افزایش تغییر کاربری اراضی با مهاجرت غیر بومی به مازندران/ آینده محصولات در تهدید وضعیت فعلی


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 1401/02/21
کد خبر: 1837987

قوانینی که اثربخشی مبارزه با تغییر کاربری زمین را کاهش می دهد.

فضای سبز مازندران در سال های اخیر همواره مورد توجه مهاجران سایر استان های کشور بوده است. نگاهی اجمالی به معاملات زمین و املاک، خانه هایی که لامپ آنها فقط در روزهای تعطیل روشن می شود و حضور درهم تنیده خارجی ها در میان جمعیت استان، تمایل غیربومی ها به سکونت یا داشتن خانه دوم در استان را نشان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، مهاجرت یکی از سه عامل اصلی تغییر جمعیت است و با توجه به ماهیت آن، علاوه بر تغییرات بلندمدت و بلندمدت، می تواند اثرات سریع و کوتاه مدتی بر حجم و ساختار جمعیت داشته باشد. جمعیت و عدم تعادل و عدم تعادل در جمعیت آسیب دیده.

به طور کلی مهاجرت در سرزمین ها به دو دسته مناطق مهاجر و مناطق فرصت مهاجرت تقسیم می شود. استان مازندران در سال های اخیر سرزمین سرسبز علویان از جمله استان های خدابرکت (جنگل، دریا و…) و صنایع دیگری مانند نساجی، بندر امیرآباد و البرز مرکزی بوده است، از این رو همواره وجود داشته است. تغییرات جمعیتی بی سابقه نتایج طرح تحقیقاتی مرکز آمار ایران در خصوص ویژگی های اجتماعی و اقتصادی استان های مهاجرپذیر و اولین استان مهاجرپذیر در بین پنج استان مهاجرپذیر (البرز، اصفهان، گیلان، یزد و مازندران) قرار گرفت.

عوامل متعددی در ارتباط با مهاجرت وجود دارد که عبارتند از شرایط نامساعد جوی، نبود فرصت های شغلی، نبود زیرساخت های بهداشتی و درمانی و آموزشی، دستیابی به زندگی و رفاه بیشتر.

رشد نامتوازن امکانات و خدمات در بسیاری از نقاط کشور و عدم استفاده مناسب از بسترهای مختلف برای حفظ جمعیت، تبلیغات رسانه ای پر زرق و برق برای زندگی ایده آل در پایتخت، نبود زیرساخت هایی مانند آب، برق و گاز در مناطق روستایی، رکود در روستاها و عواملی از این دست خانواده ها به ویژه جوانان را تشویق به مهاجرت می کند.

وی گفت: زمانی که کشاورز نتواند نیازهای خود را از نظر اقتصادی تامین کند، زمین خود را تقسیم می کند و آن را می فروشد، این تمام نیست. «آنها با هم زمین های خود را تقسیم می کنند و می فروشند و تنها در صورتی که به بهانه فرصتی پیدا کنند. برای ایجاد شغل و ایجاد کارگاه یا کارخانه در زمین کشاورزی تقسیم نمی شود.»

اینها صحبت های یک کشاورز باتجربه بابلسری است که حدود 2 هکتار زمین کشاورزی دارد و علاوه بر کار اینترنتی، مخارج زندگی سالانه خود را نیز تامین می کند.

* نگرانی در مورد تغییر کاربری

این کشاورز خاطرنشان می کند: به نظر می رسد خرید و فروش زمین کشاورزی در مازندران به منظور تغییر کاربری و ساخت و ساز گسترده شهرک ها، کارخانه ها و کارگاه ها و … به یک روند عمومی تبدیل شده است و تقریباً در همه شهرها شاهد این امر هستیم. استان .

موضوعی که عضو مجمع نمایندگان مازندران آن را معضلی بزرگ خواند و معتقد است روند رو به رشد تغییر کاربری اراضی در آینده اراضی کشاورزی مازندران را تهدید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر برخورد ظالمانه با متجاوزان تاکید می کند و می گوید: برای حفظ بستر تولید و مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی از هیچکس و هیچکس سفارش نمی پذیریم. ملاک در این زمینه قانون است.

مهدی رمضان زاده، مدیر گروه گردشگری دانشگاه مازندران نیز گفت: گردشگران یا صاحبان خانه هایی که وارد مناطق روستایی مازندران می شوند، الگوی تفریحی ایجاد کرده اند. و مناطق کوهستانی 2.5 برابر افزایش می یابد، از جمله مقطع و مهاجرت های کم عمق. این آمار نشان دهنده رشد و توسعه نوع سوم گردشگری، مهاجرت به روستاها و در فصول منطبق بر حضور گردشگران است.

* مهاجرت خارجی ها تغییر کاربری زمین را افزایش داده است

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در این استان گفت: اقداماتی از قبیل هرس، حصارکشی و حصارکشی، ساخت و ساز و محوطه سازی، جمع آوری و یا افزودن شن و ماسه و خاک از جمله مواردی است که باید انجام شود. مهمترین مصادیق تغییر کاربری زمین با توجه به بصره 2 ماده 10 قانون و در مواردی که جرم طبق ماده 10 قانون مجاز باشد مجاز نیست. زمین و ادامه تولید در این منطقه. اقدامی انجام شده است، موضوعی که به نظر می رسد نیاز به توجه بیشتری دارد.

حجت الله هادیان گفت: مشکلات اقلیمی و اقتصادی باعث شده اهالی داخلی و خارجی به روستاها کوچ کنند و مزارع را تغییر دهند.

حجت الله هادیان با بیان اینکه جلوگیری از تکه تکه شدن زمین های کشاورزی وظیفه و رسالت مهم جهاد کشاورزی است، گفت: در قالب گشت های حفاظت از اراضی اقدامات لازم برای جلوگیری از آن انجام می شود.

وی ادامه داد: در سال های اخیر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی باعث حضور افراد غیر بومی یا خارجی در استان های شمالی از جمله مازندران شده و با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده در حوزه مسکن و املاک، ساخت و ساز افزایش یافته است. تقسیم، تکه تکه شدن، محصور کردن دیوارها و غیره.

وی افزود: با توجه به اقلیم خاص غرب مازندران و مجاورت با دریا، جنگل و دشت، جاذبه های غیر بومی فراوانی دارد و تسهیل دسترسی و افزایش تعداد کسب و کار تغییر کاربری تغییر داده است.

هادیان افزود: این شرکت ها و افراد زمین های کشاورزی را خارج از مناطق روستایی معامله می کنند و با توجه به دوری و کمبود نیروی کار این امر مشکلات را بیشتر می کند.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران به قوانین مختلف اشاره کرد و گفت: متأسفانه طبق قانون، جرم تغییر کاربری جرم دسته هفتم محسوب می شود و این قوانین اثربخشی مبارزه با کاربری را کاهش داده است. . تغییر دادن. “

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری و مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز وظیفه خطیری است که مستلزم هماهنگی و اجرای وظایف محوله از سوی تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط است، خاطرنشان کرد: در صورتی که دستگاه های اجرایی به وظایف و مسئولیت های خود مطابق قانون به موقع عمل کنند، تخلفات و واگذاری مجدد انجام شود. از زمین های کشاورزی تا حد زیادی جلوگیری می شود.

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته در مجموع 3 هزار و 670 حکم و رای قضایی اجرا و 317 هکتار زمین به چرخه تولید بازگشت.

این مقام مسئول ادامه داد: در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات و جلوگیری از تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در سال 1400 تعداد 4637 مورد در مساحتی معادل 351 هکتار کشف شد.

وی افزود: در این راستا حدود 4000 حکم قضایی بر اساس تبصره 2 ماده 19 صادر شده است. 10 قانون فوق و در 639 مورد طبق ماده 1. 3 قانون در دادگاه های کیفری جرم اعلام شده است.

هادیان افزود: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن اجرای احکام قطعی دادگاه و رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی، مجدداً تاکید شد که هرگونه ساخت و ساز اعم از ساختمانی، فنس کشی، فنس کشی و فنس کشی بدون اخذ مجوز برای زمین کشاورزی ممنوع است. و پیگرد قانونی را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداران قبل از هرگونه اقدام در زمین های کشاورزی باید از طریق امور کشاورزی جهاد کشاورزی اقدام قانونی کنند.

* پیامدهای مهاجرت به مازندران

استاد دانشگاه مازندران با بیان مشکلات مهاجرت در مازندران گفت: تغییر اساسی در فرهنگ و اقلیم ایجاد می شود، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب پوشش جنگلی از پیامدهای مهاجرت به استان است که زمین فروشی را به دنبال دارد. به کشاورزان. “یک جعلی ایجاد می کند.

بهرام شعبانی با بیان افزایش مهاجرت به مازندران گفت: کم آبی در شهرهای کویری، افزایش خرید در شهرهای شمالی و بازار کار در مازندران از جمله عوامل موثر بر مهاجرت است که به گفته یکی از مدیران کل 70 روستای روستایی به 400 خانوار رسید.

وی به دلایل مهاجرت به مازندران اشاره کرد و افزود: افزایش تعامل ساکنان شهرهای بزرگ به دلیل فضای سبز این استان، آلودگی و تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ، تسهیل تردد ناشی از جاده ها و گسترش تاج در دو سال گذشته و شرایط خاص، محدود کردن سفر به خانه دوم در قالب خرید یا اجاره قرنطینه و کار از راه دور، زمینه‌های زندگی در شمال را افزایش داد و انگیزه برای سایر سرمایه‌گذاران با توجه به تورم کاربر ایجاد شد.

امروزه بحث واگذاری و فروش اراضی مستعد کشاورزی و تغییر کاربری غیرمجاز یک معضل ملی و تهدیدی جدی به ویژه در شمال کشور است و با وجود صراحت قانون همچنان شاهد بی توجهی و بی توجهی به قانون هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید