افزایش نرخ مالیات بر دخانیات در دستور کار دولت / آمار 5 درصدی زنان مصرف کننده دخانیات در اصفهان


ساعت: 20:34
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842380

کارشناس دخانیات معاونت بهداشتی استان اصفهان خبر داد؛

کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات معاونت بهداشتی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: وضعیت کلی مصرف دخانیات در کشور مانند سایر کشورها است، میانگین برای کشور 15 درصد خواهد بود اما در استان اصفهان 21 درصد مردان و 5 درصد از زنان سیگاری هستند که در معرض عوارض پس از سیگار قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ روز جهانی بدون دخانیات یا به عبارتی روز جهانی بدون دخانیات، 31 می هر سال برابر با دهم هورداد، در سراسر جهان برای جلب توجه و تشویق مردم به ترک سیگار نامگذاری شده است.

هدف از این روز جلب توجه به تأثیر گسترده دخانیات بر سلامت انسان است که سالانه منجر به مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود و علاوه بر این معضل، صدها هزار مرگ غیرمستقیم صرفاً به دلیل استنشاق دود سیگار ناشی از افراد سیگاری است. .سقوط.

در ایالات متحده، سیگار عامل اصلی عوارض و مرگ و میر قابل پیشگیری است. استعمال دخانیات می تواند باعث انواع مختلف سرطان و همچنین بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری ریوی و سایر مشکلات سلامتی شود.

مطالعات نشان می دهد که بیشتر افراد در سنین نوجوانی یا جوانی شروع به کشیدن سیگار می کنند. به همین دلیل است که برای جوانان بسیار مهم است که از استعمال دخانیات و انواع وسایل استعمال دخانیات خودداری کنند.

به گزارش مرکز حفاظت محیط زیست و بهداشت حرفه ای، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی بدون دخانیات «دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما» و شعار هفته ملی بدون دخانیات «دخانیات، تهدیدی برای سلامت ما و محیط زیست» است. “.


* افزایش مصرف سیگار در زنان قابل توجه است

فرید حسامی کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز در هفته جهانی بدون دخانیات گفت: در حال حاضر مصرف دخانیات از مصرف دخانیات به سمت قلیان رفته است و از سال 1395 به 1400 مصرف قلیان افزایش یافته است. به خصوص در بین خانم ها. متأسفانه محبوب ترین مواد موجود در تنباکو سیگار و قلیان است.


* ارائه خدمات ترک سیگار رایگان

وی افزود: آموزش ترک اعتیاد در مرکز بهداشت در اختیار عموم مردم است و افرادی که تمایل به ترک سیگار اعم از سیگار، قلیان یا هر ماده دیگری در مراکز بهداشتی درمانی مجتمع دارند می توانند به مراکز بهداشتی درمانی مجتمع استفاده کنند. خدمات پزشک، روانشناس و ترک سیگار به صورت رایگان. همچنین افراد می توانند با شماره تلفن 4030 از مشاوره رایگان اعتیاد بهره مند شوند.

کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: در حال حاضر مردم دخانیات را به دلیل باورهای غلط در جامعه بی ضرر می دانند و متأسفانه ترک سیگار و قلیان مورد استقبال قرار نمی گیرد و اکثر بیماران به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند. معمولاً افراد سیگاری هستند، مخصوصاً افرادی که سیگار را از سنین پایین شروع کرده اند و بیماری آنها زودتر شروع شده است، افرادی که سیگار می کشند زمانی که دچار بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های ریوی هستند تصمیم به ترک سیگار می گیرند.


* کاهش سن مصرف سیگار در نوجوانان

وی گفت: اوج مصرف دخانیات معمولا در سنین 25 تا 30 سالگی است، اما شیوع سنی هر روز در حال کاهش است و اکنون به 13 سالگی رسیده است و اوج مصرف دخانیات در مردان 25 درصد و در مردان 5 درصد است. زنان. “

حسامی خاطرنشان کرد: معمولا تا زمانی که افراد مبتلا نشوند، آموزش برای افراد معنا ندارد و اغلب زمانی که تحت فشار خانواده ها و بیماری ها تصمیم به ترک می گیرند، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش مصرف دخانیات اقداماتی انجام می دهند.


* پارک های غیر سیگاری در حال ساخت

وی تصریح کرد: اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش استعمال دخانیات ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی است و کم کم به دنبال این هستیم که به سمت پارک های غیر دخانی برویم و پارک های غیر دخانی ایجاد کنیم تا خردمندی در خانواده ها اتفاق نیفتد. .

کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: اگر اکنون در پارک ها می بینیم که هر خانواده چندین قلیان به همراه دارد به این دلیل است که وحشت اجتماعی سیگار از بین رفته و ممکن است جوانان جوان باشند. سیگار کشیدن و اگر هم نکشند، چون در معرض دود تنباکو قرار می گیرند، آنها را بیمار می کند و منجر به سیگار و مواد مخدر می شود، زیرا 90 درصد افراد مبتلا به مواد مخدر، مواد مخدر را از دخانیات شروع کرده اند.


* افزایش نرخ مالیات بر دخانیات در دستور کار دولت قرار دارد

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی افزایش مالیات بر دخانیات است چرا که اکنون کمترین نرخ مالیات دخانیات را داریم و مردم می توانند با پول یک بسته قنداق بخرند و سال گذشته همه نمایندگان مجلس با دانشگاه مکاتبه کردند. علوم پزشکی برای افزایش مالیات دخانیات در سال های 1400 و 1401 و این رویه در کشورهای دیگر نیز ثابت شده است که به ازای هر 10 درصد افزایش مالیات، 5 درصد کاهش مصرف دخانیات خواهیم داشت.

حسامی یادآور شد: در نجف آباد در حال راه اندازی شهر و استان بدون دخانیات هستیم. ما از سال گذشته کار روی این برنامه را آغاز کردیم و هدف از این برنامه تنظیم مصرف دخانیات و همچنین عرضه دخانیات و مصرف دخانیات تا سال 1404 خواهد بود. «کاهش 30 درصدی و اعمال تمام کنترل دخانیات در این شهر و رفتن به منازل، بیمارستان ها و اماکن عمومی بدون دخانیات


* آمار 5 درصد زنان مصرف کننده دخانیات در اصفهان

وی در پایان درباره وضعیت کلی کشور و استان اصفهان گفت: وضعیت کلی کشور در مصرف دخانیات مانند سایر کشورها است، میانگین برای کشور 15 درصد خواهد بود اما در استان اصفهان. 21 درصد از مردان و 5 درصد از زنان سیگاری هستند که در معرض عوارض پس از سیگار کشیدن هستند.

عامل اصلی سرطان ریه سیگار است، سیگار و سیگار عوارض زیادی بر دستگاه تنفسی می گذارد که یکی از مهم ترین و خطرناک ترین آنها «سرطان ریه» است.

اما نه تنها سیگاری ها در معرض خطر هستند و خطراتی برای “سیگاری های دست دوم” نیز وجود دارد، بلکه همه افرادی که در اطراف افراد سیگاری زندگی می کنند و دود سیگار می کشند در معرض خطر بیماری های جدی ریوی هستند.

اهمیت ترک سیگار اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است، زیرا سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای عفونت های تنفسی است و با مشکل مواجه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید