افتخار کوم به عید نوروز / افزایش آماری سفرهای کوم در نوروز 1401


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819813

بر اساس آمار ارائه شده پس از تعطیلات نوروزی از سوی دستگاه های ذیربط، نوروز 1401 در شهر کوم نسبت به سال های گذشته با حضور چشمگیر زائران و مسافران همراه بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، بر اساس آمار ارائه شده از سوی دستگاه های ذیربط پس از تعطیلات نوروزی، نوروز 1401 در شهر کوم به دلیل تقارن اعیاد شعبانیه با عید نوروز و آغاز سفر با تعداد قابل توجهی از زائران و مسافران همراه است. حضور گسترده زائران و مسافران در کوم نسبت به سال های گذشته.

رئیس اداره کل راهداری کوم از افزایش 56 درصدی خودروهای ورودی به کوم در ایام نوروز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در همین مدت علاوه بر سه میلیون و 673 هزار و 25 دستگاه خودرو وارد استان کوم شد که در مقایسه با سال گذشته (2 میلیون و 239 هزار و 250 دستگاه) 64 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه گفت: پروژه.



علیرضا ارجمندی با بیان اینکه اسکان استان در تعطیلات نوروزی پس از دو سال محدودیت کرونا با حجم زیادی از مسافران مواجه شد، گفت: از 24 اسفندماه تا پایان تعطیلات نوروزی 541 هزار و 726 مسافر در اسکان استان اسکان داده شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: از این تعداد، آمار اسکان، 189 هزار و 982 مسافر به اماکن تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی و 353 هزار و 864 مسافر به سایر اماکن از جمله اماکن متبرکه، حرم امام زمان (عج) بوده است. معصومه (ع) مسجد مقدس جمکران، حسینیه ها، امامزاده ها، مدارس، پارک ها و … اقامتگاه ها.

وی همچنین گفت: اقامتگاه های رسمی استان در نیمه اول نوروز بیش از 95 درصد و در نیمه دوم نوروز حدود 60 درصد اشتغال داشته اند.

ارجمندی ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی استان برای اسکان مسافران نوروزی را 293 واحد با ظرفیت 14070 شامل 36 هتل، 25 هتل آپارتمان، 75 مسافرخانه و 157 مسافرخانه عنوان کرد.

مدیر کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: از ابتدای نوروز تا سیزدهم فروردین 91 هزار و 588 نفر از اماکن تاریخی کوم بازدید کردند که از این تعداد 88 هزار و 834 نفر بازدیدکننده بومی و 2 هزار و 754 بازدیدکننده خارجی بودند.

وی ادامه داد: بیت امام خمینی، گنجینه آثار مراجع تقلید، بیت زند، خانه ملاصدرا، مقابر گنبد سبز، محوطه باستانی کلیدرویش، مسجد جامع، دیرقچین، خانه یزدان پناه و تیمچه بزرگ از آثار تاریخی شاخص استان در ایام نوروز هستند.



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کوم گفت: نوروز 1401 علاوه بر خانه تاریخی زند و مجموعه فرهنگی تاریخی ملاصدرا با برپایی سیاه چادر عشایری در مجتمع های خدمات اجتماعی مسیر پذیرای مهمانان نوروزی بود.

معاون هماهنگی امور زائران فرمانداری کوم نیز گفت: کوم محور مواصلاتی 17 استان کشور است و سالانه پذیرای میلیون ها زائر و مسافر به ویژه در مناسبت های مذهبی و اعیاد است.

ابوالقاسم مقیمی با اشاره به اینکه کوم شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور است، گفت: حدود 15.5 میلیون نفر از محورهای مواصلاتی کوم تردد کرده اند که از این تعداد 13 میلیون و 700 هزار نفر وارد کوم شده اند.

وی با بیان اینکه استان کوم مانند برخی استان های دیگر از حضور مسافران تعجب نکرد، تصریح کرد: مسافران نوروزی به طور میانگین حدود هفت ساعت در کوم بودند.

معاون فرماندار کوم در امور زیارتی از اسکان 550 هزار نفر در کوم خبر داد و گفت: ظرفیت هتل، مسافرخانه و مسافرخانه ما با استفاده از ظرفیت کامل حدود 11 هزار نفر است.

آقای مقیمی ادامه داد: 3000 اتاق مطالعه، کمک های مختلف، مساجد و امامزاده ها، حرم و مسجد مقدس جمکران نیز برای اسکان مسافران مورد استفاده قرار گرفت.

معاون زیارتی فرمانداری کوم در خصوص پیامک به زائران افزود: امسال پیامک فقط برای اپراتورهای همراه اول ارسال می شود که تلاش می شود سایر اپراتورها به برنامه نقشه راه اضافه شوند.

مقیمی با بیان اینکه بیشتر مسافران خارجی به قم از کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق هستند، گفت: سعی کردیم از همین مرز برای آنها مسیر و نقشه راه ارائه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید