افراد بالای 65 سال و مادران باردار باید واکسن آنفولانزا را جدی بگیرند


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907854

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

محمدرضا اکبری گفت: تزریق واکسن آنفولانزا یکی از راه های پیشگیری از عفونت است که برای افراد بالای 65 سال، مادران باردار، مبتلایان به بیماری های همراه (دیابت، آسم، بیماری های قلبی عروقی، کبدی، کلیوی) و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی توصیه می شود. تزریق شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا اکبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک از بجنورد، اظهار داشت: با شروع فصل سرما شیوع بیماری های ویروسی شایع شده که معروف ترین آن آنفولانزا است. که متاسفانه در کشور ما با شروع فصل پاییز این بیماری همه گیر می شود و به گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان رسیده است.

وی تصریح کرد: تزریق واکسن آنفولانزا یکی از راه های پیشگیری از عفونت است که برای افراد بالای 65 سال، مادران باردار، افراد مبتلا به بیماری های همراه (دیابت، آسم، بیماری های قلبی عروقی، کبدی، کلیوی) و بیماران ناتوان سیستم ایمنی توصیه می شود. ، تزریق شود

وی تاکید کرد: بیمار آنفلوانزا برای بهبودی سریعتر و جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه باید در خانه قرنطینه شود و تا زمان بهبودی استراحت کند و در این مدت خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا شستن مرتب دست ها، پوشیدن لباس گرم و استفاده از ماسک در اماکن عمومی است، گفت: غذا نقش بسیار مهمی دارد و در صورت رعایت آن رعایت شود. با توصیه های تغذیه ای، می توانید سریعتر از شر این بیماری خلاص شوید.

اکبری همچنین با استناد به دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت برای غلبه بر این بیماری و بهبودی سریعتر توصیه کرد: به دلیل تعریق و تب، بدن با کم آبی مواجه می شود که می تواند بهبودی را به تاخیر بیندازد. بنابراین در این مدت مایعاتی مانند آب ولرم، چای زنجبیل و آویشن، آب ولرم با عسل و لیموترش و آب میوه های طبیعی مانند آب سیب، آب پرتقال، آب لیمو شیرین و آب هویج مصرف کنید از مصرف زنجبیل خودداری کنید.

وی همچنین ادامه داد: بهترین غذا در این شرایط سوپ است، به ویژه سوپ مرغ و گوشت، سوپ مرغ به طور سنتی غذای خوبی در هنگام بیماری محسوب می شود، زیرا آب موجود در سوپ منبع خوبی از مایعات و الکترولیت ها برای جلوگیری از آن است. توصیه می شود از مقدار کمی لیمو یا پرتقال تازه در سوپ خود برای آبرسانی استفاده کنید.

اکبری خاطرنشان کرد: میوه ها و سبزیجات منبع غنی از ویتامین C و A هستند که ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در هنگام بیماری خواهند بود، لیمو شیرین، پرتقال، شلغم، کدو تنبل و لیمو را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. .

وی بیان کرد: در این مدت از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، نسکافه و نوشابه خودداری کنید، زیرا این نوع نوشیدنی ها ادرار آور بوده و منجر به کم آبی بدن می شود و می تواند وضعیت شما و دوران نقاهت را بدتر کند و باعث افزایش بیماری می شود.

این کارمند اضافه کرد: با توجه به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن باید مواد پروتئینی برای تقویت سیستم ایمنی مصرف کنید، تخم مرغ آب پز، عدس و پنیر با مغزهایی مانند بادام و گردو در صورت گرسنگی گزینه های مناسبی برای این وعده غذایی هستند. برای خوردن سه وعده کافی است.به خاطر داشته باشید که وعده های غذایی بیشتری بخورید، مثلاً 6 تا 7 وعده غذایی، اما به مقدار کم.

وی افزود: عسل به دلیل وجود مواد ضد باکتری طبیعی می تواند غذای مناسبی برای این دوران از زندگی شما باشد، در صورت داشتن سرفه از مصرف شیر، ادویه، غذاهای صنعتی و کنسرو شده خودداری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید