یک ساله بود و بعد از اتمام آن دوره جام جهانی، قراردادم تمام شد. بیایید ارزیابی کنیم که در طول قرارداد یک ساله من برای تغییر طرز فکر و تاکتیک کشتی چه کردیم. فدراسیون کشتی از ما خواسته بود که این کار را انجام دهیم. الان هم اصلا نمی دانم فدراسیون چه تصمیمی برای ادامه یا عدم ادامه این همکاری می گیرد؟’

دیدگاهتان را بنویسید