افزایش 80 درصدی قیمت مواد غذایی/شکاف تورمی رکورد زد

در حالی که برخی دیگر نظر دیگری دارند. این افراد نگرانند که افزایش قیمت زنجیره تامین و وابستگی گروه های غذایی و غیرخوراکی به یکدیگر از نظر قیمتی مانع از کاهش زودهنگام تورم در کشور شود.

همچنین رویکرد دولت برای ارز زدایی 4200 کالای مشمول با هدف ارتقای سطح رفاه طبقات پایین جامعه بوده است. سوال اینجاست که حالا که دو ماه از سیاست اخیر دولت می گذرد، چه تغییراتی در وضعیت اقتصادی دهک های پایین رخ داده است؟

افزایش 80 درصدی قیمت مواد غذایی در سراسر کشور
پس از ثبت تورم بالا در ماه ژوئن، تورم نقطه ای در ماه جولای به 54 درصد رسید که بالاترین سطح در 26 سال گذشته است. بررسی های آماری نشان می دهد که تورم مواد غذایی بیشترین وزن را در رشد قیمت دارد. تورم این گروه کالایی در تیرماه 86 درصد و برای محصولات غیرخوراکی 36.9 درصد بوده است.

وقتی به آمارها نگاه می کنیم، متوجه می شویم که در آوریل 2018، رشد قیمت مواد غذایی به 84 درصد رسیده است و تورم نقطه ای کالاهای غیرخوراکی در سطح 37.8 درصد است که بالاترین سطح تورم تا گذشته است. ماه در این سالها

اما رشد قیمت مواد غذایی در حال حاضر به شدت افزایش یافته و نسبت به ابتدای سال 98 2 درصد افزایش یافته است.

سرایت از تورم 60 درصدی به دهک سوم
در خرداد تنها دهک های اول و دوم تورم بالای 60 درصد داشتند. تورم 60 درصدی در ماه جاری به دهک سوم رسید.

در این راستا، تورم دهه اول به 66.7 درصد رسید که بالاترین میزان در سال‌های اخیر است. این شاخص فراتر از مرز 60 درصد در دهک های دوم و سوم ثبت شده است.

در عین حال تورم نقطه ای دهک دهم برابر با 49 درصد بوده و کمترین رشد سالانه را در بین دهک های درآمدی جامعه دارد.

بررسی ماهانه رشد قیمت ها نیز نشان می دهد که نرخ رشد قیمت در اقشار کم درآمد همچنان بیشتر از اقشار پردرآمد است. بر اساس داده ها، تورم ماهانه دهک اول معادل 5 درصد و تورم دهک دهم معادل 3.9 درصد است.

رشد بیشتر قیمت ها در اقشار کم درآمد در ماه های اخیر در حالی اتفاق می افتد که یکی از مبانی سیاست توجه بیشتر به اقشار کم درآمد است. مقایسه آمار تورم نشان می دهد که این افزایش قیمت ها در طبقات پایین فاصله بسیار بیشتری نسبت به پردرآمدها داشته است.

رکورد شکاف تورمی دهک اول و دهم
روند تورم دهک های اول و دهم طی 5 سال اخیر نشان می دهد که در هر مرحله با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و غیرخوراکی در کشور، تورم دهک های کم درآمد گاه از تورم بالا نیز فراتر می رود. دهک درآمدی و گاهی برعکس است.

از آنجایی که اقلام غذایی در سبد مصرفی اقشار کم درآمد رشد بیشتری داشته است، مسلم است که از هم اکنون تا اوایل سال 2018، تورم در این گروه ها بیشتر از گروه های پردرآمد خواهد بود. اما نکته مهم در این مقطع اختلاف 17 درصدی این دو دهک است.

اتفاقی که در نقطه تورم پررنگ در سال 98 مشاهده نشد. سپس تورم دهک اول و دهم تقریباً یکسان بود و اختلاف کمتر از 1 درصد بود. حتی در اردیبهشت ماه بعد با وجود تورم 84 درصدی خوراک، شکاف تورمی دهک اول تا دهم منفی 3.4 واحد درصد است. به عبارت دیگر تورم دهک اول 3.4 واحد درصد کمتر است.

برخی کارشناسان بر این باورند که به طور کلی روند شکاف تورمی در این دو گروه نشان می دهد که یکی از مهم ترین دلایل در این دوره تغییر قیمت برخی کالاها است که جایگاه بالاتری در سبد مصرفی اقشار کم درآمد دارند. مردم . به عنوان مثال در این ماه تورم کالاهایی مانند نان و حبوبات، شیر و پنیر، تخم مرغ، روغن و چربی ها به ترتیب 101، 119 و 293 درصد است. این در حالی است که تورم این کالاها در سال 98 معادل 29، 47 و 53 درصد بوده است.

محصولاتی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و صدف که سهم بیشتری در سبد دهک دارند، تورم بالای 100 درصدی را در سال 98 به ثبت رساندند. این کالاها امسال تورم حدود 60 درصدی را تجربه کرده اند.

به عبارت دیگر، در این مرحله سهم بالای محصولات غذایی در سبد دهک‌های اول باعث شده است که تورم نقطه‌ای دهک‌های اول بیشتر از بیشترین درآمدها باشد. اتفاقی که کارشناسان را نگران کرده است که کاهش تورم مواد غذایی و اقشار فقیر به راحتی اتفاق نخواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید