افزایش قیمت اجاره کارت ملی برای خرید دلار

افزایش قیمت اجاره کارت ملی برای خرید دلار

چند ماه پیش دولت برای کنترل نرخ ارز اقدام به فروش دلار زیر قیمت بازار تحت عناوین مختلف کرد. اما این اقدام بازار کارگزاری جدیدی را ایجاد کرد که اکنون وصول آن برای بانک مرکزی دشوار است.

ماجرا از این قرار است که هر فردی با ارائه کارت ملی می تواند در یک سال تا دو هزار دلار خرید کند. سود حاصل از تفاوت قیمت دلار دولتی و آزاد نیز بر اساس نرخ روز محاسبه می شود. این سود منجر به ایجاد بازاری برای اجاره کارت های ملی شد که امروز طبق داده های بازار ارز، نرخ توافقی دلار (دولتی) حدود 40 هزار تومان تعیین شده است که در نتیجه آن هر کد ملی با خرید دو هزار دلار دولتی و فروش می تواند 8 میلیون و 800 هزار تومان در بازار آزاد سود کند!

افزایش هزینه کرایه کارت ملی

با شروع این روش فروش دلار دولتی همزمان با افزایش قیمت در بازار آزاد، برخی دلالان اقدام به اجاره کارت ملی به افرادی کردند که توانایی پرداخت دو هزار دلاری خرید را نداشتند، دلالان از اجاره هر کارت ملی بین 250 استفاده کردند. و 500 هزار تومان پرداخت کردند کم کم با افزایش اختلاف دلار دولتی با دلار آزاد این رقم نیز افزایش یافت و به 600 تا 700 هزار تومان رسید. اما اکنون طبق بررسی ها این مبلغ به حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.

یکی از فعالان بازار ارز می گوید: با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش فاصله آن با دلار دولتی، قیمت اجاره کارت ملی نیز افزایش می یابد. وی بیان می کند: بر این اساس اگر دولت اجازه دهد اختلاف قیمت بازار آزاد و دلار دولتی کاهش یابد، با توجه به کاهش سود دلال، تقاضا برای کارت های ملی اجاره نیز کاهش می یابد که افزایش یافته، می تواند به یک عدد برسد. میلیون و 500 هزار تومان بسته به سود دلال باعث کاهش تقاضای اجاره کارت ملی می شود.

راه حل چیست؟

پیش از این برخی اخبار حاکی از قطع یارانه افرادی بود که کارت ملی خود را از این طریق در اختیار نمایندگی ها قرار دهند. دولت با این اقدام تلاش کرد تا تقاضای سفته بازی در این بازار را به حداقل برساند. اما اکنون مشخص شده است که این تهدید هیچ تاثیری ندارد و تنها راه حل این است که مابه التفاوت نرخ دلار را از بین ببریم و نظام ارزی واحد را از سوی دولت اتخاذ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید