افزایش بهره وری تولید در اولویت برنامه هفت ساله سازمان بسیج کشاورزی برای حضور متخصصان در 10 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی است.


ساعت: 08:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1914142

رئیس بسیج جامعه کشاورزی با اشاره به اینکه بحث افزایش بهره وری اولویت اول سازمان بسیج کشاورزی است گفت: برنامه هفت ساله حضور متخصصان در 10 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از برنامه های در دست اقدام است. سازمان بسیج کشاورزان.

محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی درباره اقدامات این سازمان گفت: مهندسان کشاورزی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورزان از سال 1398 فعالیت خود را آغاز کردند و در حال حاضر 370 هزار کشاورز و 10 هزار نیروی متخصص تحت پوشش این طرح در حوزه کشاورزی در کشور مشغول به فعالیت هستند.


افزایش بهره وری از اولویت های سازمان بسیج کشاورزی است



وی ادامه داد: عدم آگاهی در کشاورزی مهمترین عامل برای بهره وری پایین در تولید و در اینجا دلیل آن است بهره وری تولید و در مقایسه با کشاورزان نمونه، فاصله بسیار زیادی وجود دارد بسیج کشاورزی با بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص به اوج فعالیت خود برای رفع این نقیصه و افزایش بهره وری در این حوزه تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:
افزایش 15 درصدی محصولات کشاورزی گیلان متناسب با اجرای نهضت جهش تولید

جهانسوز تصریح کرد: در طرح بسیج با کشاورز، بسیج مهندسین کشاورزی و مربیان جهش تولید با برگزاری کلاس های کشاورزی و کارگروه های علمی در روستاها به کشاورزان آموزش می دهند و کشاورزانی که در این دوره ها شرکت کرده اند می گویند این دوره ها منجر به بهره وری افزایش قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی دارند.

وی با اشاره به مشکل کم آبی و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی و لزوم معرفی فناوری های نوین در چنین شرایطی، جذب نیروی متخصص در این زمینه را ضروری دانست و گفت: آمارها نشان می دهد که زمین این طرح با 80 هزار هکتار آغاز شده است. 1395 و در سال 1401 به 1 میلیون و دویست هزار هکتار رسید و در این مدت بهره وری در برنج پرمحصول 11 درصد، گندم و جو 10 درصد و در ذرت خوراک 14 درصد افزایش عملکرد نشان داد.


برنامه هفت ساله حضور متخصصان در 10 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی



رئیس سازمان بسیج کشاورزی کشور افزود: با افزایش بهره وری در این اراضی مساحت اراضی مشمول طرح افزایش می یابد و در 7 سال آینده سطح پوشش اکثر مزارع کشاورزی کشور حدود 10 میلیون هکتار خواهد بود و 30 هزار کارشناس نیز این طرح را اجرا خواهند کرد.

در نهایت گفت: بر اساس مشاهده آمار بسیج جامعه کشاورزی اختلاف تولید محصولات کشاورزی نسبت به تولید کشاورزان نمونه حتی به 21 برابر می رسد که با اجرای طرح های آموزشی و افزایش می توان این میزان را کاهش داد. بهره وری در این منطقه بود.

دیدگاهتان را بنویسید