افزایش نرخ بانکی از امروز + جزئیات

افزایش نرخ بانکی از امروز + جزئیات

با ابلاغ بانک مرکزی به شبکه بانکی، نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی از امروز یازدهم باخمن افزایش یافت.

با تصمیم بانک مرکزی نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی از امروز 20 بهمن ماه افزایش می یابد. بر این اساس نرخ سود تسهیلات بانکی 23 درصد و سود سپرده های سه ساله بانکی 22.5 درصد است.

پیش از این بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های بانکی 18 درصد بود اما با موافقت ضمنی بانک مرکزی و بانک ها این نرخ در ماه های اخیر به 20 درصد رسیده است. رئیس بانک مرکزی از همان روزهای اول ورود به بانک مرکزی اعلام کرده بود که حتما از ابزار نرخ بانکی استفاده خواهد کرد.

بانک مرکزی عصر دیروز در نشستی با مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی ضمن تشریح جزئیات افزایش نرخ سود بانکی، هماهنگی های لازم را با بانکداران در خصوص اجرای آخرین مصوبات نرخ سود پول انجام داد. و هیئت اعتباری

در پیام بانک مرکزی خطاب به بانک ها آمده است؛ به موجب بخشنامه شماره 126642/99 مورخ 28/4/1399 در خصوص ابلاغ مصوبه یک هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ 1398/04/24 شورای پول و اعتبار در خصوص سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، به موجب این مصوبه در جلسه ۱۳۵۰ هیأت پول و اعتبار در خصوص نرخ سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به شرح زیر تعیین شد:

الف) سقف نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت:
1- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: 5%
2- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: 12%
3- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: 17%
4- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید یک ساله: 5.20%
5- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید دو ساله: 5.21%
6- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید سه ساله: 5.22%

ب) نرخ سود تسهیلات قراردادی بدون مشارکت بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23 درصد و نرخ سود مورد انتظار قراردادهای همکاری قابل درج در قرارداد بین بانک/موسسات اعتباری غیربانکی است. و مشتری معادل 23 درصد است.

ج) نرخ سود تعهدی سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه که قبل از سررسید برداشت می‌شود، معادل نرخ سود تعهدی سپرده سرمایه‌گذاری مربوط به دوره نگهداری آن با کسر یک واحد درصد خواهد بود.

* آغاز افزایش نرخ های بانکی از امروز/ سود وام قرض الحسنه تفاوتی ندارد

به گزارش تسنیم، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که نرخ های جدید سود بانکی چه زمانی در بانک ها اجرا می شود؟ وی اعلام کرد: با توجه به بحث سیاست های پولی اخیر، هیات پول و اعتبار اخیرا مصوبه نرخ سود بانکی را تصویب کرد و این مصوبه روز گذشته در جلسه ای که با مدیران بانکی برگزار کردیم به آنها ابلاغ و رسما به بانک ارسال شد. بانک ها توسط بانک مرکزی.بانک.و از امروز اجرایی می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با این مصوبه چه تغییری در سود تسهیلات بانکی از جمله تسهیلات سرمایه در گردش و اعتبار خوب ایجاد می شود؟ وی گفت: در تسهیلات قرض الحسنه تغییری ایجاد نمی شود و مشمول شرایط قبلی است اما سود سرمایه در گردش و سایر تسهیلات براساس مصوبه شورای پول و اعتبار که قبلا 18 درصد بود. 23 درصد تغییر کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تخلف بانکی از این نرخ ها چه باید کرد؟ وی افزود: در بحث تطبیق نرخ سود یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه بانک مرکزی است زیرا عدم تمکین به صنعت بانکداری لطمه می زند، باعث عدم تعادل بانکی و اضافه برداشت و آسیب به اقتصاد کشور می شود. در این زمینه امروز با بانک ها صحبت کرده ایم و تذکرات لازم داده شده است. تمامی بانک ها موظف به رعایت دقیق مصوبه هیئت پول و اعتبار هستند. هر بانکی اعم از شعبه، مدیران میانی و یا هیئت مدیره و مدیرعامل بانک در صورت تخلف در حوزه در صورت مشاهده سود، برخورد انضباطی لازم توسط بانک مرکزی به عنوان ناظر انجام می شود. اختیارات بانک ها

مردم در صورت اطلاع از تخلفات بانکی به کجا مراجعه کنند؟ وی تصریح کرد: اگر تخلفی در این زمینه در بانک ها مشاهده شد می توانند به روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع دهند و این موضوع در حوزه نظارتی ما منعکس می شود، اما با اقداماتی که ما قضاوت کرده ایم خود بانک ها و بانک مرکزی باید آنها را رعایت کند، نباید شاهد تخلفی در این زمینه باشیم. البته معمولا تخلف زمانی اتفاق می افتاد که می خواستیم نرخ ها را پایین بیاوریم. حال با این تعبیر انتظار داریم که بانک ها دیگر جرم اعطای نرخ سود بالاتر را نداشته باشند، هر چند نرخ سود بالاتر را جدی می گیریم و اختیارات لازم برای منفی بافی در مورد هیات مدیره و مدیران میانی بانک ها به بانک مرکزی داده می شود. و با ابزار نظارتی جدید ما با تمام توان از آن استفاده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید