افزایش هزینه خانوار در زمستان 1401

افزایش هزینه خانوار در زمستان 1401

: هزینه خانوارها در آذرماه امسال بیش از یک و نیم برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت.به گزارش اختاز نیوز، نرخ تورم سالانه خانوارها از دی ماه سال 1401 تاکنون در کشور به 46.3 درصد رسیده است که 1، 3 است. درصد نسبت به زمان مشابه ماه قبل واحد درصد نشان دهنده افزایش است.

قیمت خانوارها بیش از یک و نیم برابر افزایش یافته اند

مرکز آمار ایران در اقدامی نادر تورم دی ماه اول بهمن ماه را منتشر نکرد و در نهایت این آمار روز گذشته منتشر شد.بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، افزایش تورم نقطه‌ای نسبت به آذرماه سال جاری سال گذشته به گونه ای بود که نسبت به این زمان در سال قبل بیش از یک و نیم برابر هزینه بر دوش خانواده ها بود.

افزایش تورم خانوارها در کشور

تورم نقطه ای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه ای در دی ماه 1401 به 3/51 درصد رسید. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​51.3 درصد بیشتر از سال 1400 برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه ای دی ماه 1401 نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش یافت. تورم نقطه ای گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با رشد 3.9 واحد درصدی به 69.2 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با رشد 2.3 واحد درصدی به 41.2 درصد رسید. در عین حال تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری 50.6 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.7 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این ضریب برای خانوارهای روستایی 54.9 درصد است که نسبت به ماه قبل 3.5 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه خانوارها در کشور

تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه آذر 1401 به 4.3 درصد رسید، 2.4 واحد درصد نسبت به زمان مشابه در ماه قبل. تورم ماهانه برای گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴.۱ درصد و گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۴.۵ درصد و برای خانوارهای شهر و روستا تورم ماهانه ۴ است. 3 درصد و 4.3 درصد است که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری 2.2 واحد درصد و برای خانوارهای روستایی 3.1 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم سالانه خانوارها در کشور

نرخ تورم سالانه درصد تغییر مقادیر میانگین شاخص قیمت برای سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. تورم سالانه دی ماه 1401 خانوارهای کشور 46.3 درصد است که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل 1.3 واحد درصد رشد نشان می دهد و همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی 45.5 درصد و 50.0 درصد است. برای خانوارهای شهری 1.2 واحد درصد و برای خانوارهای روستایی 1.4 درصد افزایش یافته است.

در گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز، بادمجان و کاهو) و گروه «انواع گوشت» (گوشت گوسفند) است. ، گوشت گاو یا گوساله و انواع ماهی) و گروه «میوه و آجیل» است. در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی»، گروه «حمل و نقل» (انواع حمل و نقل با خودرو)، گروه «هتل ها و رستوران ها» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران ها) و گروه «مراقبت های بهداشتی و درمانی» (انواع دارو) بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل.

درصد تغییر شاخص قیمت در دهک های هزینه ای برای کل کشور در آن ماه
دامنه تغییر تورم سالانه دی ماه 1401 برای دهک های مختلف از 43.7 درصد برای دهک دهم تا 53.2 درصد برای دهک اول است.

دیدگاهتان را بنویسید