افزایش دستمزد بازنشستگان به بن بست رسید؟

افزایش دستمزد بازنشستگان به بن بست رسید؟

این تصمیم در شورای دولت اتخاذ شده و به گفته کارشناسان، واگذاری بحث اجرای افزایش حقوق بازنشستگان به وزرا در دولت به معنای بازگرداندن مصوبه سازمان بیمه گر به هیات مدیره است.

در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: به نظر من باید از اظهارات سخنگوی دولت درباره حقوق بازنشستگان این برداشت را گرفت که دولت همچنان به دنبال آن است. برای برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورای عالی کار و هیات امنا سازمان تامین اجتماعی است. در واقع این ارجاع اجرای افزایش مستمری بازنشستگان به نمایندگان مردم و وزرای دولت به معنای بازگرداندن مصوبه سازمان بیمه گر به هیات مدیره است.

وی افزود: به نظر من چند موضوع قابل ذکر است. اولاً، اقتدار دولت در اجرای قانون در کشور دخالت می کند. دولت وقتی خواست قانون را دور زد و از اعمال آشکار و طبیعی قانون بر خلاف عقاید و منافع دولت برای حفظ حقوق مردم، گروه ها و جمعیت مدنی کشور جلوگیری کرد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت در 5 ماه گذشته نشان داده که پاسخگو نبوده و به تشکل های صنفی، نهادهای مدنی، کارگران و مستمری بگیران بی توجه بوده و همکاری با شرکای اجتماعی برای حل مشکلات غیر ضروری تلقی می شود. مشکلات کشور

حاج اسماعیلی تصریح کرد: موضوع دوم مخالفت دولت با افزایش مستمری بازنشستگان و افزایش حقوق کارگران در کشور است. این رویه را از ابتدای دولت و پس از ارائه لایحه بودجه در مجلس و همچنین در مذاکرات کارگران با دولت برای افزایش دستمزد شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: این رفتار دولت مغایر با شعارهای دولت است و همخوانی ندارد. دولت مدعی حمایت از بازنشستگان و کارگران است اما در عمل مانع احقاق حقوق آنها می شود.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: مشکل سومی که می خواهم به آن اشاره کنم این است که در حال حاضر در مرحله هفتم موانع دولت برای احقاق حقوق مستمری بگیران در کشور هستیم. در نهایت اینکه واگذاری مصوبه افزایش مستمری ها به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به نظر من آخرین اقدام است و پس از آن نمی تواند بهانه ای برای عدم اجرای مصوبات شورای عالی کار باشد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: اما دولت در حال حاضر کسانی را که از ابتدا مخالف افزایش مستمری بازنشستگان و حقوق کارگران بودند به عنوان نمایندگان دولت در تسویه افزایش مستمری ها وارد می کند. بنابراین انتقال آنها به کار و تفویض اختیارات کاری نشان می دهد که دولت همچنان به دنبال موانع اجرای قانون در کشور است.

فکر می کنم این افراد از ابتدا حمایتی برای افزایش دستمزد و مستمری با توجه به شرایط قانونی و تورم موجود در کشور نداشتند و الان هم همین راه را می روند.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: من فکر می کنم در روزهای آینده باز هم نمایندگان بازنشستگان در چانه زنی با نمایندگان دولت با مشکل و لجبازی مواجه خواهند شد اما همچنان باید با اطمینان از حقوق کارگران و مستمری بگیران دفاع کنند و نشان دهند که سازمان تامین اجتماعی متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. کارگران و بازنشستگان و دولت سلیقه و نظر ندهند. بر خلاف منافع کارگران و مستمری بگیران.

دیدگاهتان را بنویسید