افزایش ۷۵ درصدی حقوق معلمان پس از اعمال رتبه بندی معلمان

افزایش ۷۵ درصدی حقوق معلمان پس از اعمال رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در مجلس بررسی می شود. اما رتبه بندی چقدر می تواند بر حقوق معلمان تأثیر بگذارد؟ منادی رئیس کمیسیون آموزش و پرورش از افزایش ۲۵ درصدی حقوق معلمان خبر داد. بنابراین برای معلمان با رتبه کمک معلم 25 درصد، معلم معلم 45 درصد، کمک معلم 60 درصد، کمک معلم 70 درصد و معلم 75 درصد افزایش حقوق اعمال می شود.

اما معلمان می گویند با توضیحات واعظی با اعمال درصدهایی که عملاً همه معلمان کف قانونی اعلام شده را رد می کنند معادل 80 درصد حداقل دستمزد می شود. بنابراین ممکن است در سال اول برای معلمان جدید کمی خوب به نظر برسد، اما بعد از دو سال بی اثر می شود. با توجه به این توضیحات رتبه های 4 و 5 شامل هر معلمی نمی شود و مانند برنامه دولت افزایش حقوق 10 درصدی حتی کمتر در این رتبه ها لحاظ می شود که قطعا با شرایط خاصی مانند مدرک دکتری و مدیریت و … خواهد بود. . علاوه بر این، اکثر معلمان با میانگین افزایش 30 تا 35 درصدی در رتبه های اول و دوم قرار خواهند گرفت. معلمان می گویند که اعمال رتبه بندی مربیان به هیچ وجه مشکلات زندگی معلمان را حل نمی کند.

علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره رتبه بندی معلمان گفت: اعتبار لازم برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان را به هیئت رئیسه بدهید تا بتوانیم آن را به صورت عمومی مطرح کنیم.

کریمی فیروزجایی گفت: موارد طبقه بندی خاص تغییری نکرده است و این جایگاه های اعتباری زیر است که باید متناسب با اعتبار تصمیم بگیریم که با چه مکانیزمی اعمال کنیم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه اجرای این طرح 25 هزار میلیارد تن است که دولت نیز آن را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه هنوز بین رقم کل رتبه بندی و 12.5 میلیارد تن در سال جاری اختلاف وجود دارد که نایب رئیس مجلس در حال رایزنی است تا در نهایت به نتیجه برسیم، گفت: هیچ درآمدی از محل اعتبار نداریم. فروش املاک و مستغلات و تامین مالی به طور خلاصه.

کریمی فیروزجایی گفت: در قانون بودجه 1400 اجرای این طرح در قالب فروش دارایی و اموال است. همچنین برای سال آینده رتبه بندی معلمان در بودجه لحاظ می شود و مبالغ آن از منابع عمومی تامین می شود.

اجماع دولت و مجلس
سید شمس الدین حسینی نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال اجرای لایحه رتبه بندی معلمان با موافقت دولت هستیم.

حسینی در خصوص حل مشکل معیشت مستمری بگیران گفت: تورم مواد غذایی در کشور ما 72 درصد و ویرانگر است. به همین دلیل دو اتفاق در مجلس می افتد و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی مجلس نمی تواند چیزی را تصویب کند، گفت: بودجه باید در قالب لایحه ارائه شود و طرح افزایش حقوق نمایندگان قابل اجرا نیست.

حسینی گفت: پیش بینی می شد حقوق بازنشستگان با 90 هزار میلیارد تن در سال گذشته مصادف شود و دولت 130 هزار میلیارد تن در این لایحه پیشنهاد کرد که به تصویب نرسید و به طور کلی رد شد.

دیدگاهتان را بنویسید