افزایش چشمگیر حقوق با اعمال رتبه بندی فرهنگیان

افزایش چشمگیر حقوق با اعمال رتبه بندی فرهنگیان
رتبه بندی فرهنگیان یکی دیگر از دغدغه های حوزه آموزش است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن، هم اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. رتبه بندی معلمان یکی از اقدامات ارتقای کیفی در وهله اول آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشتی معلمان است، طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سر و صدا این روزهای مجلس است. زیرا با اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت در آینده به آخرین اخبار طرح رتبه بندی فرهنگیان خواهیم پرداخت.

سخنگوی آموزش و پرورش در خصوص اجرای طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح شامل تمامی معلمان می شود و بیش از 850 هزار معلم مشمول این طرح هستند که در قانون 31 شهریور 1393 برای آنها پیش بینی شده است.

صادق ستاری فرد درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: وزیر آموزش و پرورش امروز آیین نامه رتبه بندی را به شورای دولت ارائه کرد.

وی افزود: بر اساس قانون، وزارت آموزش و پرورش یک ماه فرصت داشت تا با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور و زیر نظر دو نماینده مجلس شورای اسلامی برای تدوین آیین نامه همکاری کند. “

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در این مدت وزارتخانه تلاش کرد تا با مشارکت مدیران کل استان ها و تعدادی از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی اقداماتی در خصوص رتبه بندی معلمان پیش بینی کند. در نهایت آیین نامه ای بر اساس مفاد قانون تدوین شده است.»

ستاری فرد با بیان اینکه طرح رتبه بندی به منظور تامین رضایت معلمان، کیفیت آموزشی و تربیتی و گسترش عدالت آموزشی اجرا می شود، گفت: این طرح در سند تحول بنیادین و در ماده 63 قانون برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: قانون به صراحت اعلام کرده است که از 31 شهریور 1400 رتبه بندی معلمان باید معرفی شود و از آن تاریخ باید این طرح برای معلمان پیش بینی شود.

سخنگوی آموزش و پرورش جزییات این طرح را یادآور شد: آیین نامه طبقه بندی معلمان پیش نویس و پیشنهادی است که از سوی وزارتخانه به دولت ارائه می شود و زمانی که این آیین نامه به دولت برسد ممکن است نکاتی اصلاح شود تا جزئیات این آیین نامه به تصویب برسد. پس از تایید اعلام خواهد شد.

ستاری فرد یادآور شد: همچنین طبق قانون تمامی معلمان در یک رده طبقه بندی می شوند و معلمی وجود ندارد که رتبه بندی آنها شامل وضعیت آنها نباشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه باید به گونه ای باشد که همه معلمان در یک ردیف باشند و هیچ معلمی خارج از رتبه نباشد، مزیت این است که هم قانون و هم قوانین به این شکل نوشته شده است.

اعمال این آیین نامه باید به گونه ای باشد که همه معلمان در یک ردیف باشند و هیچ معلمی خارج از رتبه نباشد، مزیت این است که هم قانون و هم قوانین به این شکل نوشته شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش در زمان اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: آموزش و پرورش بر اساس قانون از ابتدای فروردین ماه به مدت سه ماه فرصت دارد تا قانون رتبه بندی معلمان را اجرا کند.

ستاری فرد یادآور شد: 23 روز از ابتدای فروردین می گذرد و معلمان باید در بقیه دوره های آموزشی حکم صادر کنند.

وی افزود: 38 هزار میلیارد تن برای اجرای رتبه بندی پیش بینی شده است، منتظر هستیم تا آیین نامه در شورای دولت تصویب شود و طرح رتبه بندی معلمان در اسرع وقت اجرایی شود.

سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره میزان دریافتی معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد: میزان دریافتی برای هر معلم بسته به سه مولفه حق الکار، استخدام و اضافه کار از 45 تا 95 درصد متغیر است.

ستاری فرد خاطرنشان کرد: درآمد هر معلم بسته به رتبه یا همان استادی که در آن قرار دارد متفاوت است، بنابراین نمی توان عدد و رقم را در این زمینه پیش بینی کرد.

طرح رتبه بندی معلمان از دیگر اقداماتی است که ابتدا برای ارتقای کیفیت آموزش و سپس بهبود وضعیت معیشتی معلمان مورد توجه قرار می گیرد.

اگرچه زمزمه های رتبه بندی معلمان از سال 97 به گوش می رسد، اما در چند ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی و تصویب لوایح این طرح برای تمامی معلمان رسمی و قراردادی بوده است.

این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و به هیأت امنا تقدیم شد که ایراداتی به لوایح وارد شد و در نهایت معاونت آموزشی و حقوقی وزیر آموزش و پرورش 40 هزار میلیارد تن برای اجرای این طرح در نیمه دوم اختصاص داد. از 1400 و 1401.

دیدگاهتان را بنویسید