افزایش تعداد وکلا به کمیت و کیفیت وکالت کمک می کند


ساعت: 19:46
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879348

علی سعدوندی گفت: در صورت افزایش تعداد وکلا، کیفیت وکالت نیز افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سعدوندی، استاد اقتصاد و اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز از لزوم افزایش تعداد وکلا در کشور گفت: به اندازه کافی فارغ التحصیل حقوق در کشور تربیت کرده ایم اما تعداد افرادی که در کشور مجوز دارند به این میزان است. بسیار کمتر از فارغ التحصیلان حقوق، اگرچه وکلا و فارغ التحصیلان حقوق خدمات متنوعی ارائه می دهند و نه تنها خدمات آنها محدود به خدمات حقوقی است، بلکه بسیاری از فارغ التحصیلان حقوق به عنوان کارشناس حقوقی در شرکت ها یا مراجعه به دفاتر ثبتی و ثبتی استخدام می شوند. زمینه فعالیت فارغ التحصیلان رشته حقوق بسیار متنوع است و به خدمات حقوقی محدود نمی شود.

وی افزود: واقعیت اما این است که اگر بخواهیم تعداد وکلای خود را نسبت به جمعیت در نظر بگیریم بسیار کم است و جامعه آماری وکلا در کشور باید افزایش یابد و این موضوع غیرقابل انکار است و مهم.”

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد فکر نمی کنم شاهد بیکاری در بین فارغ التحصیلان رشته حقوق باشیم، اما متاسفانه در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق بیکار بسیار افزایش یافته و بخش قابل توجهی از آنها با مشکل کار مواجه هستند.

ساوندی گفت: چاره ای جز صدور مجوز برای افزایش جذب فارغ التحصیلان از طریق آزمون صلاحیت وکالت نداریم و باید مانند سایر کشورها در این حوزه عمل کنیم و فکر می کنم تقاضای کافی در این زمینه وجود دارد.

وی در خصوص تاثیر افزایش تعداد وکلا در کشور بر کیفیت وکالت گفت: برخی تصور می کنند که اگر تعداد وکلا زیاد شود کیفیت وکالت کاهش پیدا می کند اما این تصور غلطی است که با آن مواجه هستیم. در صورت افزایش تعداد وکلا، کیفیت وکالت نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر وکالت در ایران به یک بازار کاملا انحصاری تبدیل شده است و این انحصار باید کاملا شکسته شود. در حالی که بسیاری از وکلای فعال در کشور اصلا وقت کافی برای رسیدگی به همه پرونده ها را ندارند، باز هم موافق افزایش تعداد وکلا در کشور نیستند! زمانی که تقاضای خدمتی برآورده نشود به ضرر جامعه خواهد بود. اگر تقاضا برای یک خدمت برآورده شود به این معنی است که سطح رفاه جامعه افزایش می یابد.

ساوندی گفت: متأسفانه وکلای ما به این سیستم عادت کرده اند و نمی دانند که اگر دامنه خدمات حقوقی افزایش یابد، قدرت کانون وکلا و قدرت وکلا در کشور افزایش می یابد. اعتماد وکلا و اعتماد به نهاد حقوقی در جامعه تقویت می شود و در صورت توسعه کمی و کیفی خدمات حقوقی به نفع وکلا خواهد بود و جالب اینکه درآمد وکلا نیز افزایش می یابد چرا که وکلای فعلی فقط خدمت می کنند. تعداد معینی از افراد درصد موارد قضایی محروم از خدمات حقوقی.

وی به تنوع نهادهای برگزار کننده آزمون وکالت اشاره کرد و گفت: اگر چند نهاد آزمون وکالت را برگزار کنند، وضعیت بهتر می شود. البته پیشنهاد می کنم تضاد منافع از بین برود و مانند سایر کشورها، قوه قضائیه آزمون را مستقیماً برگزار کند نه وکالت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید