اعضای شورای امنیت بر لزوم حفظ وضعیت فعلی مسجد الاقصی و نقش ویژه اردن تاکید کردند.

ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 1301/10/16
کد خبر: 1922140

چند روز پس از حمله وزیر «امنیت ملی» رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، اعضای شورای امنیت بر حفظ وضعیت فعلی مسجد الاقصی تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خالد حیاری، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در سازمان ملل گفت: ایتامار بن گوئر، وزیر امنیت ملی اسرائیل با حمله به مسجد الاقصی. حمایت پلیس به عنوان یک اقدام تحریک آمیز. او قبلاً می خواست وضعیت فعلی اماکن مقدس را تغییر دهد.

وی تاکید کرد: حمله بن گر یک اقدام تحریک آمیز است که احتمال خونریزی بیشتر را دارد. فلسطین و جامعه جهانی این اقدام را محکوم کردند. وضعیت اماکن مقدس در اورشلیم بسیار شکننده است و هرگونه حادثه یا تنش می تواند خشونت را در تمام سرزمین های فلسطین و اسرائیل و سایر نقاط منطقه تشدید کند.

وی گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد مایل است از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش ها در داخل و اطراف اماکن مقدسه شود، خودداری کند.

وی همچنین بر لزوم حفظ جایگاه فعلی مسجد الاقصی و نقش ویژه اردن تاکید کرد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت: اسرائیل باید از چه خطوط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت با آن مقابله کند؟ اسرائیل حرمت جان فلسطینی‌ها و قوانین بین‌المللی و حرمت مسجد الاقصی را کاملاً نادیده می‌گیرد و ملت فلسطین، جهان و جامعه جهانی را به سخره می‌گیرد، اما شورای امنیت کاری انجام نمی‌دهد.

وی گفت: صبر ملت فلسطین در حال از دست دادن است. اصرار اسرائیل بر تشدید اوضاع صلح را به ارمغان نمی آورد.همه کسانی که خواهان صلح هستند باید همین الان اقدام کنند. بن گوئر که به اتهام حمایت از گروه های تروریستی محکوم شده و به رویکردهای افراطی خود شهرت دارد، برای بازدید از مسجد الاقصی نیامده است، اما یک برنامه افراطی دارد که هدف آن تغییر وضعیت تاریخی فعلی مسجد الاقصی است. او با این نقشه ها وارد دولت اسرائیل شد. آیا دولت اسرائیل اقدامات او را محکوم کرد؟ نه، اما از او حمایت کنید. حتی پس از آنکه جهان اقدامات او را محکوم کرد، دولت اسرائیل این کار را نکرد.

ریاض منصور گفت: امروز دولتی در اسرائیل وجود دارد که نقشه های نژادپرستانه ای علیه فلسطینی ها دارد. اگر اقدامی برای حاکمیت قانون و عدالت صورت نگیرد، صلح حاصل نخواهد شد.

نماینده روسیه همچنین گفت: حمله بن گر به مسجد الاقصی اقدامی تحریک آمیز است و این حادثه مشابه حوادث سال 2000 است. زمانی که شارون با صدها پلیس اسرائیلی به مسجد الاقصی رفت و این موضوع جرقه انتفاضه دوم فلسطین را زد که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد. ما مخالف تخطی از وضعیت فعلی قدس هستیم. هر گونه تنش در اورشلیم نه تنها در سرزمین فلسطین بلکه در کل منطقه بی ثباتی ایجاد می کند، بنابراین از هر دو طرف می خواهیم خویشتنداری خود را حفظ کرده و از هرگونه اقدام تحریک آمیز یکجانبه خودداری کنند.

وی گفت: آمریکایی ها در کمیته چهارجانبه مخالف همکاری برای از سرگیری روند صلح بودند و در واقع با روند صلح بازی می کنند و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند اما این موضوع به راه حل مناسبی منجر نمی شود.

نماینده چین افزود: آنچه اکنون شاهد آن هستیم بهترین راه برای شروع سال جدید نیست. من به مقامات دولت اسرائیل که وارد مسجد الاقصی شده اند می گویم که ما نگران هرگونه رویارویی یا اقدامات یکجانبه ای هستیم که منجر به افزایش تنش و درگیری شود. ما هرگونه اقدامی برای تغییر وضعیت فعلی بیت المقدس را محکوم می کنیم و از ایجاد کشور فلسطین در مرزهای 1967 حمایت می کنیم.

نماینده آمریکا بر پایبندی کشور به راه حل دو کشوری تاکید کرد و گفت: ما نگران هستیم که هرگونه اقدام یکجانبه راه حل دو کشوری را از بین ببرد. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته اند، ما از موقعیت تاریخی کنونی مسجد الاقصی حمایت می کنیم و از نقش ویژه متولیان اماکن مقدس قدردانی می کنیم.

نماینده فرانسه از نگرانی عمیق آن کشور از حمله به مسجدالاقصی خبر داد و گفت: باید تلاش شود تا از تشدید اوضاع جلوگیری شود. فرانسه می خواهد به وضعیت تاریخی کنونی قدس و مسجد الاقصی احترام بگذارد. حمله به مسجد الاقصی کمکی به صلح نخواهد کرد. سیاست تسویه حساب باید متوقف شود. ما به راه حل دو دولت پایبند هستیم.

نشست اضطراری شورای امنیت روز پنجشنبه به درخواست فلسطین و اردن و با حمایت امارات و چین درباره حوادث جاری در قدس و مسجد الاقصی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید