افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال 1401 به میزان 150 مگاوات


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۸
کد خبر: 1916654

بر اساس اطلاعات سازمان ستبا، پیش بینی افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال 1401 (از محل قراردادهای خرید تضمینی ماده 61 قانون تغییر الگوی مصرف ستبا)، خواهد بود. به مقدار بیش از 150 مگاوات برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر با توجه به ظرفیت خوب کشورمان برای داشتن روزهای آفتابی خوب، اقتصادی ترین نوع تولید برق محسوب می شود.

برق تولید شده از این نوع انرژی علاوه بر مزیت تولید در نقطه مصرف، برقی است که برخلاف سوخت های فسیلی به محیط زیست آسیب نمی رساند.

همچنین استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق در آبان ماه از مصرف 29 میلیون مترمکعب گاز طبیعی جلوگیری کرد.

علاوه بر این، از انتشار 60 هزار تن گازهای گلخانه ای جلوگیری کردند.

یکی دیگر از مزایای انرژی های تجدیدپذیر صرفه جویی در مصرف آب است، در ماه نوامبر استفاده از این نوع انرژی باعث صرفه جویی 23 میلیون لیتری آب شده است.

ایران با داشتن میانگین بیش از 280 روز آفتابی در سال در زمره بالاترین کشورهای جهان در دریافت انرژی خورشیدی قرار دارد.

نیروگاه های تجدیدپذیر یکی از مقرون به صرفه ترین مدل های نیروگاهی هستند که دارای چندین شرایط خاص در خصوص محیط زیست هستند. این نوع در مقایسه با نیروگاه های حرارتی مصرف آب ندارد و بسیار مقرون به صرفه است.

در ایران ظرفیت نصب شده نیروگاه های تجدیدپذیر به 970 مگاوات رسیده است و بر اساس برنامه های هدف گذاری و اجرایی وزارت نیرو در دولت سیزدهم، ظرفیت نیروگاه ها تا پایان دوره چهار ساله به 10 هزار مگاوات خواهد رسید. . دستور این دولت

بر اساس اطلاعات سازمان ستبا، پیش بینی افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال 1401 (از محل قراردادهای خرید تضمینی ماده 61 قانون تغییر الگوی مصرف ستبا)، خواهد بود. به مقدار بیش از 150 مگاوات برسد.

یکی از مهمترین برنامه های سازمان ساتبا در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاک، ساخت و بهره برداری از 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک شامل 7 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و 3 هزار مگاوات نیروگاه بادی در سیزدهم است. دولت.

امروزه نیاز به افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در جهان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، تامین برق از منابع انرژی پاک مانند خورشیدی، بادی یا برق آبی باید تا پایان این دهه دو برابر شود تا گرمایش جهانی کاهش یابد. زیرا اگر این امر محقق نشود، تغییرات آب و هوایی و بحران آب می تواند امنیت انرژی ما را به طور جدی تضعیف کند و منابع انرژی تجدیدپذیر را تهدید کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، تولید انرژی منبع انتشار حدود سه چهارم گازهای گلخانه‌ای در جهان است و برای حفظ کره زمین، ظرفیت تولید انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی، بادی و آبی را افزایش می‌دهد. ، به عنوان و بهبود بهره وری انرژی حیاتی است.

از این رو در ایران پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به این نوع انرژی های پاک در دستور کار قرار گرفت تا جایی که وزارت نیرو در چندین بخش از جمله نیروگاه های خورشیدی پشت بامی، خود مورد توجه و رشد چشمگیری قرار گرفت. -تامین صنایع و غیره

دیدگاهتان را بنویسید