اعتراف کولبران درباره استقلال و پرسپولیس

اعتراف کولبران درباره استقلال و پرسپولیس

علی کفاشیان درباره تلاش فدراسیون فوتبال برای صدور مجوز حرفه ای برای استقلال و پرسپولیس و جلوگیری از حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا گفت: این مشکلات همیشه برای اکثر باشگاه ها بوده اما بیشتر برای استقلال و پرسپولیس بوده است. «زمانی که ما یک سیستم حرفه ای را اجرا می کنیم، مفاد خودش باید تصویب شود.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: ریشه مشکلات مالی استقلال و پرسپولیس و سایر باشگاه ها حق پخش است. در سطح جهانی 50 تا 60 درصد درآمد باشگاه از حق پخش است. تا رفع این مشکل سایر مشکلات باشگاه های ایرانی پابرجاست.

کفاشیان افزود: تزریقات مالی برای حمایت از باشگاه ها چه دولتی و چه غیردولتی ماندگار نیست و مسکن محسوب می شود. باشگاه باید روی پای خود بایستد و به همان شکلی که در دنیا درآمدزایی می کند به استقلال مالی برسد.

وی که در مدت حضور خود در فدراسیون فوتبال بارها موضوع عدم ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه را برای استفاده از حق پخش خود مطرح کرده بود، گفت: برای گرفتن حق پخش از ما حمایت نشد. به ما قول هایی دادند اما عملی نشد. مسئولان ارشد کشور باید بپذیرند که باشگاه ها و ورزش ما در صورت شفاف بودن دخل و خرج به یک حرفه تبدیل می شود. اکنون هزینه ها شفاف است، اما درآمدها شفاف نیست.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال یادآور شد: درآمد باشگاه ها از حق پخش نیست. باشگاه نمی تواند معامله کند یا بسازد. وظیفه باشگاه پرورش و ساختن تیم ها و بازیکنان است و باید از تبلیغات محیطی، فروش بلیط، برندسازی و حقوق توزیع، درآمد ثابتی کسب کند. تا زمانی که این شبکه ها و به ویژه حقوق پخش قانونی نشود، این مشکلات همیشه با مجوزهای آسیایی و حرفه ای برطرف خواهد شد.

کفاشیان با بیان اینکه این مشکل را از دوران معاونت تربیت بدنی سازمان به یاد دارم گفت: اراده ای از بالا برای حل مشکل وجود ندارد. پرداخت و تزریق مسکن فایده ای ندارد. این مشکل باید به صورت قانونی حل شود که در این صورت یک مزیت برای کل ورزش کشور است.

کفاشیان در پاسخ به این سوال که آیا در زمان حضور شما در فدراسیون، AFC استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا تهدید کرده بود؟ آقای سهیل مهدی (رئیس فعلی کمیته مسابقات سازمان لیگ) بیشتر در جریان است.

وی ادامه داد: 10 یا 20 مورد بود که باشگاه ها باید رعایت می کردند و شرایط را رعایت می کردند. برخی باشگاه ها این اقلام را نداشتند و فدراسیون فوتبال و خود باشگاه موظف به ساخت آن بودند. آنها باید از نظر قانونی صحیح باشند. کنفدراسیون فوتبال آسیا همیشه فرصت‌ها یا تهدیدهایی را ارائه می‌کرد، اما آنها به نوعی حل شدند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در نهایت درباره اینکه آیا مستندسازی برای حل مشکلات صورت گرفته است؟ با احتیاط جواب داد: یادم نیست. من در جزئیات نبودم.

دیدگاهتان را بنویسید