افزایش قیمت مواد اولیه چالشی برای فعالان صنعتگر است/ مینای صنایع دستی اصفهان ارزانتر از دو ساندویچ در اروپا!


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844166

این هنرمند خمیده اصفهانی گفت: فروش عید امسال نسبت به دو سال گذشته بد نبوده است، اما آنطور که انتظار می رفت نبود، مهمتر اینکه وضعیت مواد اولیه در بازار ناسالم است زیرا جنسیتی که می خریم و می فروشیم. بعد از اینکه برای خرید بیشتر از قیمتی که فروختیم به کارخانه برگشتیم، تکرار این کار ما را متحمل ضرر مالی می‌کند زیرا سرمایه فروشگاه را کاهش می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا ابراهیمی در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: از 4 سالگی به کار صنایع دستی می پردازم و 40 سال است که در این زمینه فعالیت می کنم و در زمینه های مختلفی مانند خم کاری، روکش کاری، قلم زنی و … فعالیت می کنم. کارگاه تولیدی داشتم و ایجاد اشتغال کردم اما حدود 6 سال پیش به دلیل عدم ملاقات با هنرجویان و عدم فروش خوب کارگاه را تعطیل کردم.

این هنرمند خمیده اصفهانی گفت: فروش عید امسال نسبت به دو سال قبل بد نبود اما آنطور که انتظار می رفت نبود، مهمتر از آن وضعیت بازار نابسامان است زیرا جنس ما دیرتر خرید و فروش می کنیم. وقتی برای خرید بیشتر از قیمتی که فروخته ایم به کارخانه برمی گردیم، تکرار این سوال ما را با ضرر مالی مواجه می کند زیرا باعث کاهش سرمایه فروشگاه می شود.

ابراهیمی گفت: اطلاعات مردم در مورد صنایع دستی بسیار پایین است، برخی حتی نمی دانند لباس زیر صنایع دستی چیست و همین مشکل باعث می شود اجناس مشابه یا به ظاهر باکیفیت را به قیمت کالاهای باکیفیت خریداری کنند و این موضوع برای صنایع دستی خوب نیست. دست افرادی را که شبیه هنرمندان و سودآور در بازار هستند افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اداره مالیات برای سال دوم که تاج فراگیر شد و اکثر مغازه ها تعطیل بودند، برای مغازه ای که در آن صنایع دستی تولید و می فروشم 2 میلیون تن مالیات در نظر گرفته شده است در حالی که قانون می گوید صنایع دستی و هنرمندان. معاف از مالیات هستند؛ من مجوز تولید کارگاه دارم و کار می کنم پس باید از مالیات معاف شوم اما مالیات پول ما را می گیرد.

وی با اشاره به برخی از صنعتگران غیر بومی اصفهان با بیان اینکه اگر بومی باشند وضعیت بهتر می شود، گفت: افرادی که در یک منطقه بومی هستند بهتر می توانند مشکلات را حل کنند، شما روی هم هستید.

این هنرمند با اشاره به مشکلات فراوانی که در این حوزه وجود دارد، گفت: توان اقتصادی مردم کاهش یافته و در این شرایط خرید نکردن از بازار صنایع دستی امری طبیعی است. در حال حاضر ارزش پول کشورمان به قدری کاهش یافته است که اخیراً ظرف میناکاری شده را به قیمت 4 یورو به یک گردشگر روسی فروختم که مبلغ آن یک میلیون و 3 هزار تن بود، یک هفته بعد از فروش در فرودگاه روسیه بودم که در آنجا بودم. من دو تا ساندویچ خریدم 50 یورو یعنی قیمت دو تا ساندویچ بیشتر از یکی هست. بشقاب روی بشقاب 35 سانتی متر مینا بود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: قیمت مغازه های میدان امام حدود 3 میلیارد تن برآورد می شود اما وقتی به فروش نمی رسد ارزش آن چقدر است؟ این هفته حتی 3 میلیون نفروختم اما باید 1 میلیون و 3 هزار تن برای برق تجارت و سایر هزینه ها بپردازم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید