اعضای جدید غیردائم شورای امنیت و ریاست ژاپن بر شورای امنیت از اول ژانویه 2023 آغاز به کار خواهند کرد.

هند در آخرین ماه حضور خود در شورای امنیت سازمان ملل، در دسامبر 2022، به مدت یک ماه ریاست این شورا را بر عهده داشت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنج عضو دائم و 10 عضو غیر دائم دارد.

پنج عضو دائمی شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند که در این شورا حق وتو دارند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین المللی است که با یکجانبه گرایی برخی از این اعضا از رسالت اصلی خود دور شده و در بسیاری از موارد ناکارآمد بوده است.

10 عضو غیر دائم شورای امنیت با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین المللی و سایر اهداف سازمان و همچنین بر اساس توزیع عادلانه جغرافیایی

در واقع، 10 عضو منتخب شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله از اول ژانویه انتخاب می شوند. عضوی که انصراف می دهد نمی تواند بلافاصله دوباره انتخاب شود.

هر سال، مجمع عمومی پنج عضو جدید را انتخاب می کند و اعضای قدیمی تر را جایگزین می کند که دوره آنها در 31 دسامبر به پایان می رسد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2022 مذاکرات مربوط به اصلاحات شورای امنیت را به پایان رساند و بسیاری در مورد نیاز به مدرن سازی این شورا توافق کردند، اما نظرات متفاوتی در مورد حق وتو داشتند.

در جریان مناظرات مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد اصلاحات شورای امنیت، نمایندگان آفریقا به طور جامع خواستار فراگیرتر شدن این نهاد شدند.

ایرنه موچایتی جورو، نماینده زیمبابوه خواستار اختصاص دو کرسی دائمی و پنج کرسی غیردائم به قاره آفریقا شد و گفت: این واقعیت که آفریقا به عنوان یک منطقه جغرافیایی بزرگ، نمایندگان دائم کمتری در شورای امنیت داشت. ناعادلانه است.”

سایر نمایندگان آفریقایی از این ادعاها حمایت کردند. نماینده سنگال گفت: شورای امنیت نمی تواند در گذشته باقی بماند.

کابا کاروشی، رئیس هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز هشدار داد که اگر مجمع عمومی اصلاحات شورای امنیت را به عنوان قدرتمندترین نهاد سازمان ملل در زمینه صلح و امنیت رهبری نکند، همه اعتبار و اثربخشی این شورا وجود دارد. سازمان ملل زیر سوال خواهد رفت.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اکنون افراد بیشتری خواستار اصلاح شورای امنیت هستند. یک سوم رهبران جهان بر نیاز فوری به اصلاحات در شورای امنیت تاکید کردند که دو برابر تعداد درخواست های سال 2021 است. این اصلاحات به اعتبار و نفوذ سازمان ملل مرتبط است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از 193 عضو این نهاد خواست گامی جمعی بردارند و از روند کنونی مذاکرات بین دولتی که 13 سال پیش آغاز شده است، حمایت کنند تا در نهایت اصلاحات قابل توجهی در شورای امنیت انجام شود، زیرا هدف یافتن راه حل روشن است.

به گفته پائولینا کوبیاک، سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مجمع عمومی سازمان ملل بودجه 3.396 میلیون دلاری را برای سال 2023 تصویب کرد. این بودجه در سال گذشته 3.120 میلیارد دلار بود.

در اوایل دسامبر، سازمان ملل درخواست بودجه بی‌سابقه‌ای به مبلغ 51.5 میلیارد دلار برای سال آینده (حدود 25 درصد بیشتر از سال 2022) برای کمک‌های بشردوستانه کرد و گفت 230 میلیون نفر از آسیب‌پذیرترین افراد جهان در 70 کشور به کمک نیاز دارند که 65 میلیون نفر بیشتر است. نسبت به سال 2022

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آخرین مصاحبه خود در سال 2022 در گفت و گو با خبرنگاران گفت: آمریکا و روسیه برای اولین بار نشانه هایی مبنی بر موافقت خود با گسترش اعضای دائمی سازمان ملل اعلام کردند. شورای امنیت، اما من به اصلاحات وتو خوشبین نیستم.

گوترش ادامه داد: ما شاهد برخی تحولات در مجمع عمومی هستیم. حال هرگونه استفاده از حق وتو در شورای امنیت باید در مجمع عمومی بررسی شود و نحوه استفاده از آن حق توضیح داده شود.

دبیرکل سازمان ملل افزود فرانسه و انگلیس اخیراً پیشنهاداتی برای محدود کردن استفاده از حق وتو ارائه کرده‌اند، اما من به اصلاح وتو خوش‌بین نیستم.

گوترش در عین حال گفت که باید شورای امنیت را اصلاح کنیم و اکنون جا برای بحث جدی درباره اصلاحات در شورای امنیت وجود دارد.

باید دید آیا مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال جدید قادر به تصویب اصلاحات فوق الذکر در شورای امنیت خواهد بود که از سوی آمریکا و روسیه چراغ سبز دریافت کرده است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید