افزایش بی رویه قیمت تخم مرغ/ قیمت هر عدد پیتا ۶ رقمی شد!

افزایش بی رویه قیمت تخم مرغ/ قیمت هر عدد پیتا ۶ رقمی شد!

با افزایش قیمت تخم مرغ در شهریورماه، قیمت هر عدد پیتا به 110 هزار تومان رسید و نه دولت و نه تولیدکنندگان زیر بار این گرانی نیستند.

قیمت تخم مرغ که پس از سرانه سایر محصولات پروتئینی افزایش یافت، همچنان در نوسان است و قیمت هر پای حتی از مرز 110 هزار تومان نیز عبور می کند.

پس از لغو ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال جاری توسط دولت سیزدهم، قیمت تخم مرغ 1.9 کیلوگرمی 76 هزار تومان اعلام شد. اگرچه چنین قیمتی برای مصرف کنندگان قابل باور نبود، اما اکنون پس از گذشت حدود هفت ماه، برای خرید هر قطعه از این محصول باید مبلغی در حدود 110 هزار تومان بپردازند.

روند افزایشی قیمت تخم مرغ مجددا از شهریور امسال آغاز شد. در این میان دولت توپ را به زمین تولیدکنندگان می اندازد، اما تولیدکنندگان اصرار دارند که گرانی تخم مرغ مانع از آن نشود. فعالان این صنعت می گویند که حتی با چنین نرخ هایی نیز تولید آنها بی سود است.

قیمت هر پیتا تخم مرغ در بازار چقدر است؟

این در حالی است که قیمت هر پیتا تخم مرغ در بازار حتی به 110 هزار تومان هم رسید که تولید و عرضه این محصول بیش از تقاضای بازار است.

بررسی‌های انجام شده در سایت‌های فروش اینترنتی و البته سوپرمارکت‌های سطح شهر نشان می‌دهد که هر عدد پیتا اکنون در محدوده ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این محصول 4000 تومان قیمت دارد.

قیمت تخم مرغ

این در حالی است که قیمت تخم مرغ در بازار از دست دولت خارج شده است که پس از اصلاح نظام هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت محصولات پروتئینی، مصرف سرانه آن افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس اعلام ناصر نبی پور، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران، سرانه مصرف تخم مرغ در سال جاری از 11 کیلوگرم به 15 کیلوگرم افزایش یافته است. بنابراین با در نظر گرفتن حداکثر مصرف سرانه حداقل 70 تا 80 هزار تن تخم مرغ تولید و در بازار عرضه می شود.

به نظر می رسد این افزایش در مصرف سرانه ریشه در هزینه بالای مواد اولیه مانند برنج، مرغ، گوشت، ماکارونی و غیره داشته باشد. بیشتر از هر مشکل دیگری اکنون با قیمت هایی که تخم مرغ عرضه می شود، شهروندان ممکن است آخرین محصول غذایی جایگزین خود را از دست بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید