افزایش 4 برابری سرطان های مرتبط با چاقی

افزایش 4 برابری سرطان های مرتبط با چاقی

روز جدید نتایج یک مطالعه استرالیایی نشان می دهد که سرطان های مرتبط با چاقی در یک نسل چهار برابر شده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید مرکز نارسیس، سرمایه گذاری مشترک شورای سرطان NSW و دانشگاه سیدنی، نشان می دهد که سرطان های مرتبط با چاقی در استرالیا بین سال های 1983 تا 2017 چهار برابر شده است که نشان دهنده بحران فزاینده سرطان های قابل پیشگیری E.

بر اساس یافته های سازمان بهداشت جهانی و صندوق جهانی تحقیقات سرطان، این مرکز 10 نوع سرطان را در یک دوره 35 ساله در استرالیا که با چاقی مرتبط بودند، تجزیه و تحلیل کرد. انواع سرطان های مورد مطالعه شامل سرطان های روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، سینه (زنان یائسه)، سرطان رحم، تخمدان، کلیه و تیروئید و مولتیپل میلوما (نوعی سرطان گلبول سفید) می باشد.

دکتر الونورا فلتو، محقق ارشد این مطالعه، گفت: این یافته ها نشان می دهد که در مورد سرطان هایی که با اضافه وزن و چاقی مرتبط هستند، میزان بروز در جوانان حدود سه برابر بیشتر از متولدین اواخر دهه 1940 است. به وضوح با اضافه وزن و چاقی مرتبط نبود، هیچ افزایش مشابهی وجود نداشت، که بر نگرانی های فزاینده در مورد چاقی به عنوان یک اپیدمی بهداشت عمومی تاکید می کند.

بروز سرطان‌هایی که به شدت با چاقی مرتبط هستند بین سال‌های 1983 تا 2017 در مقایسه با سایر سرطان‌ها با نرخ هشداردهنده‌ای افزایش یافته است.

کلر هیوز، رئیس کمیته تغذیه و فعالیت بدنی شورای سرطان، گفت: «استرالیا با یک چالش بزرگ بهداشت عمومی مواجه است. استرالیا کشوری ثروتمند است که به سیستم مراقبت های بهداشتی خود می بالد. با این حال، نرخ چاقی در دهه های اخیر در این کشور افزایش یافته است.

این مطالعه همچنین افزایش شدید سرطان های مرتبط با چاقی را در بین متولدین پس از سال 1960 نشان داد. زمانی که نرخ چاقی در استرالیا به طور قابل توجهی افزایش یافت.

دهه های اخیر شاهد تغییراتی در عرضه مواد غذایی، الگوهای غذایی، افزایش غذاهای آسان طبخ و فوق فرآوری شده، مصرف بیش از حد مواد غذایی و شیوه زندگی غیر فعال بوده ایم که همگی شرایطی را ایجاد می کنند که منجر به افزایش وزن و کاهش سلامتی می شود.

هیوز افزود: طبق تحقیقات ما، نتایج اپیدمی چاقی منجر به افزایش سرطان های قابل پیشگیری می شود. به همین دلیل است که دولت ها باید اقدامات قوی برای حمایت از تغذیه و فعالیت بدنی بهتر انجام دهند.

در حال حاضر، بروز سرطان های شایع مرتبط با چاقی، مانند سرطان روده بزرگ، در افراد جوان سه برابر شده است. در حالی که سرطان‌های مرتبط با چاقی کمتر شایع، مانند سرطان‌های کبد، کلیه، رحم، تیروئید و پانکراس، افزایش‌های مشابه، اگر نه بیشتر، در فراوانی و بروز دارند.

دکتر فلتو خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از یک میلیون مورد سرطان که به طور مداوم با چاقی مرتبط است در طول 35 سال تشخیص داده شد. میزانی که چاقی مستقیماً باعث ایجاد این سرطان ها می شود متفاوت است.

در هر یک از 10 مورد، الگویی ظاهر شد که نشان می‌دهد سرطان‌های مرتبط با چاقی با سرعت بیشتری نسبت به سرطان‌های غیر مرتبط با چاقی در حال افزایش هستند.

توقف و معکوس کردن رشد چاقی تا سال 2030 هدف راهبرد ملی بهداشت پیشگیرانه و استراتژی ملی چاقی است.

شورای سرطان از همه دولت‌ها می‌خواهد تا توصیه‌های استراتژی ملی چاقی را برای افزایش آگاهی در مورد پیامدهای سلامتی چاقی و اجرای سیاست‌هایی برای رسیدگی به عوامل محیطی مرتبط با چاقی اجرا کنند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Regional Health-Western Pacific منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید