افزایش قیمت مسکن در سایه جای خالی وزیر/ آقای بازرپاش تجربه مدیریتی مثبتی دارد


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916267

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش قیمت مسکن در سایه جای خالی وزیر و نتایج مثبت مدیریتی آقای بازرپاش در دیوان محاسبات، گفت: امروز در مورد گزینه وزارتخانه تصمیم گیری می شود. راه و فواید عمومی در مجلس».

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بر اساس آخرین گزارش آماری بانک مرکزی، در غیاب وزیر راه و شهرسازی، متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در تهران 467 میلیون ریال است. نسبت به ماه قبل 6.8 درصد افزایش یافته است.


افزایش قیمت مسکن در سایه پست خالی وزیر راه و شهرسازی



در بین مناطق 22 گانه تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه در منطقه 1 95 میلیون و 110 هزار تومان و کمترین قیمت در منطقه 18 با 23 میلیون و 9 هزار تومان با 30.7 درصد افزایش در منطقه 1 و 1. به ترتیب 59 درصد این اتفاق در منطقه 18 رخ داده است.

بیشتر بخوانید:
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مدیری تحول آفرین/ حضور بذرپاش در وزارت راه به نفع مردم است.

همچنین تحلیل شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 39.8 و 45 درصد رشد نشان می دهد. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مذکور در آبان ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل 1/4 و 5 درصد است.

همه این آمارها در شرایطی منتشر می شود که علیرغم وعده ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال و شکست برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه، افزایش قیمت مسکن در ایران در دهه های اخیر شدت گرفته و مالکیت مسکن را به یک مسکن تبدیل کرده است. رویا.

طبق آمار یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن عدم تعادل عرضه و تقاضا، ساخت و سازهای نامتناسب با نیازها، عدم ارائه امکانات کافی، نبود قانون هزینه، ارائه قیمت های نامتعارف و … را می توان نام برد.


امروز در مورد گزینه تصدی وزارت راه و فواید عمومی تصمیم گیری می شود



احسان ارکانی، عضو شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد افزایش قیمت مسکن در سایه غیبت وزیر راه و شهرسازی را دانا تصریح کرد: امروز مسکن به واقع یکی از اولویت های اول کشور است و خانواده هایی در کشور هستند که به شدت به این کالای اساسی نیاز دارند.

وی با اشاره به موضوع تحریم ها و تاثیر این موضوع بر برخی بازارها، گفت: بازار مسکن بر خلاف بسیاری از بازارهای موازی به دلیل مولفه هایی مانند تولید فولاد، آهن، سیمان و مصالح و یا موضوع زمین کاملا داخلی است. و سایر موضوعات مرتبط و در بسیاری از آنها خود وزارت مسکن و شهرسازی قدرت مدیریت و تصمیم گیری در مورد این موضوعات را دارد.

ارکانی افزود: متأسفانه به دلایل مختلف و مشکلات موجود از جمله مشکلات ارائه تسهیلات و نابرابری مردم در پرداخت هزینه خرید اولیه مسکن و گرانی مصنوعی زمین در کشور به ویژه در تهران و سایر شهرهای بزرگ، باعث شده بسیاری از اقشار کشورمان، فرصت داشتن یک واحد مسکونی برای آنها به یک آرزو تبدیل شود.

وی تصریح کرد: امروز بیش از هر چیز در وزارت راه و شهرسازی و در حوزه مسکن نیازمند مدیریت جامع و توانمند هستیم و امروز یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی بیش از 70 تا 90 درصد داریم. کشوری که این واحدها به دلایل مختلف از جمله اختلاف نظر با شهرداری یا مشکل کم کاری یا جلسات با سازمان نظام مهندسی، مشکلات اداری و فنی اجاره بها دچار مشکل شده اند و امروز باید بپذیریم که با مدیریت هدفمند و سریع امکان حل این مشکل وجود دارد

الخولی افزود: امروز یک مدیر مسئول مقتدر می تواند مشکلات اداری موجود را حل کند و این یک میلیون و 800 هزار واحد آماده را در مدت زمان کوتاهی به متقاضیان تحویل دهد و با تملک و رفع بخشی از این مشکل می تواند حل کند. اجاره این واحدها در داخل کشور..

وی ادامه داد: این امر در کنار وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکن مهر در مدت چهار سال و مابقی واحدهای مسکن مهر به تنهایی می تواند بخش بزرگی از مشکل مسکن کشور را در مدت زمان کوتاهی حل کند و به هر حال بار این مشکل بر دوش وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه امروز بیش از هر چیز به یک مدیر مجرب نیاز دارد.


آقای بذرپاش سابقه مدیریتی مثبتی دارد



وی با اشاره به عدم حضور مدیر در این وزارتخانه ادامه داد: امروز معیار ما برای انتخاب سرپرست این وزارتخانه با توجه به اینکه رئیس جمهور محترم امروز گزینه خود را برای تصدی این مسئولیت به مجلس ارائه کردند، بر همین اصل است. ، بازرپاش و با توجه به بررسی سوابق وی توسط کمیته های مختلف، در مورد تسلط وی در بحث های مختلف وزارتخانه تصمیم گیری خواهیم کرد که گزینه گسترده ای است و تنها شامل مسکن نمی شود.

وی تصریح کرد: دیدگاه نمایندگان مردم در این خصوص این است که با توجه به گستردگی زیرمجموعه های این وزارتخانه اعم از شهرسازی و حتی سازمان هواشناسی، فردی که در راس این وزارتخانه قرار می گیرد باید دارای یک رکورد مثبت از نظر مدیریت و نگرش قاطعیت. و به این نتیجه می رسند که ایشان در مسئولیت های قبلی خود نتیجه موفقیت آمیزی نشان داده است، بر این اساس ارزیابی خواهیم کرد که آقای بذرپاش چگونه عمل کرده است.

وی با اشاره به سوابق آقای بازرپاش در دیوان محاسبات گفت: ایشان سوابق قابل قبولی در دیوان محاسبات دارند و به خاطر مسئولیت هایی که در هیئت رئیسه مجلس و معاونت رئیس جمهور بر عهده دارند، مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفته اند. سابقه قبلی و این انگیزه و اراده ای که دارند برای حل مشکل مسکن و برنامه ای که در این زمینه تدوین کرده اند به ویژه درخواست مجلس برای اتمام پروژه ها و ادامه بحث نهضت ملی مسکن و اتمام آن. مابقی واحدهای مسکونی بر اساس این چندین پروژه مهر است و درخواست تکمیل آنها را داریم و ما این واحدها را به بازار مسکن عرضه می کنیم.

وی گفت: امروز در مجلس درباره این موضوع تصمیم می گیریم و این مسائل را پیگیری می کنیم و قطعا مهم این است که وزیر بتواند مشکل مسکن را حل کند. در چند سال آینده مطلوب خواهد بود.

نماینده شورای اسلامی در مورد موزه مجلس در کمک به وزارت شهر، راه و شهرسازی گفت: مجلس در سال های اخیر قوانین خوب و پیشگامی در حوزه مسکن تصویب کرده است که از آن جمله می توان به قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد. تسهیلات و مشوق های زیادی برای ساخت و ساز ایجاد کرده است، مسکن در شهرهای مختلف و همچنین مالیات خانه های خالی و مالیات خانه های مجلل در نظر گرفته شد که وزارت راه و شهرسازی را به ارائه بانک اطلاعاتی سوق می دهد. واحدهای مسکونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تا این واحدها با مالیات استانی از این خانه ها به بازار عرضه شود و به نحوی بر بازار مسکن تاثیر بگذارد.

وی در پایان افزود: تمامی این مسئولیت ها مجدداً بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم با انتخاب آقای بازرپاش و تصمیم گیری قاطع ایشان این امر به نتایج مثبتی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید