اعلام فروش جنگنده روسی سوخو 35 به ایران

اعلام فروش جنگنده روسی سوخو 35 به ایران

ایران انتظار دارد در اوایل بهار جنگنده های روسی سوخو-35 را دریافت کند. شهریار حیدری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، هفته گذشته گفت که تهران تجهیزات نظامی دیگری از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی و بالگردها را علاوه بر جنگنده‌های سوخو-۳۵ به روسیه سفارش داده است.

رسانه انگلیسی میدل ایست آی نوشت: پیش بینی می شود ایران تا اوایل بهار جنگنده های روسی سوخو-35 را دریافت کند. شهریار حیدری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، هفته گذشته گفته بود که تهران تجهیزات نظامی دیگری از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی و بالگردها را علاوه بر جنگنده‌های سوخو-۳۵ به روسیه سفارش داده است.

در ادامه این مقاله آمده است: حمیدرضا عزیزی، کارشناس ژئوپلیتیک و امنیت خاورمیانه در یک پژوهشکده آلمانی می گوید: اظهارات حیدری اولین تایید رسمی خرید هواپیماهای جنگنده سوخو 35 از سوی ایران است.

ایران 24 هواپیمای پیشرفته روسی را سفارش داد. با وجود بیانیه ایران، روسیه هنوز چنین توافقی را تایید نکرده است.

عزیزی به میدل ایست آی گفت: از طرف روسیه بیشتر شایعاتی در سطح کانال های غیررسمی مانند تلگرام در مورد این مبادلات نظامی وجود داشت و به همین ترتیب در طرف ایرانی نیز فرماندهان عالی رتبه نظامی هنوز چنین موضوعی را تایید نکرده اند.

عزیزی گفت: برخلاف گفته های قبلی، این بار صحبت از جنگنده ها «جدی تر» است. برای اولین بار از زمان انتشار چنین پیام هایی، روسیه و ایران آن را تکذیب نمی کنند.

با کاهش سریع ذخایر موشکی روسیه، مسکو به دنبال راهی سریع و مقرون به صرفه برای توقف پیشروی های نظامی اوکراین و تلفات بیشتر ارضی به ایران رفته است.

گزارش ها حاکی از آن است که روسیه صدها پهپاد ایرانی خریداری کرده و هزار فروند دیگر را نیز سفارش داده است. عزیزی گفت: آخرین قرارداد هواپیماهای جنگنده در صورت انجام این فروش به معنای آن است که همکاری نظامی ایران و روسیه وارد مرحله کاملا جدیدی شده است که در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه است.

تغییر موازنه قوا

روسیه در گذشته نگران برتری نظامی ایران در منطقه بوده است. عزیزی گفت: سیاست روسیه در خاورمیانه همواره بر حفظ توازن بین ایران و رقبای خود مانند عربستان، اسرائیل و سایرین استوار بوده است.

در حالی که ایران و روسیه برای مدت طولانی از روابط خوبی برخوردار بوده و در جنگ سوریه در دهه گذشته شریک بوده اند، انزوای جهانی مسکو بر سر اوکراین، با توجه به وابستگی فزاینده روسیه به ایران، روابط را به سمتی متزلزل سوق می دهد.

عزیزی گفت: تنها چیزی که ایران واقعاً در حوزه نظامی کم دارد و واقعاً باید آن را ارتقا دهد، نیروی هوایی است و به همین دلیل هواپیماهای جنگنده مدرن ندارد.

فقدان نیروی هوایی البته در درجه اول منجر به توسعه پهپادها و موشک های ایرانی در دهه های اخیر شده است.

تعداد هواپیماهای موجود در این قرارداد تنها تا حدی پاسخگوی نیاز ایران است. عزیزی گفت: باید در نظر داشت که تعداد جنگنده هایی که روسیه می تواند در اختیار ایران قرار دهد قابل توجه نیست. بنابراین، این فروش قدرت هوایی ایران را به میزان قابل توجهی تقویت نخواهد کرد.»

با این حال، این توافق می‌تواند به این معنا باشد که روسیه می‌تواند به طور فزاینده‌ای خود را با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای همسو کند یا می‌تواند کشورهای منطقه را در برابر روابط نزدیک‌تر بین دو کشور مستعد کند.

عزیزی می گوید: «البته این موضوع دیدگاه و رویارویی مسکو را تغییر خواهد داد. وی افزود: گزارش‌ها درباره جنگنده‌های سوخو-35 هرچه باشد، واضح است که هر دو کشور در تلاش برای بهبود همکاری‌های نظامی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید