افزایش فروش نفت به 1.4 میلیون بشکه در روز نظر دولت بود


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810156

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه افزایش فروش نفت به 1.4 میلیون بشکه در بودجه 1401 نظر دولت است، درباره دولت گفت: حذف کردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا حاجی بابایی با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تغییر درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال آینده، افزود: بنزین.

وی ادامه داد: با مقایسه درآمدهای نفتی از لایحه دولت و آنچه در کمیسیون تلفیق رخ داد، دولت در منابع نفتی خود در لایحه سال آینده، فروش یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت را به قیمت 60 دلار به مجلس ارائه کرد. ، اما یکی این مشکل وجود داشت که منابع دولتی 408 میلیارد تن درآمد نفت و درآمد فروش ملک، 481 میلیارد تن درآمد نفت و گاز، 644 میلیارد تن درآمد عمومی و 299 میلیارد تن درآمد عمومی بود. سه قسمت بود که یک قسمت آن 70 هزار میلیارد تن فروش سهام، 88 هزار میلیارد تن اوراق بهادار و 137 هزار میلیارد تن برداشت 20 درصد و وام از صندوق توسعه ملی بود. دو هفته بعد به این نتیجه رسیدیم که دولت از نظر قانونی نمی تواند برای برداشت 137 هزار میلیارد تنی آماده شود، یعنی سهم صندوق توسعه ملی 40 درصد است که برای توسعه کشور و بخش خصوصی است.

وی افزود: دولت ها به دلیل کاهش فروش نفت و موارد دیگر از مقام معظم رهبری خواسته اند 20 درصد از این مبلغ را برداشت کنند که با آن موافقت نشد، بنابراین منابع ما 137 هزار میلیارد تن کاهش یافت.

حاجی بابایی گفت: دولت باید منابع را معرفی کند یا منابع برداشت از صندوق توسعه ملی را کاهش دهد تا مانده حساب دولت کاهش یابد. البته نامه ای دریافت نکردیم اما در جلسه ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد یک مورد به توافق رسیدیم. نظر دولت این بود که در بودجه سال آینده باید فروش 1.4 میلیون بشکه نفت لحاظ شود. وی دیروز گفت: کمیسیون تلفیق در دو مورد بر خلاف دولت عمل نکرده است، اما افزایش فروش نفت نظر دولت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: 644 هزار میلیارد تن درآمد مالیاتی داریم که حتی یک ریال هم افزایش نداشته ایم اما کاهش داریم، نداریم.

وی تصریح کرد: برای جبران 137 میلیارد تن در صحن مجلس 3 به 4 پیشنهاد دادم که در هر صورت 45 هزار میلیارد تومان از محل افزایش فروش نفت ثابت می شود و دولت برای 92 میلیارد تومان باید 92 میلیارد تومان را جبران کند. از محل واگذاری و توزیع و پس انداز باشد اگر دولت مدیریت کند یعنی دولت باید 94 درصد از 100 درصد حساب بودجه را هزینه کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهاد دیگر برای جبران 137 هزار میلیارد تن صرفه جویی 60 هزار میلیارد تنی و فروش حدود 30 هزار میلیارد اوراق یا 30 هزار میلیارد سهم و یا افزودن 15 هزار میلیارد تومان است. سهام تومانا و ما 15000 میلیارد تومان اوراق می فروشیم، بنابراین 4 نوع پیشنهاد وجود دارد که خلاصه می کنیم و بهترین نوع را با دولت هماهنگ می کنیم تا دولت راضی باشد.

وی افزود: دولت در لایحه بودجه 1401 پیشنهاد داده است که اگر نتواند نفت بفروشد اوراق را تحویل دهد که در مجلس حذف شد و اعلام کرده ایم اگر دولت نفت بیشتری بفروشد میزان اوراق را کاهش می دهد. .

دلار تنها نرخ ارز در بودجه سال آینده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال آینده تک نرخی شدن دلار از ETS داریم. برای اینکه ارز مورد پسند مردم مشکلی ایجاد نشود، 18 هزار و 800 تن به دولت پرداخت می کنیم. با اختلاف 4200 تن “.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره افزایش دستمزدها در سال 1401، افزود: دولت در لایحه بودجه سال آینده حداقل دستمزد را 4.5 میلیون تن اعلام کرده است که حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان دریافت می شود اما در مجلس درآمد را به 5 افزایش دادیم. میلیون تن برای کارکنان شاغل و بازنشسته، البته پنج میلیون و 600 هزار تن برای کارمندان و پنج میلیون تن برای بازنشستگان.

وی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه سال آینده افزایش حقوق را حداکثر 29 و نیم درصد افزایش داده است اما در مجلس حداقل دستمزد را 60 درصد افزایش داده ایم.

حاجی بابای گفت: 43 سال از انقلاب می گذرد و تا سال 1400 والدین شهیدی که شغلی نداشتند 60 درصد حداقل دستمزد را دریافت کردند که در سال 1401 اعلام کردیم باید حداقل دستمزد را دریافت کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در لایحه بودجه سال آینده کلیه حقوق های بالای پنج میلیون و 600 هزار تن 10 درصد افزایش می یابد. ضمناً از آنجایی که حداقل دستمزد را افزایش دادیم، فکر کردیم حداکثر دستمزد ۷ برابر حداقل دستمزد است، شامل شرکت ها و همه مشمولان ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری می شود، حتی قانون تجارت را به گونه ای تغییر دادیم که نمی تواند بیشتر قانون بودجه از طریق قانون تجارت دور زده می شود.

حقوق تا سقف 5 میلیون تن معاف از مالیات است

وی گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده مقرر کرده بود که 4.5 میلیون تن مالیات پرداخت نشود اما اکنون تا 5 میلیون تن از حقوق معاف است. آن مجلس این 10 درصد حقوق را 15 میلیون تومان در نظر می گیرد یعنی الان فردی که 15 میلیون تومان حقوق می گیرد حدود 5.5 درصد مالیات می دهد، همچنین 15 درصد از حقوق 15 تا 25 میلیون تومان و بین 25 میلیون تومان تا 7 برابر. حقوق کف نیز 20 درصد مالیات دریافت می کند و ما تمام ابهامات مربوط به این مبالغ را که شامل استثنائات می شود، روشن می کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در بحث پاکیزگی، دولت متعهد به 4.5 میلیارد یورو است، اما مجلس به دولت اجازه داده است تا 5.5 میلیارد یورو در پروژه های پیشرانه مانند راه آهن، تنش آبی و … استفاده کند. پالایشگاه های نفت.”

وی ادامه داد: ما به دولت این فرصت را داده ایم که 10 میلیارد یورو را پاکسازی کند. روش ما در فروش نفت دولتی با روش فروش نفت خالص متفاوت است، یعنی دو بازار در دنیا وجود دارد که نباید از این ظرفیت غافل شد.»

حاجی بابای همچنین درباره نظام رتبه بندی معلمان گفت: در این زمینه دولت 25 هزار میلیارد تن و مجلس 13 هزار و 300 میلیارد وجه نقد از واردات خودرو حساب می کنند، چرا که نظام رتبه بندی معلمان نمی تواند با ابهامات مقابله کند بنابراین باید این کار را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به پاکسازی 5.5 میلیارد یورویی پروژه های پیشران کشور مانند کریدور جاده ای، بزرگراهی، ریلی و تنش آبی، فکر کردیم که این پروژه ها با پالایش نفت و در آنجا اجرا می شود. هیچ مداخله ای نیست. «این کشور هیچ کنترلی بر بودجه کشور ندارد و دولت تا جایی که می تواند انجام می دهد.

وی گفت: تبصره 14 در واقع فرآورده نفتی است اما در نظر داریم در سال 1401 خود نفت را وارد کنیم که بر اساس آن هر اتفاقی در نفت می افتد در این جدول محموله و درآمد، هزینه ها و یارانه ها آمده است تا برای این جدول. ما در حال نوشتن یک تصمیم قانونی هستیم که هر اقدامی خارج از این جدول از سوی وزارت نفت انجام شود جرم است و این جدول برای شفافیت بودجه در نظر گرفته می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال 1401 بر اساس برنامه ششم توسعه است چرا که برنامه ششم توسعه تا پایان سال آینده تا تصویب برنامه هفتم تمدید می شود.

در مورد افزایش منابع تبصره 14 از 474 به 600 هزار میلیارد تومان، گفت: این افزایش در بند اول و دوم تبصره 14 است، زیرا در آنجا نه و پنج دهم میلیارد دلار درآمد در نظر گرفتیم، اما دولت درآمد داشت. به 7 میلیارد دلار گره خورده است.

وی بودجه سال 1401 شاه بیت را تبصره 14 دانست و افزود: مجلس برای بند 2 «صادرات گاز» 241 هزار میلیارد تن در نظر گرفته بود، اما نظر دولت 218 هزار میلیارد تن بود که در مجموع 134 هزار تبصره در اختیار دولت قرار دادیم. 14 متعلق به دولت برای هزینه ها، 75 هزار میلیارد تومان برای معیشت و یارانه است و دولت 172 میلیارد تومان برای مواد اولیه دام و دارو در نظر گرفته است که 80 هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرده ایم، یعنی در تبصره 14، 250 داریم. یک میلیارد تن معادل 9 میلیارد دلار در سال آینده پیش بینی شده است و بر این اساس بانک مرکزی دیگر مجاز نیست با مابه التفاوت ارزی 4200 تنی پول چاپ کند و پایه پولی را بالا ببرد زیرا باعث تورم می شود.

وی ادامه داد: ما به دولت اعلام کردیم که مثلاً وقتی نفت می فروشد 10 میلیارد دلار از فروش نفت 4200 تنی برای واردات دارو و مواد خام کشاورزی پرداخت می کنیم اما اکنون می گوییم دولت پرداخت می کند. دلار 4 هزار تنی «200 جلد داشته باشید و 18 هزار و 800 تن می دهیم که در مجموع 23 هزار تن می شود، پس دولت باید با این مقدار ارز تهیه کند و برای مردم هم همین کار را انجام دهد، فقط ارز ترجیحی واقعی شده است.

مردم سال آینده یارانه دریافت خواهند کرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق می خواستیم در سال 1401 دولت را در شرایطی قرار دهیم که 80 هزار میلیارد تن به دولت کمک کند تا مشکلی برای کنترل قیمت ها پیش نیاید، بنابراین ارز ترجیحی. قیمت سال آینده 23 هزار تن است دولت 4200 تن برای مردم دارد یعنی مردم یارانه می گیرند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در بودجه 1401 در کمیته مشترک وجود دارد گندم است. دولت سالانه 12 تا 13 میلیون تن گندم خریداری می کند که 4 تا 5 میلیون تن است. دولت اعلام کرده که به 8 میلیون تن گندم نیاز داریم. سال آینده یعنی 80 هزار. «یک میلیارد تن معادل 4 میلیارد دلار است و ما به التفاوت پرداخت می کنیم و کل ارز ترجیحی سال آینده 13 و پنج دهم میلیارد دلار است.

حاجی بابای گفت: در سال 1401 660 تن آرد با قیمت امسال به نانوایان می دهیم. 5 میلیون تن گندم وارد نمی شود، کشاورزی دو برابر می شود و اشتغال ایجاد می شود و در این زمینه با دولت به توافق 100 درصدی رسیده ایم.

ایجاد صندوق بیماری های صعب العلاج

وی افزود: در پاورقی 16 پاورقی 14 صندوقی به نام بیماری های صعب العلاج راه اندازی کردیم و 25 تریلیون تن سرمایه برای آن بررسی کردیم که 20 تریلیون تن از تسهیلات تبصره 16 به عنوان 4 درصد و 5 هزار میلیارد تن آن از محل اعتبارات است. سایت تبصره 14 بلاعوض است یعنی در سال آینده می توانیم به 500 هزار نفر تا سقف 50 میلیون تومان به صورت بلاعوض یا 4 درصد وام پرداخت کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افزایش تسهیلات تکلیفی برای بانک ها در لایحه بودجه 1401 گفت: تبصره 16 وام خوبی است، بانک مرکزی حدود 200 هزار میلیارد تن قبول کرد اما کارشناسان می گویند 360 هزار میلیارد تن که رای دادند. کمیسیون تلفیق 16. برای اولین بار به استانی برای اشتغال خرد تبدیل شد.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: بودجه کمیسیون تلفیق پس از 43 سال اولین بودجه کاهش یافته نسبت به لایحه دولت است.

وی در خصوص افزایش بندهای قانونی تبصره های لایحه بودجه 1401 گفت: بیشتر بندهای قانونی تنظیمی است. حدود 15 بند در تبصره 2 اضافه کرده ایم که همه آنها مقرراتی است.

انتهای پیام/
منبع: صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید