افزایش گمانه زنی ها در مورد وخامت وضعیت رجب طیب اردوغان

ساعت: 22:08
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1781142

انتشار ویدئوی جدید در شبکه های اجتماعی رئیس جمهور ترکیه تردیدها را در مورد سلامتی وی بیشتر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انتشار فیلم جدیدی که مشکلات راه رفتن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را نشان می دهد، جنجال هایی را در مورد وضعیت سلامتی او به راه انداخته است و بسیاری می گویند اردوغان به زودی مجبور به کناره گیری می شود.

به گزارش سایت ضرابخانه ترکیه، در ویدئویی که در 29 اکتبر منتشر شد، اردوغان پس از دریافت تبریک روز جمهوری ترکیه در میان پرچم های این کشور در کاخ ریاست جمهوری مشاهده شد. پس از اعلام پایان مراسم، اردوغان برای خروج از سالن به چپ چرخید و به سختی در حالی که دستانش ثابت بود راه رفت. این فیلم نشان می‌دهد که دستیاران اردوغان برای برداشتن موانع پیش روی او هجوم می‌آورند تا راه را برای سفر اردوغان هموار کنند.

این ویدئو که روز دوشنبه در فضای مجازی منتشر شد، در عرض چند ساعت توسط میلیون ها نفر تماشا شد.

در سال 2002، اردوغان از بولنت اجویت، نخست وزیر وقت ترکیه خواست استعفا دهد، زیرا به نظر می رسد مشکلات سلامتی داشته و قادر به انجام وظایف خود به عنوان نخست وزیر نیست. اردوغان در آن زمان رهبر حزب تازه تاسیس عدالت و توسعه (AKP) بود که چند ماه پس از استعفای او به قدرت رسید.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی گفتند اردوغان کفش هایی با طراحی خاص می پوشد که به حفظ تعادل کمک می کند و اغلب توسط افراد مسن استفاده می شود. قیمت این کفش ها حدود 9000 یورو است.

در چند ماه گذشته گمانه زنی ها در مورد سلامت اردوغان افزایش یافته است، به خصوص که او در صحبت کردن و حرکت در ملاء عام مشکل داشته است.

در ماه اکتبر، استفان کوک، کارشناس خاورمیانه و آفریقا در فارین پالیسی نوشت که شواهدی در حال افزایش است که شک و تردیدهایی را در مورد سلامت اردوغان ایجاد می کند.

وی با اشاره به احتمال حضور شخصیت قدرتمند دیگری که بر ترکیه حکومت می کند، پیشنهاد داد که هاکان فیدان، معاون سازمان اطلاعات ملی، حلوسی آکار، وزیر دفاع و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه از جمله نامزدهای احتمالی این پست باشند.

اردوغان پس از انتشار این مطلب ویدئویی از بازی بسکتبال خود را در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشت. در این ویدیو لباس شماره 15 با درج “R. روی پیراهن «طیب اردوغان» درج شده است. او یک کاپیتان است و در حال تشویق هم تیمی هایش دیده می شود.

منتقدان این اقدام را تلاشی برای از بین بردن گمانه زنی ها در مورد سلامت رئیس جمهور ترکیه تفسیر کرده اند. بسیاری از شهروندان ترکیه با فقر و تورم دست و پنجه نرم می کنند و به نظر می رسد موقعیت وی روز به روز در حال کاهش است.

یک هفته پس از انتشار این مقاله، فهرالدین آلتون، مدیر ارتباطات اردوغان، در توییتر ادعای این مقاله مبنی بر اینکه اردوغان از نامزدی مجدد در انتخابات 2023 خسته شده است را “خبر جعلی” توصیف کرد.

در همین حال اردوغان که قرار بود پس از شرکت در نشست گروه ۲۰ در رم ایتالیا در آخر هفته برای شرکت در نشست آب و هوا به گلاسکو اسکاتلند سفر کند، روز دوشنبه برای توضیح درباره تصمیم خود به ترکیه بازگشت. الزامات امنیتی برآورده نشده نامیده می شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید