اعلام شرایط جدید برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

اعلام شرایط جدید برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

محمد اسکندری درباره بیمه تکمیلی مستمری بگیران و لزوم اجرای ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: در این ماده قانونی تاکید شده است که دستگاه های اجرایی باید خدمات بیمه تکمیلی را به مستمری بگیران خود ارائه دهند؛ در این ماده قانونی باید خدمات بیمه تکمیلی را به مستمری بگیران ارائه دهند. اما از آنجایی که اکنون این کار در دستگاه های اجرایی برای بازنشستگان انجام نمی شود، خود صندوق بازنشستگی این کار را برای بازنشستگان متقاضی انجام می دهد.

وی با بیان اینکه «آیین نامه بند 85 قانون مدیریت خدمات کشوری صندوق بازنشستگی کشوری تدوین و آماده ارسال به هیأت وزیران است»، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و اگر با اجرای قانون، هدیه بزرگی به بازنشستگان کشوری خواهد بود.

صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به مهم ترین اقدامات صندوق بازنشستگی در یک سال دولت سیزدهم ادامه داد: آنچه در این مدت توانستیم انجام دهیم پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان بود که با حمایت ها انجام شد. از دولت، اگرچه این حداقل بدهی صندوق بازنشستگی است.

اسکندری افزود: در خصوص پرداخت هزینه های درمانی مستمری بگیران نیز تا چند روز آینده هزینه های زیر 500 هزار تومان پرداخت می شود. در عین حال تلاش می کنیم سیستم ارجاع را در این حوزه پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص سفر مستمری بگیران نیز الزامات بسیار مهمی وجود دارد و در این راستا کار در حال انجام است. در مورد وام های پایه، هم تعداد دریافت کنندگان و هم حجم این وام ها افزایش یافته است، اما افزایش تعداد وام همچنان یکی از خواسته های مستمری بگیران است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره وام ازدواج فرزندان مستمری بگیران نیز گفت: تمامی متقاضیانی که در آخرین دوره ثبت نام برای دریافت وام ازدواج فرزندان خود داشته و دارای شرایط هستند و همچنین مشمولانی که مشمول دریافت حمایت هستند. وام پایان نامه دانشجویی یا طرح همپاد، وام خود را دریافت کرده اند.

اسکندری با بیان اینکه خانه های امید یا خانه های بازنشستگان مهر را احیا و فعال می کنیم، اظهار داشت: تلاش می کنیم امور این کانون ها را به خود مستمری بگیران بسپاریم چرا که خانه های امید در واقع برای فعالیت های ورزشی و فرهنگی استفاده می شود. بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه 9 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده است، اما نحوه توزیع و توزیع هنوز مشخص نشده است، گفت: به دنبال این هستیم که اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین مربوط به نوع پرداخت به مستمری بگیران. در خصوص همسان سازی و 9 هزار میلیارد تومانی اعلام شده، فرمول یا نحوه اجرا به صندوق اعلام نشده است.

وی افزود: در واقع 9 هزار میلیارد تومان سهام برای صندوق در نظر گرفته شده که این موضوع به معضلی تبدیل شده است، چرا که نقدینگی این حجم از سهام از خود صندوق کار بسیار سخت و پیچیده ای است. راه درست این است که به جای سهام به صندوق بدهیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «حقوق پرداختی به مستمری بگیران و حقوق آنها باید معادل 90 درصد حقوق همان کارمندان در گروه های خود می بود»، گفت: از نظر تناسب، سازمان برنامه و بودجه فومل. روشی را به ما اطلاع نداده است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به مستمری بگیران سلامت اجرا نمی شود، گفت: در دولت قبل قرار بر این بود که احکام این افراد صادر شود اما یک ریال از نظر پرداختی انجام نشد. تامین اعتبار و منابع و آنچه اعلام شد. این دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم بودجه ای در این راستا نداد و همچنان منتظر تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر به دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع از نظر بهورزان هستیم و این موضوع در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در 24 تیر 1400 تعیین شده بود هنوز پرداخت نشده است. و در بودجه هستند این مشکل در سال 1401 دیده نمی شود.

درخواست افزایش حقوق بازنشستگان کشوری صحیح است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی در خصوص افزایش اندک و تنها 10 درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال 1401 گفت: این درخواست کاملا دقیق و صحیح بوده و همواره به عنوان یک درخواست جدی از سوی بازنشستگان مطرح می شود. هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه از این مشکل آگاه هستند و دولت هم مدافع این مشکل است. این باید لایحه شود و در بودجه 1402 مطرح و پیگیری شود.

اسکندری اضافه کرد: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می شود حقوق بازنشستگان متناسب شود و منابع مالی آنها دیده شود و خوشبختانه دولت نیز به این موضوع نگاه کرده و عزم خود را بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در اسفند 96 4 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت کرد» گفت: در حال حاضر این رقم به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائل پیش روی سازمان برنامه و بودجه را درک می کنیم و می دانیم که آنها تحت فشار جدی هستند. اما باید در این زمینه برنامه ریزی کرد و این وضعیت بهتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید