افزایش شدید اجاره بها در شهرهای اقماری تهران/ قیمت شهرستان ها نیز عجیب شده است

افزایش شدید اجاره بها در شهرهای اقماری تهران/ قیمت شهرستان ها نیز عجیب شده است

روز جدید در حالی که سطح بالای رهن، اجاره و خرید خانه در تهران باعث فرار ساکنان شده است، شهرهای اقماری تهران میزبان هزاران مستأجر هستند.

با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، قیمت اجاره بها در سراسر کشور به اوج خود رسیده و به نظر می رسد سیاست های دولت سیزدهم جواب نداده است.

ساخت و ساز مسکن ملی در هوا باقی ماند

یکی از سیاست های دولت سیزدهم برای کنترل بازار مسکن ساخت 4 میلیون واحد مسکونی تا پایان دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت و ساز در پایان تیرماه خبر داد، البته كارشناسان تا پايان امسال ساخت يك ميليون واحد مسكوني را به پايان مي‌رسانند در حالي كه 5 ماه از سال 1401 مي‌گذرد و ساخت 4 ميليون واحد مسكوني تا پايان دولت سيزدهم غيرممكن تلقي مي‌شود.

به گفته رستم قاسمی، تعهد دولت ساخت 3.2 میلیون واحد شهری و 800 هزار واحد روستایی است که تا امروز یک میلیون و 358 هزار واحد در سطح کشور از عملیات فونداسیون تا عملیات نجاری تکمیل شده است.

سیاست های کنترل اجاره برعکس عمل کرد

از سوی دیگر، سیاست های کنترل اجاره بها توسط دولت نه تنها کارساز نبوده، بلکه باعث افزایش سرسام آور اجاره بها شده است. به گفته نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک، افزایش بیش از 25 درصدی اجاره بها در سال جاری غیرقانونی است و به گفته وزیر راه و شهرسازی بر اساس مصوبات شورای اقتصاد روسای قوه، قرارداد مستاجران و مالکان به صورت خودکار تمدید می شود و هیچ مستاجر واحد مسکونی خود را تخلیه نمی کند.

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار قرن نو گفت: مداخله دولت در گام اول برای شهروندان جذاب خواهد بود زیرا به نظر می رسد نرخ ها تثبیت شود اما در گام دوم عرضه کنندگان بازار عرضه را ترک خواهند کرد، همانطور که بارها آن را در بازارهای دیگر دیده ایم. مثلاً تولیدکنندگان مرغی که تولید را متوقف می‌کنند یا عرضه‌کنندگان واحدهای اجاره‌ای که واحدهای خود را به بازار نمی‌برند و در مورد سایر کالاها نیز وضعیت به همین منوال است و در مرحله سوم همین امر بر قیمت‌ها در بازار تأثیر می‌گذارد. و در نتیجه در این مورد وارد چرخه ای خواهیم شد که چرخه کاهش تولید است.

افزایش شدید اجاره بها در شهرهای اقماری تهران

مركز آمار و بانك مركزي به عنوان مراكز مرجع آمار كشور در مردادماه امسال گزارشي از توسعه بازار مسكن منتشر كردند. متوسط ​​قیمت هر مترمربع ملک مسکونی در گزارش های این دو نهاد بدون توجه به اختلاف 3 میلیون تومانی از سوی مرکز آمار 45 میلیون تومان و بانک مرکزی 41 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده است. از سوی دیگر بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در تیرماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 47.4 درصد و 52.3 درصد رشد نشان می دهد.

اگرچه دولت نتوانست بازار مسکن در شهر تهران را کنترل کند، اما تقاضا برای خرید، رهن و اجاره مسکن در شهرهای اقماری تهران مانند پرند، پردیس و هشتگرد افزایش یافت و این افزایش تقاضا باعث افزایش هزینه رهن و اجاره مسکن شد. در این زمینه ها سابقه ای ایجاد کرد.

طبق بررسی های انجام شده، قیمت رهن مسکونی در شهرهایی مانند پرند دیگر زیر 100 میلیون تومان نخواهد بود، در حالی که در شهرهایی مانند فردیس در حالی که قیمت رهن زیر 100 میلیون تومان نیست، قیمت اجاره بها زیر 2 میلیون تومان نخواهد بود. تومان.

دیدگاهتان را بنویسید