افزایش امید به احیای برجام

افزایش امید به احیای برجام

المانیتور با انتشار گزارشی ویژه به نقل از دیپلمات ها در تهران نوشت: هفته گذشته سفر انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران و دیدار وی با مقامات ارشد ایران جان تازه ای به احتمال احیای برجام داد.

بر اساس این گزارش، سفر مورا به تهران با سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به تهران همزمان شد. مورا از 10 تا 13 اردیبهشت ماه در تهران حضور داشت، در حالی که امیر قطر در 22 اردیبهشت سفری کوتاه یک روزه به تهران داشت.

یک دیپلمات خارجی مقیم تهران به المانیتور گفت که اولین روز سفر مورا – از جمله دیدار او با علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران – دلگرم کننده نبود. این دیپلمات افزود: «اما در روز دوم، به نظر می رسد همه چیز تغییر کرده است و ایرانی ها پیشنهاداتی را به مورا ارائه کرده اند».

المانیتور از منابع مختلف در تهران دریافت که آنچه به این مقام اتحادیه اروپا ارائه شده بیش از یک پیشنهاد بوده است. یک منبع رسمی در تهران به المانیتور گفت: «طرف ایرانی با ایده‌های اصلاح‌شده پیشنهادی به مورا داده است».

به گفته همین منبع، «مسئله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیشنهاد جدید محوری نیست، اما موضوعات دیگری در اولویت قرار دارند».

در ماه‌های اخیر، تلاش‌ها برای احیای برجام به دلیل درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) واشنگتن متوقف شده است.

اگرچه بیش از دو ماه است که خبری از پیشنهاد جدید منتشر نشده است، اما منبع دیگری در تهران تاکید کرد که مذاکرات بدون پاسخ واضح از سوی آمریکا از سر نمی گیرد.

این منبع رسمی تاکید کرد: دولت بایدن باید تصمیم بگیرد، دولت بایدن نمی‌تواند میان سیاست‌های ترامپ و آنچه در دوران مبارزات انتخاباتی گفته شد میانجیگری کند، آنها بر هنر ساده‌سازی بیش از حد مسائل پیچیده و حذف مشکلات از آن مسلط هستند و این باعث ایجاد خلأهای بیشتری در توافق هسته‌ای می‌شود. بازگشت به توافق واقعاً آسان است، اما دولت بایدن می‌خواهد یک کیک بخورد و همزمان آن را بخورد، که ممکن نیست.»

اعتقاد بر این است که سفر امیر قطر به تهران تأثیر مثبتی بر مأموریت مورا داشته است.

شیخ تمیم نسبت به دستیابی به توافق میان آمریکا و ایران ابراز خوش بینی کرد و آمادگی خود را برای کمک در این زمینه اعلام کرد.

امیر قطر در نشست خبری 20 مه با اولاف شولتز صدراعظم آلمان در برلین گفت: امیدواریم بین طرف های توافق هسته ای توافق حاصل شود و قطر آماده مشارکت در حل این اختلاف باشد.

یک منبع دیپلماتیک خارجی در تهران گفت که قطر و عمان به هموار کردن مسیر برای توافق هسته‌ای کمک می‌کنند و گفت: «در چند ماه گذشته، دیپلمات‌های بلندپایه قطری و عمانی بازدیدهای اعلام‌نشده‌ای از تهران داشته‌اند. هدف اصلی همچنان ایجاد بهترین شرایط برای از سرگیری مذاکرات “این هسته ای است.”

ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران قرار است روز دوشنبه (فردا) یک سفر یک روزه به عمان داشته باشد.

وزیر امور خارجه قطر نیز روز گذشته (شنبه) گفت که مقامات ایرانی به دوحه پیام داده اند که برای حل موقت موضوع هسته ای آماده هستند.

در اوایل این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت و گو کرد و از او به دلیل «نقش سازنده دوحه در تلاش برای حل مشکلات ایران» تشکر کرد.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه گفت که اگر آمریکا «عقلانی» عمل کند، توافق وجود دارد. او روز جمعه تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرد.
بورل گفت: «ما اکنون در مسیر جدیدی برای ادامه گفت وگو و تمرکز بر راه حل ها هستیم… امیدوارم به نتیجه خوبی برسیم. وی گفت اتحادیه اروپا مصمم است به تلاش های خود برای کاهش شکاف بین ایران و ایالات متحده ادامه دهد.
امیر عبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی اخیر با سرگئی لاوروف همتای روس خود نیز گفت که سایر کشورهای حاضر در مذاکرات وین باید ابتکارات خود را برای این منظور ارائه دهند و افزود که تهران خواهان یک توافق “خوب” با پیروی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است. دستیابی به “قوی” و “پایدار”.

دیدگاهتان را بنویسید