افزایش اجاره بها؛ ایجاد حباب در بازار مسکن پایتخت مانند تهران / سود زیان آور در دست دلالان و به ضرر مستاجران


ساعت: 20:19
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877403

وضعیت بحرانی خانه در پایتخت پایان می یابد؟

به گفته کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی سال جاری، افزایش بی‌رویه و فزاینده اجاره بها در تهران توجیه اقتصادی ندارد و می‌توان دریافت که افزایش اجاره بها تنها فقرا را فقیرتر می‌کند. و ثروتمندان شما را ثروتمندتر خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، با نزدیک شدن به ایام نقل و انتقالات بازار مسکن و نگرانی مستاجران، قطعا همه ما گلایه برخی افراد مستاجر در تهران را در کوچه و خیابان، در محافل خانوادگی و محافل شنیده ایم.

به گفته کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی سال جاری، افزایش بی‌رویه و فزاینده اجاره بها در تهران توجیه اقتصادی ندارد و می‌توان دریافت که افزایش اجاره بها تنها فقرا را فقیرتر می‌کند. و ثروتمندتر. . این امر این واقعیت را غنی خواهد کرد که بدون نظارت کافی در این حوزه، بدون شک افرادی هستند که از میانجی گری و ایجاد حباب در این حوزه برای مستاجران و اقشار ضعیف جامعه بهره مند می شوند.

امسال نیز مانند سال گذشته، دولت به دلیل بیماری عروق کرونر قلب، سقف اجاره بها را برای مستاجران در تهران تا 25 درصد تعیین کرده است، در حالی که بسیاری از مستاجران می گویند در بسیاری از مناطق، مالکان سقف اجاره بها را رعایت نمی کنند. و شاهد افزایش بیش از 30 تا 40 درصدی هستیم.

در جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، سقف افزایش اجاره بها نسبت به 1400 اجاره بها در تهران به 25 درصد تصویب شد. کلان شهرهایی با 20 میلیون درصد جمعیت و 15 درصد سایر شهرها.

بر اساس این مصوبه، سازمان تعزیرات حکومتی موظف شد با مشاوران املاک غیرمجاز که این سقف افزایش را رعایت نکرده اند، برخورد کند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است برای اخذ مالیات طبق قانون مسکن خالی را در سازمان امور مالیاتی منعکس و معرفی کند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: نظارت امسال براساس اجاره بهای سال گذشته است. اگر مستاجر در این خانه بود، اجاره در تهران برای تمدید باید 25 درصد افزایش یابد و مستاجر جدید باید 25 درصد بیشتر از مستاجر قبلی پرداخت کند.

حسن محتشم، یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه سازان تهران، گفت: اجاره بها از قیمت مسکن عقب است. اجاره بها متناسب با این افزایش افزایش پیدا نکرده است و بسیاری از صاحبان خانه از یک هشتم یا یک دوازدهم نرخ استفاده می کنند و در این شرایط پرداخت نیمی از اجاره بها با نرخ تورم از عهده بسیاری از مستاجران خارج است.

برخی از شهروندان نیز از تورم افسارگسیخته در بازار مسکن گلایه دارند و می گویند: پارسال با هزاران مشکل وام گرفتم.

اما امسال وام مسکن دوبرابر شده و من همچنان به وام نیاز دارم. وام پارسال کفاف اجاره امسال را نمی داد و امسال باید به خانه اش پول اضافه کند.

صاحبخانه به هر قیمتی شده با وضعیت من مخالف است و می گوید یا خانه را اجاره بده یا تخلیه کن. وظیفه من به عنوان مستاجر در این شرایط چیست؟

با این همه گرانی، با سه بچه قد و نیم قد چه کنیم؟ از دولت می خواهم حداقل شرایطی را فراهم کند که امثال من دوباره وام مسکن بگیرند.




اجاره مسکن در کلان شهرهایی مانند تهران باید دارای نرخ مشخص و قانونی باشد

گلمرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس وی با انتقاد از افزایش بی رویه اجاره بها در کلانشهرهایی مانند تهران، گفت: معتقدیم مسکن کالایی است که مانند سایر کالاهای مصرفی در جامعه باید دارای قیمت و پیوند منطقی بین هزینه تولید و هزینه مصرف باشد.

شریعتی در ادامه تاکید کرد: اینطور نباشد که صاحب خانه بگوید، چون من مالک هستم، برای آنچه می خواهم ارزش قائلم. وقتی به کالاهای دیگری مانند قیمت تولید و قیمت مصرف فکر می کنیم، در حالی که باید سود را نیز در نظر گرفت، قطعاً در مورد مسکن نیز این موضوع صدق می کند که باید با قیمت مناسب در بازار عرضه شود، اما متاسفانه اینطور نیست. مورد در حال حاضر

یکی از اعضای کمیسیون اتباع مجلس گفت: بحث اجاره بها را در مجلس مطرح کرده ایم و در حال شکل گیری قانون هستیم تا این موضوع نظام مند شود. و کسانی که با املاک و عمدتا بخش دولتی سروکار دارند جلسات مختلفی برگزار کردیم که فکر می کنم هفته آینده وارد مجلس شود و تصمیم قاطعی در این مورد گرفته شود.

شریعتی در پایان گفت: امیدواریم در حمایت از جامعه مستاجران به نتیجه منطقی برسیم و به محض تکمیل و آماده شدن طرح انشالله به مردم اعلام می کنیم که در صورت نیاز جریمه پیشگیرانه اجاره بها را اعمال خواهیم کرد. افزایش می یابد به طوری که همه نمی توانند همیشه قدردانی کنند و مصرف کننده (مستاجر) بی خانمان و بیکار نباشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید