افزایش 15 درصدی صادرات ایران به عراق

ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793400

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی گفت: ارزش صادرات ایران به عراق در هشت ماهه اول سال 1400 با رشد 800 میلیون دلاری به 6 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید که در دومین ماه افزایش یافت. نیمی از سال.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره دلایل افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر گفت: نوسانات نرخ ارز بیشتر از مولفه های اقتصادی متاثر از متغیرهای سیاسی و روانی است. در هفته‌های اخیر اخبار فشرده سیاسی به‌ویژه مذاکرات هسته‌ای و افزایش تقاضا برای ارز به دلیل پایان سال یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در بازار بوده است.

وی توضیح داد: با توجه به افزایش درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته مشکلی برای تامین ارز نخواهیم داشت. اما عواملی مانند تورم بر بازار ارز فشار آورده و قیمت آن را بالا برده است. زمانی که قیمت ارز روند رو به رشدی داشته باشد و هیجانات ناشی از متغیرهای سیاسی فضای ارزی کشور را تحت تاثیر قرار دهد، مردم برای حفظ ثروت خود حاضر به سرمایه گذاری در این بازار خواهند شد.

وی افزود: در روزهای پایانی سال سفرهای خارج از کشور افزایش یافته و شرکت هایی که تجارت خارجی دارند برای تسویه حساب نیاز به ارز دارند، این عوامل باعث افزایش تقاضا در بازار ارز و رشد نرخ ارز در هر سال شده است. “

حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره بهبود تراز تجاری ایران و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه با عراق، ادامه داد: ارزش صادرات ایران به عراق در هشت ماهه سال 1400 به 6 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 800 میلیون دلار (تا 15 درصد) افزایش نشان می دهد و این روند صادرات در نیمه دوم سال تشدید شد.

وی گفت: از سوی دیگر قیمت محصولات پتروشیمی و فولادی به عنوان اقلام ارزشمند صادراتی ایران در بازارهای جهانی افزایش یافته است. معتقدم اگر سهم تامین کالاهای اساسی کشور از طریق واردات کاهش پیدا کند، دولت و بانک مرکزی راحتتر می توانند بازار ارز را کنترل کنند. البته افزایش قیمت کالاهای صادراتی ایران برای اقتصاد کشور خوب است، اما چون واردکننده کالاهای اساسی هستیم، با توجه به افزایش جهانی کالاهای اساسی، ارز بیشتری مصرف می شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید