اعلام رضایت شاکیان پرونده ماهان صدارت.

از قوه قضائیه خبر دقیقی مبنی بر اعلام حکم ماهان در دست نیست، اما شنیده ها حاکی از آن است که قاضی افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، حکم اعدام ماهان صدارت را به اتهام محارب صادر کرده است. مشخص است که وکیل پرونده به این حکم اعتراض کرده و پرونده برای تجدیدنظر و رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

با این حال امروز شاکیان پرونده ماهان صدارت که اظهارات آنها در جلسه دادگاه توسط خبرگزاری میزان منتشر شد، اعلام کردند که رضایت داده اند. در این پرونده شاکیان خصوصی وجود داشت. یکی از شاکیان محمدرضا کنبرطالب است. محمدرضا کنبرطالب در گفت و گو با شبکه شرق با تایید خبر موافقت خود و دیگر شاکی پرونده ماهان صدارت مرنی گفت: شب گذشته در شب شهادت حضرت زهرا(س) خانواده ایشان به همراه ورزشکاران و کسانی که در این پرونده حضور داشتند. از علل خوب حمایت کنید ما صحبت کردیم ما نیز موافقت خود را اعلام کرده ایم.»

وی درباره نحوه برخورد ماهان صدارت نیز گفت: ماهان چه زمانی که دستگیر شد چه در جریان تحقیقات و چه در جلسه دادگاه فقط گفت اشتباه کردم، ببخشید نفسم را بند آورد و چیزهایی. مانند آن ماهان یک جوان 20 یا 21 ساله است. بعداً فهمیدم که ما اهل یک محله بودیم. مدتی به کار مسجد مشغول بود، اما بعداً به دلایلی راه دیگری را طی کرد و این اتفاق برای او افتاد و محاکمه او بسیار مورد اختلاف بود. ماهان واقعا متاسفم. بارها به من گفت که اگر اعدامم کنند اعدامم می کنند اما تو باید به من رحم کنی. او واقعاً می گوید که من اشتباه می کنم.

وی با تاکید بر لزوم لغو حکم اعدام ماهان صدارت، گفت: «می خواهم بگویم شاید اگر اعدام کنیم، به خشونت دامن زده شود و اوضاع بدتر شود. به نظر من بهتر است فرهنگ گذشت در جامعه ترویج شود. امیدوارم بخشش ماهان حداقل به آرامش جامعه کمک کند.»

کنبرطلب تصریح کرد: دیشب در مسجد تصمیم به رضایت گرفتیم و رضایت خود را هم اعلام کردیم، آنجا پروتکل جلسه تنظیم می شود، همه شاهدان و ناظران امضا می کنند. من هم امضا کردم به تعبیری این موضوع برای قاضی پرونده مشخص شد. همچنین در تلاش هستیم با مراجعه به دفتر دادگاه رضایت نامه را به دادگاه ارسال کنیم تا مراحل دادگاه طی شود.»

وی از تأثیر رضایت خود و شاکی دیگر پرونده ماهان صدارت بر روند رسیدگی به پرونده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: نمی دانم چه می شود اما به نظر من و سایر دوستان. اگر فرهنگ بخشش و گذشت ایجاد شود، وضعیت بهتر می‌شود.”

نکته اینجاست که خطر اعدام ماهان صدارت حتی با رضایت شاکیان پرونده نیز برطرف نشده است. دلیل محکومیت وی در دادگاه بدوی اتهام محارب بود. اتهام محاربه یکی از جرایم مرزی است و اعلام رضایت شاکی خصوصی تاثیری در آن ندارد. می توان امیدوار بود که دیوان عالی کشور نسبت به نقض رأی دادگاه بدوی اقدام کند تا اتهام محاربه از پرونده ماهان صدارت ساقط شود و وی از مجازات اعدام در امان بماند.

دیدگاهتان را بنویسید