افزایش 4 درصدی تولید نفت / ظرفیت پالایشی کشور دو برابر می شود


ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878159

تولید فرآورده های اساسی نفتی در سال 1400 و سال اول دولت سیزدهم نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش نشان می دهد، به طوری که تنها در سوخت گازوئیل 13 درصد رشد تولید با استاندارد یورو 4 و نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است. رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت سیزدهم پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در آن صنعت را یکی از اولویت های خود در صنعت نفت قرار داده است. بر این اساس، تکمیل طرح های پالایشی و پتروشیمی در این دولت تسریع شده است تا با تکمیل زنجیره ارزش، محصولات با حداکثر ارزش افزوده صادر شود.

این در حالی است که راه اندازی پالایشگاه های نفت نیز در اولویت قرار دارد تا توسعه این پالایشگاه به عنوان زنجیره تامین پتروشیمی ها مورد استفاده قرار گیرد.


ساخت 300 هزار بشکه در پالایشگاه نفت شهید قاسم سلیمانی

با توجه به اهمیت این موضوع، دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1401 تقدیم مجلس، پیشنهاد احداث پالایشگاه نفت به ظرفیت 300 هزار بشکه به نام شهید قاسم سلیمانی را مطرح کرد. این پیشنهاد مورد حمایت مجلس قرار گرفت و به قانون تبدیل شد.

به گفته وی، اقدامات اولیه برای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز با عرضه نفت خام سنگین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر این پالایشگاه ابر نفت، همچنین برای 8 پروژه ساخت پالایشگاه یا پالایشگاه جدید نفت با ظرفیت 1.49 میلیون بشکه در روز و 11 طرح از پالایشگاه های موجود در کشور برای ارتقای کمی و کیفی فرآورده های خود در چارچوب قانون. حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام. و میعانات گازی با سرمایه گذاری عمومی مجوز دارد.

با این اقدامات و احداث این پالایشگاه های نفت، ظرفیت پالایشی کشور 50 درصد افزایش می یابد.

پیش از این وزیر نفت اعلام کرده بود که بر اساس برنامه زمان بندی تعیین شده برای توسعه کمی و کیفی پالایشگاه های موجود و برنامه ریزی برای احداث پالایشگاه های جدید طی چهار تا پنج سال آینده، ظرفیت پالایش روزانه کشور با افزایش 1.5 برابری به 33 میلیون و 5 میلیون بشکه خواهد رسید. ..

علاوه بر این، تلاش دولت سیزدهم برای توسعه ظرفیت پالایشی کشور و همچنین پروژه هایی که از سال ها قبل آغاز شده اما در دولت قبل به اتمام نرسیده است، در حال بررسی است.


اجرای طرح شیرین سازی 7000 بشکه نفت

در همین حال، امضای تفاهم نامه بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در زمینه تولید اسفنج و کک در بندرعباس و امام خمینی (ره) (ره) پالایشگاه های شازند علاوه بر ارتقای کیفیت، فرآورده های پالایشی را از واردات محصولات استراتژیک بی نیاز می کند.

همچنین در این دولت طرح 7000 بشکه در روز شیرین سازی نفتا و مجتمع بنزین سازی پالایشگاه لاوان با استفاده از دانش فنی ایران برای افزایش ظرفیت تولید روزانه 1.1 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک به منظور تامین روغن کوره کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی مطابق با استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی، محصول جدیدی تولید کرده است که علاوه بر ارزش افزوده بالا، بخشی از نیازهای صنعت کشتیرانی افزایش یافته است.

راه اندازی فاز اول پروژه RHU برای پالایشگاه اصفهان با ظرفیت تولید 300 هزار تن روغن کم گوگرد در ماه و بهره برداری از واحد سوم تقطیر پروژه توسعه و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان (فاز اول) از دیگر اقدامات است. و دستیابی به پیشرفت فیزیکی حدود 96 درصدی واحد نفت گاز پالایشی در پایان 1400 امتیاز.

پیگیری اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و دستیابی به پیشرفت فیزیکی حدود 89 درصدی تا پایان سال 1400 در نتیجه اجرای کامل این طرح علاوه بر ارتقای کیفیت بنزین تولیدی. توسط پالایشگاه به یورو 4 پالایشگاه حدود 15 درصد کاهش می یابد. این پروژه در سال جاری افتتاح و به بهره برداری می رسد.

همچنین طرح‌هایی برای بهینه‌سازی و کاهش تولید نفت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، تبریز و آبادان و افزایش تولید محصولات با ارزش‌تر مانند بنزین و گازوئیل در حال اجراست.


رشد 2 درصدی در تولید بنزین و 13 درصدی در گازوئیل

بر اساس این اقدامات، سال گذشته که برای سیزدهمین سال اولویت دارد، کل تولید فرآورده های نفتی اساسی در سال 1400 نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد افزایش داشته است.

آمارهای وزارت نفت نشان می دهد که میانگین تولید فرآورده های نفتی اساسی از 270 میلیون لیتر در روز در سال 1399 به 281 میلیون لیتر در روز در سال 1400 رسیده است.

از دیگر اقدامات می توان به افزایش بیش از 13 درصدی تولید نفت و گاز با کیفیت یورو 4 و بیشتر به میزان 1400 نسبت به سال گذشته اشاره کرد. افزایش متوسط ​​تولید این محصول با کیفیت یورو 4 از 35.5 میلیون لیتر در روز در سال 1999 به 40.2 میلیون لیتر در روز در سال گذشته دستاورد بزرگی است.

تولید موتور بنزینی در سال 1400 نسبت به سال 1399 حدود 2 درصد افزایش نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید