افزایش تنوع در تولیدات عشایری راهکاری برای رفع تنش های محیطی است / رفع مشکل ناسازگاری دام و مراتع با تدوین دستی


ساعت: 11:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890569

مدیرکل چهارمحال و بختیاری به مسائل عشایری اشاره کرد.

یحیی حسین پور گفت: کار عشایر تک بعدی است و این مشکل ضرر تلقی می شود زیرا خشکسالی ها و تنش هایی که ایجاد می شود زندگی عشایر را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: اگر بخواهیم واژه معیشت را تعریف کنیم، می توان گفت که روش عملی است که عشایر با آن معیشت و نیازهای اولیه خود را تامین می کنند.


وی تامین مایحتاج اولیه عشایر را وابستگی مستقیم به دام و مراتع عنوان کرد و تصریح کرد: این عشایری است که شغلش دامداری است و زندگی او بر پایه کوچ است و ساختار اجتماعی و عشایری دارد.


مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کار عشایر تک بعدی است و این مشکل به دلیل نداشتن تنوع تولیدات یک نقطه ضعف تلقی می شود به همین دلیل باید تولیدات عشایری را متنوع کنیم و سایر منابع اقتصادی را وارد کنیم. زندگی عشایر


حسین پور یادآور شد: به این ترتیب خشکسالی ها و تنش هایی که به وجود می آید نمی تواند بر زندگی عشایر تاثیر بگذارد.

مدیر کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تعداد احشام با مراتع موجود تناسبی ندارد و به جرات می توان گفت سه تا چهار برابر ظرفیت مراتع دام وارد این مناطق شده و باعث از بین رفتن آنها می شود.


وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های مقابله با مشکل عدم تناسب تعداد دام با مراتع دامپروری دستی است همچنین با ایجاد تنوع در مشاغل عشایر می توان عشایر را به سمت مشاغلی مانند پرورش سوق داد. گل و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، گردشگری عشایری و… و در نتیجه فشار بر مراتع را کاهش داد.


مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این در حالی است که شرایطی را برای عشایر فراهم کرده ایم که با هزینه کم و پیگیری در این زمینه تسهیلات دریافت کنند و اگرچه پرداخت این تسهیلات آنطور که باید موثر نیست. نمی توان گفت که بی تاثیر نبوده است.


حسین پور به ایجاد هفت ایستگاه پمپاژ به همراه احداث ایستگاه های پمپاژ آب کشاورزی در کنار سکونتگاه های عشایری و سایر نقاط استان اشاره کرد.


وی با بیان اینکه بهترین راه آموزش الگوسازی است، تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث ساخت باغ، زنبورداری و … اگر بتوانیم در یک منطقه الگوی مناسبی ایجاد کنیم و مردم بتوانند مزایای کسب درآمد برای الگوها را ببینند. آنها برای ورود به مشاغل مورد نظر بیشتر جذب خواهند شد. الگوسازی در مناطق عشایری در حال گسترش است.


حسین پور تاکید کرد: در بحث تولید عشایر می توان گفت که مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر خود مصرفی هستند یا مشتریان خاص خود را دارند و حتی در برخی موارد کمبود تولید وجود دارد. اما مشکل اصلی گوشت قرمز است که برای تاسف و تاسف قرار است تولد به اردیبهشت ماه برسد و گوشت تمیز یا ارگانیک به کمترین قیمت فروخته شود که یکی از دلایل مهم در این زمینه خشکسالی است.


مدیرکل امور عشایری ورود مسئولان کشوری و استانی به موضوع خرید تضمینی دام یا صادرات دام عشایری را ضروری و ضروری دانست و گفت: این موضوع را به مراجع بالاتر ارجاع داده ایم و باید به این درخواست پاسخ دهند. برای حقوق عشایر


وی با اشاره به اهمیت ساماندهی مجوز چرای عشایر گفت: حداقل مرتعی که باید در اختیار یک چوپان قرار گیرد حدود 250 هکتار است اما در بسیاری از نقاط این میزان به 50 یا 20 هکتار کاهش می یابد و اگر بتوانیم این اجازه را بدهیم. مشکل، ما می توانیم کمی بهتر شود او مشکلات عشایر را حل کرد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید