افزایش 18 درصدی حقوق بازنشستگان

افزایش 18 درصدی حقوق بازنشستگان

بر اساس پیشنهاد اولیه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، حقوق مستمری بگیران این سازمان معادل افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار باشد.

بر اساس این مصوبه مقرر شد حقوق مستمری بگیران غیرحداقلی 38 درصد به اضافه رقم ثابت 515 هزار تومان در ماه تعیین شود، اما در مقابل شورای دولت این افزایش را به 10 درصد کاهش داد و برای مستمری بگیران غیرحداقلی نیز این افزایش را به 10 درصد کاهش داد. دریافتی بیش از 10 میلیون تومان، تصمیم به پرداخت مبلغ ثابت 650 هزار تومان در ماه گرفت.

اما هنوز خبری از نحوه تغییر این مصوبه نیست و با وجود اتمام مهلت قانونی، به جز چند سناریو احتمالی، اطلاعات جدیدی از تغییر و افزایش احتمالی حقوق بازنشستگان در دست نیست.

یکی از مهمترین این فرصت ها افزایش 18 درصدی حقوق مستمری بگیران سایر رده ها بدون پرداخت مبلغ ثابت است که با واکنش مخاطبان تجارت نیوز مواجه شد.

تعیین تناسب دستمزد مستمری بگیران

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از دولت خواست در تعیین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان تسریع کند.

گفته می شود مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی 38 درصد افزایش می یابد. افزایش مستمری بیمه باید متناسب با تورم باشد. حقوق بازنشستگان در چند هفته گذشته اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. از ششم خرداد ماه پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان خرداد به میزان سه و نیم میلیون مستمری بگیر و مستمری بگیر آغاز شد. اخبار مربوط به بازنشستگان را دنبال کنید.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از دولت خواست در تعیین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان تسریع کند.

شوراي اسلامي گفت: از رئيس مجلس تشكر مي كنيم كه دستور تصويب شوراي دولت در خصوص افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي را صادر كردند و شوراي تطبيق قوانين و مقررات اين آيين نامه را با قانون مصوب مجلس مغاير اعلام كرد.

وی در ادامه گفت: به عنوان رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی از جنابعالی تقاضا دارم به دولت دستور دهید در تعیین حق الزحمه بازنشستگان تامین اجتماعی سریعتر عمل کند. مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان در بلاتکلیفی به سر می برند.

جزئیات تصمیم جدید افزایش حقوق بازنشستگان

با توجه به جلسه معاون اول رئیس جمهور با شورای عالی بازنشستگان مقرر شد ماده 96 تامین اجتماعی اجرایی شود اما اجرای آن توسط معاون اول رئیس جمهور انجام شود.

به گزارش ایمنا، علی دهقانکیا با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل جلسه با شورای عالی بازنشستگان اظهار کرد: این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و به مدت چهار ساعت به طول انجامید. در این جلسه مقرر شد ماده 96 بیمه اجتماعی اعمال شود اما توسط معاون اول اجرا شود.

وی درباره قول سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه به زودی خبرهای خوبی برای بازنشستگان خواهد بود، افزود: بازنشستگان منتظر شنیدن این خبر خوب هستند و انتظار دیگری از رئیس جمهور نمی رود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت و گوی تلفنی با رادیو دیاوگو گفت: در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سه قانون وجود دارد. ماده 41 قانون کار و مواد 111 و 96 تامین اجتماعی سه قانون مذکور هستند. آنچه شورای عالی کار افزایش دستمزد می داند تبدیل به قانون می شود و رئیس سازمان تامین اجتماعی همین افزایش دستمزد را به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد می کند.

وی افزود: هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز همین پیشنهاد را به دولت می دهد و دولت معمولا با توجه به تجربه گذشته ظرف سه تا چهار روز این تصمیمات را امضا و ابلاغ می کند. امسال این روند طولانی شد و باعث نارضایتی بازنشستگان شد. این امر مرکز عالی تامین اجتماعی را بر آن داشت تا جلساتی را با کمیسیون ها و هیئت رئیسه مجلس برگزار کند. این جلسات منجر به تشکیل کمیسیون تسریع قوانین شد و هر چه تصویب می کرد به رئیس مجلس ابلاغ و سپس به دولت ابلاغ شد.

دهقانکیا با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تشکیل جلسه با شورای عالی بازنشستگان تصریح کرد: این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و به مدت چهار ساعت به طول انجامید. در این جلسه مقرر شد ماده 96 بیمه اجتماعی اجرا شود اما توسط معاون اول اجرایی شود.

وی گفت: هفته گذشته رئیس جمهور به معاون خود دستور داد تا با همفکری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات بازنشستگان را حل کند. شورای عالی همچنین با سرپرست وزیر کار دیدار کرد و در پایان این جلسه سرپرست وزیر از خبرهای خوبی برای بازنشستگان خبر داد.

دهقانکیا افزود: همه دلواپسان حوزه بازنشستگان اعم از کانون و خود مستمری بگیران منتظر شنیدن این خبر خوب و رهایی از استرس چند ماه اخیر هستند. اساساً از رئیس جمهور انتظار دیگری نداریم.

علی اکبر عیوضی گفت: مطالبه مستمری بگیران پایان دادن به ماجرا و بازگرداندن مصوبات حقوقی از شورای عالی کار تا پایان تیرماه است. یعنی قبل از موعد مقرر بازنشستگی.

نهم خردادماه امسال خبرهایی مبنی بر لغو کامل مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی کمیته نیروی انتظامی مجلس منتشر شد. این مصوبه که در تاریخ 12 خرداد ماه سال جاری صادر و در 24 خردادماه ابلاغ شد، به دلیل افزایش ده درصدی مستمری بازنشستگان سایر رده ها و نقض مصوبات حقوقی شورای عالی کار مورد اعتراض قرار گرفت.

در همین روز اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که این رای پس از ارسال از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی برای دولت لازم‌الاجرا است و شورای دولت باید ظرف مدت کوتاهی یک هفته یا 10 روز افزایش مستمری مستمری بگیران را بر اساس قانون و استناد به اصلاحیه ماده. 96 قانون تامین اجتماعی.

یک روز پس از ابلاغ مصوبه کمیسیون تطبیق، شورای اطلاع رسانی دولت در بیانیه ای از مصوبه کمیسیون تطبیق مجلس انتقاد کرد و گفت: این کمیسیون هیچ وجه قانونی برای تخلف از مصوبات دولت ندارد.این اطلاعیه بار دیگر مورد انتقاد بازنشستگان قرار گرفت. فعالان صنفی

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان استان تهران) بر ابلاغ رای قانونی مجلس در اسرع وقت توسط رئیس مجلس تاکید می کند و می گوید: انتظار داریم هرچه زودتر مراحل اداری به اتمام برسد. امکان و درخواست رئیس مجلس از دولت طی ابلاغیه رسمی به رئیس جمهور در تصمیم افزایش مستمری کارگران بازنشسته تجدید نظر شود.

وی می افزاید: این رویه بی سابقه بوده و در گذشته در برخی موارد مصوبات و لوایح دولتی که اشکالات قانونی داشت با اعتراض جامعه هدف و ورود کمیته انتظامی مجلس به هم می خورد. یک بار در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 1400 در خصوص پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و با اعتراض مستمری بگیران و مراکز، هیات تطبیق به میدان آمد و مصوبه دولت را لغو کرد؛ در حالی که این مصوبه دولت را زیر سوال برد. و این بار باید روال قانونی طی شود. مصوبه کمیسیون تطبیق باید رسماً توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شود و اصلاحات کوتاهی پیش بینی شود تا کار به سرعت انجام شود.

به گفته عیوضی درخواست بازنشستگان پایان دادن به ماجرا و بازگرداندن مصوبات حقوقی از شورای عالی کار تا پایان تیرماه است. یعنی قبل از موعد مقرر بازنشستگی.

این فعال بازنشسته صنفی تاکید می کند: اگر رئیس مجلس در اسرع وقت بنویسد و یک هفته یا ده روز مهلت بگذارد، تا پایان تیرماه شاهد اجرای هنر خواهیم بود. 96 قانون تامین اجتماعی و افزایش ده درصدی مستمری مستمری بگیران سایر رده ها لغو می شود و مستمری بگیران از بلاتکلیفی نجات می یابند.

وی در پایان می گوید: امیدواریم در این مرحله مجلس به این موضوع فوریت و اولویت کافی بدهد تا بازنشستگان در چهارمین ماه سال حقوق قانونی خود را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید