افزایش مراجعه به مراکز درمانی برای گلودرد و تغییر صدا/تاج بازگشت؟

افزایش مراجعه به مراکز درمانی برای گلودرد و تغییر صدا/تاج بازگشت؟

یک پزشک به خبرآنلاین گفت: سرماخوردگی عوارض طولانی مدت ندارد، اما پس از ابتلا به کرونا، دنیای گسترده ای به نام کووید طولانی وجود دارد که به عوارض طولانی مدت این بیماری اشاره دارد.

ایرنه مهرگان: صدای خشن، گلودرد، ضعف جسمانی و علائمی از این دست که این روزها باعث مراجعه سرپایی به مراکز درمانی شده است، اما این علائم مربوط به چه بیماری است، سرماخوردگی است یا کرونا دوباره وارد میدان شده است و قصد خودنمایی دارد آمارهای رسمی نشان می دهد که تعداد مبتلایان و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا در حال افزایش است، همین چند روز پیش بود که وزارت بهداشت از افزایش تعداد شهرهای نارنجی رنگ خبر داد. از وضعیت شهرستان ها می توان به افزایش مراجعات به مراکز درمانی پی برد، به عنوان مثال رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از افزایش جزئی روند حاد خبر داد. عفونت های تنفسی در استان فارس سید وحید حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت بیماران بستری در مراکز تشخیصی و درمانی استان حاکی از افزایش جزئی عفونت های حاد تنفسی در استان است و این امر به دلیل نزدیک بودن به نوروز 1402 و افزایش رعایت شعائر و مناسک است. وضعیت عفونت های حاد تنفسی را افزایش می دهد.

پیام طبرسی، رئیس بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دنیاری در گفت‌وگو با خبرآنلاین و در واکنشی مشابه به افزایش مراجعات به مراکز بهداشتی درمانی، می‌گوید: در یکی دو هفته اخیر میزان ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است. آخرین موارد مراجعه به مراکز بهداشتی نیز می تواند ناشی از کووید باشد و ناشی از سایر ویروس ها و بیماری های تنفسی فصلی باشد، اخیراً مسافرت ها بیشتر شده و همه این موارد منجر به افزایش موارد این بیماری شده است.

اما در این بین، یکی از مظنونان معمول، ویروس کرونا است، ویروسی که اگرچه به نظر می رسد آرام شده است، اما ممکن است برای شیوع دیگری آماده شود. چندی پیش دکتر هادی یزدانی در توییتی نوشت: علائم مشابه سرماخوردگی کرونا را در نظر بگیرید.

یزدانی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره افزایش مراجعه افراد به مراکز درمانی با علائم سرماخوردگی گفت: امروز با حجم زیادی از مراجعات سرپایی مواجه هستیم. فکر می‌کنم با در نظر گرفتن علائم و تکامل جهانی ویروس‌ها، این بازدیدهای اخیر از مراکز بهداشتی نشانه‌های ابتلا به کووید است.»

وی ادامه می‌دهد: با بررسی‌های انجام شده و با توجه به کاهش ویروس RSV، آنفولانزا و ویروس‌های عامل سرماخوردگی، احتمال می‌رود عفونت‌های اخیر مربوط به کرونا باشد. نزدیک به یک سال است که ما با Omicron درگیر هستیم و این روزها زیرشاخه های زیادی از Omicron وجود دارد که با سرعت بالایی تغییر می کنند، تغییرات آنها به این معنی نیست که بیماری خفیف تر و ویروس ضعیف تر است، همانطور که در گذشته مشاهده کردیم. جلسات اخیر، علائم و سیر بیماری دائمی تر است، زیرا و همچنین عفونت های مکرر و مکرر و میزان انتقال عامل بیماری زا. این خیلی است.”

این پزشک درباره افزایش موارد عفونت می گوید: فکر می کنم دوره مصونیت ماه عسل که با تزریق واکسن کرونا ایجاد شد به پایان رسیده است. مدت زیادی از تزریق واکسن می گذرد و ایمنی کم کم کم می شود. هنوز در دنیا این بحث وجود دارد که آیا واکسن کرونا باید هر سال تزریق شود یا خیر؟
برخی هنوز نپذیرفته اند که کرونا سرماخوردگی نیست.

یکی از مواردی که بیماران اخیراً با آن دست و پنجه نرم می کنند، ظهور مجدد بیماری های تنفسی با علائم سرماخوردگی است. این عود بیماری است. بسیار آزاردهنده است و این یکی از ویژگی های کرونا است، در حالی که سرماخوردگی عوارض طولانی مدت ندارد، اما بعد از ابتلا به کرونا دنیای گسترده ای به نام Long-Covid وجود دارد که به عوارض طولانی مدت این بیماری اشاره دارد. به نظر من هنوز در بحبوحه زلزله کرونا هستیم، آماری که در سال های آینده منتشر خواهد شد به وضوح نشان می دهد که با حجم زیادی از عوارض کرونا مواجه هستیم.

یزدانی با اشاره مجدد به ظهور مجدد ویروس کرونا، گفت: هر بار آلودگی به ویروس کرونا حجم عظیمی از تخریب و عوارض را برای فرد بیمار به جا می گذارد که کمترین آن خستگی ناشی از بیماری است، بنابراین یکی متوجه می شود که دائماً یکی پس از دیگری بیمار است، شک دارد که مکرراً به کرونا مبتلا نشود، می تواند به سایر اندام ها آسیب برساند.

وی ادامه می دهد: کمترین آسیب می تواند اختلالات روانی ناشی از کووید باشد که از عوارض شایع مانند ضعف بی دلیل، ریزش مو، اختلالات اضطرابی و افسردگی، کاهش تمرکز افراد، حساسیت افراد به اختلالات انعقاد خون و سکته های مغزی است که افراد پس از ابتلا به آن می توانند دچار شوند. آلوده «کووید با آن مواجه می‌شود و مواردی مانند بیماری ریوی و حتی اختلالات جنسی عوارض طولانی‌مدتی هستند که می‌توانند بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین همه چیز به زنده ماندن نیست، بسیاری از اوقات کیفیت زندگی افراد در مقایسه با قبل از ابتلا به کووید تغییر می‌کند. .

یزدانی در نهایت می‌گوید: «به هر حال، شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با کسانی که واکسن دریافت نمی‌کنند، مرگ و میر و عوارض کمتری را تجربه می‌کنند و گاهی طول مدت بیماری بیشتر می‌شود.» ‘

دیدگاهتان را بنویسید