افتتاح بندر چند منظوره بندرخمر آرزوی دیرینه مردم بوده است. این بندر نقطه مرکزی صادرات مواد معدنی و افزایش بهره وری تجارت محلی و منطقه ای است.


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888173

احمد مرادی افتتاح بندر چند منظوره بندر هامر را یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهرستان می داند که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، هامر، قشم و حاجی آباد در شورای اسلامی شهر در حاشیه بازدید از بندر هامر در گفت و گو با خبرنگار هرمز گفت: پروژه احداث این بندر در قالب مدیریت و رهبری بنادر و دریانوردی هرمزگان به زودی آماده بهره برداری و بهره برداری می شود و مورد استفاده تجار، صادرکنندگان و دریانوردان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: احداث بندر خمر در این منطقه باعث فعال شدن معادن خمر، توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در پسکرانه، ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمر و استان و در نهایت توسعه و رونق معیشت ساحل نشینان خواهد شد. مدت‌هاست که می‌خواهند این پورت را ایجاد کنند. آنها می‌دانند که چنین خواهد شد.

نماینده مردم بندرعباس، خمر، قشم و حاجی آباد در شورای اسلامی از این بندر به عنوان مرکز مهم صادرات مواد معدنی و افزایش بهره وری تجارت محلی و منطقه ای یاد کرد و ادامه داد: با بهره برداری از این بندر توسعه صادرات مواد معدنی از آن توسط شناورهای فلزی تامین می شود.

مرادی در ادامه سخنان خود بر اهمیت این پروژه که نقش مهمی در اقتصاد یپایی و رونق ساحل نشینان ایفا می کند برای هماهنگی های بین نهادی به ویژه استانداری، اداره کل بنادر تاکید کرد. و امور دریایی و فرماندار شهرستان هامر.

وی ایجاد گمرک در بندر هامر را برای توسعه منطقه بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس تعهد ذاتی و حاکمیتی خود در تمامی بنادر کشور حضور پررنگی دارد و با توجه به بازدید مدیر عامل این سازمان در عید نوروز امسال بندر و تاکید بر محوطه سازی و وجود دستگاه های متصل گویای این واقعیت است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی شورای اسلامی به توسعه بندر به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم در توسعه رونق اقتصادی در این بندر اشاره و تصریح کرد: آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، پیگیری موضوع است. موانع و اختلافات حقوقی موجود از طریق استانداری و در بحث موانع اشخاص حقیقی حقوقی از جمله منابع طبیعی نیز مجوز دارد و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

مرادی در خصوص الزامات زیست محیطی نیز اظهار داشت: این طرح در سال 1388 طی جلسه ای در استانداری مدیرکل محیط زیست استان به تصویب رسید و اعلام شد که این طرح مشکل زیست محیطی ندارد اما به دلیل بی توجهی و بی توجهی صورت گرفته است. در یکی از ماشین ها، کار در یک نقطه متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره گذشته با جلساتی که در تهران برگزار شد، تصمیمات سازنده ای اتخاذ شد و همچنین مطالباتی اعلام شد که تمامی الزامات توسط سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی در سال جاری برآورده شده یا در حال انجام است. استان مشکل خاصی در بحث الزامات زیست محیطی وجود ندارد.

بالاخره این نماینده مردم هرمزگان با بیان اینکه احداث بندر خمر در این منطقه باعث فعال شدن معادن خمر و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه و استان می شود. دریانوردی و رونق تولید و اشتغال مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت، مردم خمر هستند.

بندر خمر در ضلع شرقی شهرک بندرخمر واقع شده و در حال حاضر 13 هکتار زمین در این منطقه در دست بررسی است.

فاز 2 پروژه چند منظوره خمر شامل چهار اسکله، 17 هکتار زمین، 69 هزار تن تولید مورد انتظار در سال، راه دسترسی (سنگ، شمع و عرشه) به طول 297 متر است.

اجرای فاز دوم پروژه بندر چند منظوره خمر با کاربری تجاری و مواد فله از دی ماه 1396 آغاز شد.

این پروژه با هدف پهلوگیری لنج های پنج تنی و لنج های 400 و 20 تنی، ایجاد زیرساخت های لازم برای صادرات مواد معدنی و فلزات با توجه به موقعیت معادن در منطقه و ایجاد فرصت های شغلی و … جلوگیری از مهاجرت بومی با پیشرفت 98.5 درصدی منقضی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید