افزایش قاچاق ارز ترجیحی / تولیدکنندگان به انبارداری و فروش مواد اولیه یارانه ای روی می آورند


ساعت: 08:44
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1805475

معاون آموزشی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت:

علیرضا شکیبایی گفت: در این طرح ارزی هدف باید سازوکاری در نظر گرفته شود تا تولید جهش کند و تولید اتفاق بیفتد یعنی. انگیزه تولیدکننده برای دو برابر شدن و تولید برای رونق گرفتن، اما اتفاقی که افتاده برداشت معکوس این داستان است، یعنی. تولیدکننده متوجه شده است: «ذخیره مواد اولیه یارانه‌ای سودآورتر از بازاریابی محصولات خود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شکیبایی، معاون آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ وی گفت: دولت برای جلوگیری از فشارهای تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و تورم نزدیک به 50 درصدی و آرام کردن بازار، اقدام به پخش این نوع ارز می کند.

وی بابیان اینکه توزیع ارز 4200 تومانی مشکلاتی را به همراه داشته است، گفت: باید سریع و فوری برطرف شود. این رقم اکنون نزدیک به 15 میلیارد دلار است و احتمالاً تا پایان سال از 18 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.



دولت در حال حاضر قادر به پرداخت مابه التفاوت 4200 تنی نیست / افزایش قاچاق با ارز ترجیحی

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: دولت در حال حاضر قادر به پرداخت این ارز نیست زیرا مابه التفاوت این نوع ارز بیش از حد انتظار را نشان می دهد و دولت این مبلغ را در بودجه خود ندارد در حالی که این ارز 4200 حجم در حال پوسیدگی تورم. برای ایجاد التهاب فرموله شده است.


وی ادامه داد: اولین مشکلی که این نوع ارز ایجاد کرده ایجاد حاشیه هایی مانند قاچاق کالا است، زیرا کالاهایی که 4200 تن ارز دریافت می کنند معمولا به دلیل تفاوت قیمت ها در داخل و خارج از کشور به صورت قاچاق از کشور خارج می شوند. مانند. دارو و غذا.”


وی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که دولت با آن مواجه است پدیده ضدتولید است که دریافت کنندگان مواد کشاورزی به دلیل تفاوت ارزش بازار مواد اولیه و ارزش قابل توجه یارانه عملاً تولید نمی کنند. دانشکده اقتصاد است و کمبود تولید توجیه اقتصادی بیشتری برای آنها دارد.


وی افزود: بحث شفافیت نیز بسیار مهم است و در حال حاضر همین عدم شفافیت برای جامعه مشکل ساز است که آن را نمی پذیرد، زیرا باید مشخص می شد که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.


شکیبای تاکید کرد: در واقع ارز 4200 تنی و 28 هزار تنی نیاز به اصلاح دارد و آنچه در کشور بسیار حائز اهمیت است حذف 4200 تن است اما جامعه اقتصادی علاقه مند است که کلمه ارز هدف را جایگزین ارز هدفمند کند. حذف 4200 تن. .



دولت به جای حذف ارز ترجیحی از کلمه ارز هدف استفاده کند

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: اگر دولت به جای حذف کلمه هدفمندی را به کار برد و در این راستا تصمیم سنجیده ای را دنبال کند، برای مردم قابل قبول تر و موجه تر است زیرا بیم آن می رود که حذف ارز به صورت مستقیم باعث شود. قیمت برخی کالاها و برخی دیگر را مستقیم کنید. به طور غیرمستقیم افزایش می یابد و یک شوک تورمی جدید در اقتصاد ایجاد می کند و مشخص است که جامعه دیگر نمی تواند یک شوک تورمی جدید را تحمل کند.


وی راهکارهای متعددی را برای جایگزینی کلمه هدفمند به جای حذف بیان کرد و گفت: در ابتدا باید این ارز 4200 برای اقشار آسیب پذیر و اقشار کم درآمد و اقشار آسیب پذیر هدف گذاری شود.


شکیبای راه حل دوم را دادن کوپن ویژه کالا به اقشار آسیب پذیر و یا واریز نقدی به حساب این افراد دانست و تاکید کرد: از آنجایی که تجربه بازیابی یارانه ها را داریم، بهتر است به 10 نفر کوپن بدهیم. گروه‌های آسیب‌پذیر که اکنون 50 درصد جامعه را پوشش می‌دهند.»

تولیدکنندگان شروع به انباشت و فروش مواد خام یارانه ای کردند

وی رویکرد سوم را جهش تولید عنوان کرد و گفت: در این طرح ارزی هدف باید سازوکاری در نظر گرفته شود که جهش تولید و تولید اتفاق بیفتد، یعنی انگیزه تولیدکننده برای دو برابر شدن و رونق تولید، اما این، چه برعکس این اتفاق افتاده است. «نکته این است که تولیدکننده متوجه شده است که ذخیره مواد اولیه یارانه ای سود بیشتری نسبت به بازاریابی محصولات خود دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم به تولیدکننده کمک کنیم باید یارانه را مستقیماً به فروشنده نهایی پرداخت کنیم تا انگیزه ضدتولید در تولیدکنندگان ما از بین برود.


وی به شفافیت طرح ارزی هدف اشاره کرد و گفت: هر طرحی که فاقد شفافیت باشد و امکان به اصطلاح جدول فرعی وجود داشته باشد، باز هم مشکل ساز است، بنابراین باید ابعاد مختلف آن در نظر گرفته شود، سازوکار دقیقی ایجاد شود. تا مردم از حمایت مردم برخوردار شوید و بتوانید به جای حذف ارز 4200 تومانی، فرآیند ارزی هدفمند را اجرا کنید.


شکیبای تاکید کرد: حتی رانت و فسادی که در بالا نگه داشتن ارز آزاد وجود دارد را نباید فراموش کرد، زیرا برخی معتقدند رانت به تنهایی در ارز 4200 تومانی قابل مشاهده است و در ارز آزاد 28000 تومانی قابل مشاهده نیست.



عرضه مواد اولیه با نرخ ارز ترجیحی و فروش با نرخ ارز آزاد مفسده دارد

وی ادامه داد: شرکت های زیادی هستند که برای مواد اولیه یارانه دریافت می کنند و کالا تولید و صادر می کنند، اما محصولات خود را با ارز 28 هزار تنی در بازار می فروشند و رانت جدیدی در این حوزه ایجاد می کنند، بنابراین هر دو ارز باید در سیاست های یک بسته باشند. . «برای تعدیل نرخ ارز و یارانه ها با هم نگاه کنید.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: اگر طرح هدفمندی با دو ارز ترجیحی و آزاد وجود نداشته باشد، اختلاف ثابت قیمت 4200 تنی با ارز بازار آزاد این توهم را ایجاد می کند که رانت ایجاد می کند و مفسده است و همیشه یک ارز است. مشکل لاینحل پس باید با نگاهی جامع به هر دو نوع ارز برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید