افزایش قیمت مسکن همچنان کمتر از تورم است

افزایش قیمت مسکن همچنان کمتر از تورم است

روز جدید یک کارشناس بازار مسکن گفت: اگر مذاکرات منجر به کاهش نرخ ارز شود و این کاهش قابل توجه باشد، می توان به ثبات و کاهش تب بازار مسکن امیدوار بود. البته به شرطی که کاهش نرخ ارز قابل توجه باشد و ادامه داشته باشد

مهدی روانشاد گفت: میانگین قیمت مسکن در تهران به بالای 39 میلیون تن در هر مترمربع می رسد نشان از رونق این بازار پس از رکود یک ساله دارد. متأسفانه تورم کل به قدری بالاست که بازار مسکن هم همین روند را دنبال می کند. حتی افزایش قیمت مسکن نیز کمی با سطح عمومی قیمت ها فاصله دارد. این در واقع افزایش قیمت واقعی مسکن نیست، بلکه افزایش اسمی قیمت ها به دلیل تورم در همه سطوح به دلیل کاهش ارزش پول ملی است.

وی یادآور شد: وقتی به روند تاریخی بازار مسکن نگاه می کنیم، می بینیم که همواره بین افزایش قیمت و افزایش تعداد معاملات رابطه وجود دارد. دلیلش این است که وقتی مردم فضا و چشم انداز بازار املاک را می بینند به آن بازار می آیند. برخی از نامزدهای مردد نیز خرید خود را تسریع می کنند.
روانشادنیا با بیان اینکه پیش بینی اصلی برای سال 1401 این است که بازار مسکن به زیر نرخ تورم کل حرکت کند، گفت: این به معنای توقف رشد قیمت مسکن نیست. در حال حاضر با وجود افزایش حدود 33 درصدی قیمت سالانه مسکن در تهران، تورم کل 52 درصد است که موید افزایش کمتر قیمت مسکن نسبت به تورم است.

وی گفت: نرخ ارز در ماه های اخیر به طور کلی افزایش یافته است و ابهاماتی در مذاکرات سیاسی وجود دارد که هر دو بازارهای موازی مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. ایران گفت: اگر مذاکرات منجر به کاهش مبادلات تجاری شود و این کاهش قابل توجه باشد، می توان به ثبات در بازار مسکن امیدوار بود؛ البته به شرطی که کاهش نرخ ارز قابل توجه باشد و ادامه یابد.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی سه چهار سال گذشته، وضعیت تولید مسکن چندان مناسب نیست، اما تجربه نشان می‌دهد که تقاضا با سرعت بیشتری بر تعداد معاملات و سطح قیمت‌ها در بازار مسکن تأثیر می‌گذارد. . وی گفت: تاثیر رکود ساخت و ساز بر بازار مسکن در میان مدت و بلندمدت مشهود است. بنابراین اگر به افق سال 1401 نگاه کنیم، می توان گفت که بحث نرخ ارز و شرایط کلی اقتصادی می تواند جهت گیری بازار ملک را مشخص کند. معاملات مسکن در ژوئن شامل مصرف و سرمایه می شود. در بخش مصرف از ماه های گذشته کسانی بودند که انتظار داشتند در شرایط ثبات خرید را به تعویق بیندازند. در برخی موارد انتظار کاهش قیمت مسکن را داشتیم که این اتفاق نیفتاد و این افراد در اردیبهشت و خرداد وارد بازار مسکن شدند. گروه دیگر شامل تقاضای سرمایه است که هر زمان که احساس کند برای کسب سود یا حفظ سرمایه در حال افزایش است، وارد بازار می شود.

وی انعقاد حدود 14 هزار معامله مسکن در خرداد 1401 را قابل توجه دانست و یادآور شد: این حجم از معاملات از سال 1388 انجام نشده است که نشان از تحریک تقاضا دارد.
بنابراین گزارش، در خرداد ماه سال 1401 متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 39 میلیون و 414 هزار تن بر مترمربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 8.4 و 32.8 درصد افزایش داشته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در این ماه حدود 13.9 هزار فقره است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال 1400، 32.3 و 171.9 درصد افزایش نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید