اعلام آمادگی خراسان شمالی برای میزبانی پیروز/ شناسایی کریدور جدید تردد یام در شمال شرق ایران در حال انجام است.


ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914702

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد؛

رضا شکاریان گفت: این اداره کل آمادگی خود را برای میزبانی پیروز در منطقه دشت جاجرم با همکاری استان سمنان به سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا شکاریان مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: در خراسان شمالی آخرین سرشماری حیات وحش در مناطق حفاظت شده اداره کل محیط زیست استان از دو هفته پیش آغاز شده و تا هفته آینده به پایان می رسد. آنها می رسند

شکریان گفت: این سرشماری با کمک دوربین و تلسکوپ انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در قالب این اقدام سرشماری انواع حیوانات وحشی در حال انجام است، در عین حال یادآور شد: در این سرشماری اولویت پایش و ثبت جمعیت پستانداران اعم از قوچ، میش، بز و بز. ..

این مسئول گفت: در این سرشماری مشاهدات تاکنون نشان می دهد که جمعیت این پستانداران در مناطق حفاظت شده گورخود و سالوک رو به افزایش است.

وی علاوه بر این به منطقه حفاظت شده وسط دشت جاجرم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه این منطقه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در شمال شرق ایران است، امسال بوم شناسان و محیط بانان از یافتن ردپای یوزپلنگ در این منطقه خبر دادند. این پناهگاه

شکریان با اشاره به اینکه در سال های گذشته چهار قلاده یوزپلنگ در این زیستگاه مشاهده شده است، گفت: در سرشماری جاری هنوز یوزپلنگی مشاهده نشده است.




افزایش جمعیت 5 گونه جانوری در خراسان شمالی با وجود تغییرات اقلیمی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه با بیان دلایل افزایش جمعیت قوچ، میش، گاو، بز و بز در دو منطقه یاد شده تصریح کرد: با وجود اینکه استان در سال های اخیر با تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی مواجه بوده است. د- با این وجود با اقدامات انجام شده تلاش می شود تا حیات گونه های جانوری استان در این شرایط حفظ شود.

شکاریان احیای مخازن حیات وحش در مناطق تحت حفاظت این اداره کل و تامین آب مخازن حیات وحش این مناطق را از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ گونه های جانوری در استان برشمرد.

وی همچنین اعلام کرد: امسال با دریافت اعتبارات ملی و استانی برای حیات وحش استان، علوفه و علوفه خریداری و به مناطق مدیریت محیط زیست استان منتقل شد تا حیات وحش از گرسنگی نکشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان نیز محیط بانان در احیای مسیل ها و مسیل ها و تامین علوفه و غذای حیات وحش مشارکت و همکاری داشتند.

وی در عین حال تصریح کرد: در صورت شدید شدن سرما در سال جاری نیاز به خرید و تامین علوفه و علوفه حیات وحش استان نیز افزایش می یابد که باید مورد حمایت قرار گیرد.

شکریان در ادامه تصریح کرد: در راستای حفظ گونه های جانوری در استان سطح ایمنی و حفاظت از زیستگاه های حیات وحش افزایش یافته و تمامی محیط بانان این اداره کل به موتورسیکلت های مناسب و باکیفیت و سایر به روز مجهز شده اند. تاریخ و تجهیزات لازم

وی افزود: تابلوهای هشدار دهنده در جاده های استان نصب شده و برنامه های آموزشی برای جوامع محلی و محلی برگزار شده است.




آزادسازی 15 هزار هکتار از دشت جاجرم میانی از چرای دام

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در عین حال اعلام کرد: به منظور ارتقای سطح ایمنی زیستگاه های میانی دشت جاجرم که زیستگاه آهو و یوزپلنگ آسیایی در شمال شرق ایران است، طی سال های گذشته در دو سال گذشته چهار هزار و 500 راس دام در این منطقه مجوز چرای دام دریافت کردند که این منطقه به مبلغ چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی خریداری شد.

شکریان مساحت زیستگاه میان دشت جاجرم را 85 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون 15 هزار هکتار از این منطقه با خرید مجوز چرای 4 هزار و 500 راس دام در این منطقه رهاسازی شده است.

وی در ادامه یادآور شد: افزایش جریمه های شکار نیز عامل موثری در کاهش شکار حیوانات وحشی در روستاها است که البته هنوز بازدارندگی مورد انتظار را به همراه نداشته است.

این مسئول بیان کرد: پیش بینی می شود از اداره کل محیط زیست استان در خصوص صدور مجوز حمل سلاح به متقاضیان استعلام صورت گیرد.




ارتقای حفاظت و امنیت زیستگاه گرگ در شمال شرق ایران در حال انجام است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره ارتقای سطح حفاظت و ایمنی در میانه دشت جاجرم که زیستگاه گونه اوراسیا در خراسان شمالی است، گفت: با توجه به اینکه در گذشته ، گونه ای اوراسیا به نام کوشکی در این زیستگاه حفاظت شده، زیرساخت های لازم برای زندگی این گونه جانوری در این منطقه فراهم شده است.

شکاریان گفت: اخیرا یک پاسگاه محیط بان در مسیر اصلی قاچاق قایق در این منطقه عملیاتی شد.

وی در ادامه افزود: در تلاش هستیم پست جدید حفاظت محیط زیست در وسط دشت جاجرم در مکانی امیدوار کننده برای زندگی یوزپلنگ ها احداث کنیم و همچنین پناهگاهی برای اسکان موقت چوپانان و گله های آنها که در این منطقه تردد می کنند ایجاد کنیم. برای عبور گله های گاوهایی که سگ گله دارند باید کنترل شوند تا جان یوزپلنگ های این منطقه را تهدید نکنند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه امسال سازمان محیط زیست کشور توجه ویژه ای به زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در مناطق توران استان سمنان و میانه دشت جاجرم در خراسان شمالی داشته است، در گفتگوی شفاهی با معاون طبیعی رئیس جمهور محیط زیست از سوی سازمان محیط زیست کشور، استان برای میزبانی از پلنگ در منطقه میان دشت جاجرم اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: خراسان شمالی اعلام کرد با همکاری استان سمنان آمادگی پذیرش حضور یک ساله پیروز در میانه دشت جاجرم را دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: البته این درخواست را به صورت مکاتبه ای به سازمان محیط زیست کشور اعلام کردیم.

وی افزود: سازمان محیط زیست کشور به این درخواست پاسخ داد و گفت این درخواست را بررسی خواهد کرد.

شکاریان در عین حال تصریح کرد: برای تحقق این امر موافقت کردیم جلسه ای با حضور مدیران کل محیط زیست و منابع طبیعی استان های سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی برگزار کنیم، لذا با برگزاری این نشست، می توان در مورد خانواده پیروز صحبت کرد. او تعامل کرد و تصمیم گرفت.

وی با یادآوری اینکه منطقه حفاظت شده توران و میان دشت زیستگاه یوزپلنگ اوراسیا است، گفت: معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست کشور اهتمام برگزاری این نشست و تعیین کریدور جدید عبور و مرور یوزپلنگ را دارد. وی در این منطقه حفاظت شده در شمال شرق ایران خود را مثبت اعلام کرده است.

این مسئول تصریح کرد: در این حوزه ها باید در جلسات و گفت وگوها مسائلی مانند راهداری و درگیری ها حل شود.




لزوم همکاری صمت و منابع طبیعی خراسان شمالی برای ترویج مناطق شکار ممنوع استان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه ارتقای مناطق شکار ممنوع استان به مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش تصریح کرد: در حال حاضر ارتقای چهار منطقه شکار ممنوع در استان واقع در شهرستان های اسفرین، مانه و سملگان انجام می شود. در صورت تحقق دو درصد به مساحت مناطق حفاظت شده استان افزوده می شود و این مساحت از 12 درصد به 14 درصد خواهد رسید.

شکاریان گفت: اگرچه اسناد و مدارک این مناطق شکار ممنوع برای ترویج در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده است، اما در این راستا در استان با موافقت ادارات کل صنعت و معدن. ، و تجارت نیز نیازمند منابع طبیعی است.

وی همچنین با بیان مصوبه اخیر دولت مبنی بر مجوز انجام و اجرای طرح های اقتصادی در مناطق مدیریت زیست محیطی کشور تصریح کرد: بر اساس این مصوبه اجرای طرح های صنعتی و تولیدی در معافیت های قانونی اشخاص حقیقی و همچنین اجرای طرح های پروژه های صنعتی و تولیدی دسته اول و دوم. این امکان در مناطق خاصی واقع در مناطق حفاظت شده و ذخایر حیات وحش وجود دارد.

وی گزارش داد: تاکنون دو مجوز در زمینه ساخت تولید بلوک و احداث مخزن آب در حوزه های مدیریتی این اداره کل صادر شده است.

این مسئول تصریح کرد: این مصوبه اجازه ایجاد صنایع در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی را نمی دهد.




39 میلیارد تومان اعتبار مصوب رئیس جمهور برای محیط زیست استان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در پایان سفر امسال رئیس جمهور به خراسان شمالی خاطرنشان کرد و اظهار داشت: در این سفر 39 میلیارد تومان مصوب شد که طی سه سال به اداره کل محیط زیست استان اختصاص یابد. ، در پروژه های مصوب هزینه شود.

شکاریان گفت: در این بازدید همچنین مصوب شد موزه تاریخ طبیعی در پارک پردیسان بجنورد، احداث اداره محیط زیست در شهرک های مانه و سملقان، راز و جرگلان و ساختمان مرکز ملی خزندگان در قسمت شمال شرقی احداث شود. کشور در منطقه ساریگل در شهرستان اسفرین نیز تکمیل شد.

وی همچنین افزود: در این سفر مصوب شد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای شهرهای بجنورد، شیروان، فاروج، آشخانه و گرمه ایجاد و تجهیز شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: در صورت سفر دوم رئیس جمهور به استان، پیگیر درخواست اطلاعاتی مناطق تحت مدیریت این اداره کل برای دریافت پهپاد و خرید دوربین خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید