افزایش قیمت مرغ به نفع برخی است/ به دنبال راه اندازی بسیج تخصصی بورس هستیم.

ساعت: 18:41
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786171

حسن پور گفت: یکی از بحث هایی که دنبال می کنیم راه اندازی بسیج در مناطق آزاد و راه اندازی بسیج تخصصی در بورس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به فرموده مقام معظم رهبری: «از قدیم الایام تا به امروز، تجار در کشور ما جزو اقشار مذهبی بوده و هستند. تنوع سیاسی یا مذهبی – حضور اصناف، بازرگانان، تجار و بازرگانان در جایی که علما می خواستند در جریان مبارزات – چه مبارزات نهضت اخیر، چه دهه چهل و پنجاه و چه قبل از آن – حضور مردمی اعلام کنند مسلم است. ، دستور داد بازارها را ببندند و بازار و تجار را ببندند، یعنی. پشت سر علما ایستادند و این تأثیر زیادی داشت.»

اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی همواره گروهی بزرگ، آگاه، متدین و تأثیرگذار در جامعه اسلامی ایران بوده‌اند. بسیج شامل همه لایه ها و در بطن همه مردم است. بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی بستری گسترده برای اقدامات مردمی این قشر در جامعه است. گلمرضا حسن پور در گفت و گوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج این مطلب را بیان می کند. آنچه پیش رو دارید حاصل این گفتگو با رئیس سازمان صنفی، بازاریان و فعالان کسب و کار بسیجی است.

لطفا در خصوص حوزه های فعالیت سازمان اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی «بسیج» توضیح دهید. به نظر شما وظیفه اصلی بسیج اصناف چیست؟

وظیفه اصلی بسیج اصناف در شرایط فعلی بحث معیشت مردم است. معیشت مردم چند سالی است که مختل شده است و متاسفانه هنوز این اتفاقات ضروری نیفتاده است. سال هاست که مشکلات به وجود آمده است و به همین دلیل است که بیشتر بحث های ما در همه محافل بر سر معیشت مردم است. ما مسئول بررسی تخصصی قیمت ها هستیم. قیمت ها کارشناسی هست یا نه؟ این پیشنهادی که دولت با هزار زحمت دارد به دست مردم می رسد یا نه؟ آنها کار کارشناسی و پژوهشی می خواهند که اتاق فکر الحمدلله ما هفته ای یک بار فعالانه انجام دهد و موضوعات به عنوان پروژه در دستور کار ما قرار گیرد.

با توجه به گرانی مواد اولیه باید بتوانیم بر تنظیم بازار نظارت داشته باشیم. ما 600 هزار واحد تولیدی صنفی داریم، وقتی به تولیدات و واحدهای صنفی نگاه می کنیم، سوال ما این است که چرا اجناس آنها اینقدر گران است؟ وقتی به زنجیره توزیع نگاه می کنیم می بینیم که برخی مواد اولیه در بورس گران می شود یا حتی خود دولت مواد اولیه را گران می کند. گرانی از جاهای مختلف می آید.

مثلاً اگر خانواده ای بخواهد برای فرزندش تی شرت بخرد باید حدود 300 تا 400 هزار تن قیمت داشته باشد. از یک طرف مردم قدرت خرید ندارند و در نتیجه محصولات ما تعطیل می شود، از طرف دیگر هزاران مشکل در زنجیره توزیع به وجود می آید. قصد ما این است که انشاالله با کمک دولت انقلاب این زنجیره را بررسی کنیم تا بتوانیم مشکلات آن را حتی اگر مواد اولیه در گمرک باقی بماند، حل کنیم. اگر لازم باشد مواد اولیه را وارد می کنند، تحت نظارت وارد می کنند و ما می توانیم از تحویل مواد اولیه تا تولید نهایی این روند را رصد و مدیریت کنیم.

لطفا اقدامات سازمان بسیج صنفی برای مقابله با تورم و مشکلات بازار را توضیح دهید. به نظر شما مشکل اصلی کمبود و گرانی در بازار چیست؟

یکی از کارهایی که ما انجام می دهیم این است که در مورد سرمایه گذاری در برخی از اقلامی که کشور نیاز دارد صحبت می کنیم، مثلاً وقتی به نخی نگاه می کنید که بسیاری از صنایع را هدایت می کند، تمام می شود. نخ و پنبه اولین قدم در این زمینه است. در دو سه ماه اخیر قیمت نخ افزایش یافته است و این اتفاق تقریباً بی رویه رخ می دهد. ما هم در این زمینه کمبود داریم، چگونه می توانیم این کمبود را جبران کنیم؟ کسری را با واردات جبران کنیم یا قاچاق؟ برای حل این مشکل به سراغ سرمایه گذاران رفتیم و به آنها کمک کردیم تا با سرمایه خود کارخانه های نخ بسازند.

برخی موضوعات مانند لوازم خانگی که حضرت آقا فرمودند لوازم خانگی کره ای وارد نشود. او خیلی زیرکانه وارد این سوال شد. این قضیه مردم را ناراحت می کند که به جای ارزان شدن لوازم خانگی ایرانی با همت حضرت آقا، شاهد افزایش شدید قیمت این لوازم هستند. دلیل این قیمت بالا چیست؟ از آنجایی که این دستگاه ها تولید محدودی دارند و نیاز به افزایش تولید داریم، این مشکل را با کارگاه های کوچک دنبال می کنیم.

مجموعه ای وجود دارد که می تواند مشابه سامسونگ با سرمایه بسیار زیاد در کشور تولید کند. مانعی برای تولید وجود دارد که در حال مذاکره برای رفع موانع تولید این تولیدکننده هستیم. ما از همان جهت حمایت و نظارت پیروی می کنیم که این امر می تواند ما را موفق کند.

در همین بحث ما با مرغ و مانند آن در بخش تولید مشکل داریم. اگر تولید ما به اندازه ماسک افزایش یابد، قیمت ها کاهش می یابد. الحمدلله از زمانی که ماسک را به صورت انبوه تولید کردیم، هم دسترسی به آن راحت تر شد و هم مقرون به صرفه تر. اگر این کار را نمی‌کردیم، یکی از هزینه‌هایی که مردم باید چند برابر می‌کردند، قیمت ماسک بود که با این درآمد کم باید هزینه ماسک را می‌دادند و این لطف الهی و تمام تلاش و زحمت بود. بسیجی که این کار را کرد.

دستگاه های اکسیژن ساز که می بینید هزار دستگاه اکسیژن ساز است که توسط سردار سلیمانی تهیه شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است. این وسایل به افرادی که توانایی مالی نداشتند امانت داده می شد و این کار به صورت چرخشی انجام می شد. نتیجه افزایش تولید بود و شرکت واردکننده ای که در این زمینه وارد می کرد را نیز در چرخه تولید قرار دادیم.

همه اینها نشان می دهد که وقتی تولید را افزایش دهیم، هم قیمت کمتری خواهیم داشت، هم رقابت بین محصولات و هم اینکه می توانیم کارگاه های دیگرمان را به صورت انبوه تولید کنیم. البته باید در لایه ها با هم همکاری کنیم. مثلاً وقتی وارد بحث مرغ و تخم مرغ می شویم، بسیج مهندسین کشاورزی هم باید وارد بحث فعال سازی محصولات نیمه فعال شود. یعنی پروژه ای مشخص شود که با مساعدت معاونت علمی و بسیج مهندسین کشاورزی در دورهای بعدی مشکلات مردم در این زمینه حل شود. بسیج اصناف در بحث تولید آمادگی کامل دارد.

همچنین این خدمات در قالب اردوهای جهادی با رویکردی جدید به نام کاروان صنفی بسیج اصناف به مردم ارائه می شود. روش کاروان ها به این صورت است که مشکلات مردم روستا را در منطقه ای که مشکل دارد در نظر می گیرند. سپس با شناسایی تمامی مشکلات مردم و ارتباط با اتحادیه ها و اصناف کاروانی که در آن آهنگسازان، جوشکاران، کفاشیان، آرایشگران و سایر متخصصان به این روستا می آیند و مشکلات مردم را حل می کنند. در بحث فقه بازار، چند ساعت به صورت مجازی برای مردم وقت گذاشته می شود.

یکی از پدیده هایی که در سال گذشته در بسیج اصناف داشتیم این بود که توانستیم در 27 اتاق بازرگانی بسیج را راه اندازی کنیم تا بتوانیم در بلندمدت وارد بحث صادرات و واردات شویم. بسیج هم باید وارد این موضوع شود و شبکه ای امن بسازد. این شبکه تولید ایمن شامل تامین کننده امین، تولید کننده امین و توزیع کننده امین در کشور است. بحث دیگری که داریم، راه اندازی بسیج در مناطق آزاد و راه اندازی بسیج تخصصی در بورس است.

افزایش قیمت مرغ به نفع برخی است/ به دنبال راه اندازی بسیج تخصصی بورس هستیم.


با توجه به اینکه بسیاری از اصناف تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند، چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

در ارتباطی که با ستاد کرونا داشتیم، مقرر شد تمامی درخواست‌های صنفی از جمله وام‌های بانکی و وعده‌های دولت‌های گذشته دسته‌بندی و در ستاد ملی کرونا تایید شود. قرار شد اتاق اصناف این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد تا این نیازها در ستاد بررسی شود. اما به طور کلی، ما باید اقتصاد را بازسازی کنیم، زیرا تورم بعداً اتفاق خواهد افتاد. برخی از این هزینه ها به خاطر دوران پس از تاج گذاری است، زیرا برخی می خواهند تعمیر شوند. پسا تاج تاثیر زیادی بر تورم و شرایط بازار نخواهد داشت، زیرا تولید در حال حاضر فعال تر است و مشکلات آنها به حداقل رسیده است.

ما خیلی تلاش کردیم که تعطیلات را به حداقل برسانیم. ما بارها در ستاد ملی تاج و تخت گفتیم که این تعطیلی ها مشکلاتی را ایجاد می کند. البته اولویت ما سلامت بود اما به هر حال تعطیلی تاثیر زیادی در کنترل تاج نداشت. در دوران پس از تاج و تخت، تلاش می کنیم الزامات اصناف را اجرا کنیم.


به نظر شما راه حل مشکل کمبود و گرانی مرغ در بازار چیست؟

نباید از افزایش تولید در زمینه مرغ منجمد هراس داشته باشیم. باید سرمایه گذاری کنیم تا به تولید انبوه برسیم و در صورت اشباع شدن بازار بتوانیم مرغ صادر کنیم. وقتی مرغ در دنیا دو دلار است می توانیم 60 هزار تن صادر کنیم چرا از تولید بالا می ترسیم؟ منافع برخی از آقایان ریشه دار یکی از مسائلی است که آقای رئیسی باید ریشه یابی کند. بحث تضاد منافع برخی از آقایان در بدنه تمام دولت های باقی مانده از دولت قبل که منفعتشان در افزایش قیمت مرغ است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید